Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2013 12:47

Mina ”pjoddar” behöver energi och ny energi behövs till pannan och själv har energin tagit slut.

 

Från köksfönstret ser jag några av mina fågelautomater och när jag ändå står där kan jag passa på att diska och studera mina ”pjoddar” samtidigt som kommer på besök i gryningen. Kom inte och snacka att vi karlar inte kan göra mer än en samtidigt.
Som vanligt var det rusning, fast antalet ibland som psalmen men totalt räknade jag 22 st talgoxar o blåmesar. 7 Koltrastar, en rödhake, 2 nötvekar, 3 entita 2 talltita. Fångat detta på foto har jag gjort förr så denna gång fick detta fastna i minnet och jag kan sen visa det som en tavla på näthinnan.

  

Många frukostgäster blev det att fylla på dagens ranson på mina fågelstationer. Solrosfrö, blandfrö, jordnötter, talgboll och äpple. Dessutom så blev det lite bröd också utlagt.

       

Även jag hade energi och ena vedlådan nere i pannrummet gapade tomt och innehållslöst. Blev det att pälsa på sig rejält och bege sig ut i vedboa. Ved den värmer många gånger förvisso så finns ingen garanti för att jag blir varm omgående. Det blev den ena skott kärran efter den andra att köra över gårdsplanen. Kunde jag njuta av en energilampa som lyste så det blev lite ljummigt faktiskt efter en stund.

 

Sen bära ner veden till källaren och lava upp efter alla konstens regler så det blev 1 kubik till slut. Dessutom två lådor tändved så det blir en fin glöd som bör räcka ca 14 dagar om kylan består.


Efteråt tog ca 2 timmar, då var min energi slut och det var en trött gubbe som gick in och sen kravlade mig upp till köket och fixa middag och dagen till ära blev det rester från gårdagen då jag hade mycket energi och lagade för mycket.

     

En som inte haft någon energi alls idag är lillkatta. Här har hon tillbringat sin dag idag på sängen och gammelkatta hon förflytta sig lite hit och dit där hon finner värme.

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2013 07:46

Den som inga strumpor har får gå med foten bar. En annan har både skor och strumpor på när jag går ut på farstutrappan, men detta har inte våra husdjur.
Lillkatta satt där ute på stenplattan och lyfte sin ena framtass och första tanken var att hon fryser väl. Dock brukar hon göra detta ofta, t.o.m när det är varmt ute och det har hon efter mor sin som ofta gör det samma.
När hon upptäckte mig på farstutrappan började hon sakta gå mot mig och när hon lyfte för nästa steg viftade hon på framtassarna men även på bak tassarna viftade hon på. När hon sen blev insläppt i stugvärmen så slutade hon var det nog så hon frös om sina tassar.
Eller så var det något annat för detta beteende brukar uppstå när jag hällt ut tösalt då brukar katterna reagera och vill knappt gå in för saltet verkar frätta direkt på deras tassar.
Nu har jag inte lagt ut något salt ännu, fast det skulle nog behövas. Däremot finns det under bilen tösalt från vägsaltet och troligen hade hon varit där under då jag varit ute och kört kröp hon under för att få lite värme.
Tror mina katter men är bortskämda då de får ligga inne och sova hela dagen om de vill och behöver de gå ut är det max några minuter sen står de och krafsa på dörren och vill in. Kan inte vara roligt att gå ut och göra sina behov, vi människor slutade med detta för ett halvt sekel sedan. Fast nu för tiden så skiter vi inne och äter ute

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards