Alla inlägg den 16 januari 2013

Av Bengt Bertilsson - 16 januari 2013 08:07

Att fåglar sjunger och varje fågelsång är unik finns det de som översatt deras sång. Kom jag att tänka på när jag satt där ute på farstutrappan och tog en påtår hörde jag en ”pjodde” som hojtar ”sju” fast klockan var halv åtta. Sen är somliga vakna när tuppen golar andra är uppe med tuppen finns det vi som är uppe och väcker tuppen istället.
Nu är jag ganska tondöv och svårt att höra vilken ”pjodde” jag hör brukar jag lyssna ibland på P 2 Fåglar i Sveriges Radio men sen är minnet kort så nästa gång sitter jag där på nytt och inte minns sången.

Nu finns det alternativ där de översatt fågelsången i ”Svenska folkets fågelramsor

Låt oss se var sak har sin tid och konstatera att läser ni detta har du som jag kravlat er upp från sänghalmen även denna morgon. En ny dag är framför oss och hur den kommer att gestalta sig det vet vi inget mer än det vi planerat genomföra, sen återstår det att se om det blir genomfört det är annan sak.
Ta hand om dagen den försvinner fort och i kväll är den förbi och det är dags att krypa ner på nytt i bingen.
Fast då skall jag lagt dit ni sänghalm den gamla kommer jag att tvätta byken av och skulle jag sen hänga ut den så den blir rak och styv, fast till vilken nytta!

Förmiddagen kommer sen att domineras av media bevakning då vi i dag kommer få höra via våra medior hur bra vi är och hur bra vi har det.
Sen får vi veta hur bra vi klarat det och hur dåligt det är i omvärlden.
Därefter får vi höra hur bra det kommer att bli och hur dåligt det kan bli.
Det kommer att applåderas efter talarens styrkegruppering och mot slutet blir det spridda applåder när styrkorna minskat med tiden.

Av Bengt Bertilsson - 16 januari 2013 07:03

Att det kan vara lite ensamt där ute på farstutrappan i arla morgonstund är normalt och jag får spetsa mina öron för att uppfatta något och synfältet det består bara av några meter framför mig. Brukar alltid någon av mina katter dyka upp och stryker sig kring bena och hälsa och vill att jag öppna ytterdörren. Men idag så verkade de tagit en större inspektionstur i omgivningen för att kolla sitt revir.
Lika ensamt satt jag där igår eftermiddag fast det var ljust då såg jag inte en själ. Vid tre av mina fågelstationer fanns inte en enda ”pjodde” Dessutom var det vi säger dödstyst, ett fenomen som förvisso inträffa när skymningen övergår till kväll och ”pjoddarna” krypet in i sitt natt härbärge. Då kände jag mig övergiven och ensam i den stora världen.
Men kanske är det detta jag behöver uppleva också, det behövs inte vara fullt med liv runt omkring sig och jag som mina ”pjoddar” behöver ta det lite lugnt och inte flyga runt som ett ”tätting” jämt.

9/10 tillfällen så är det liv utanför, fast alla visar inte sig, skall jag få se flest ”pjoddar” får jag nog kolla genom rutan.

         

En koll tidigare så var det fullt vid mina stationer och Sidensvansen var åter där fast i något mindre antal. Rödhaken dök också upp och en gulsparv lyste så fint. Ett gäng gråsiskor dök också upp. Året lilla undantags fågelautomat på baksidan av huset har blivit ett nytt tillhåll och där trivs dels mark ätande ”pjoddar” men där finns också en tätt bevuxen häck att krypa in och äta i lugn och ro.

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards