Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 4 februari 2013 19:51

Satt ute på farstutrappan i afton och det var lugna gatan utanför, då jag plötsligt hör en vindby blåsa från syd. Några trädtoppar rörde sig dock inte och lika plötsligt som den kom försvann den ut någonstans i tomma intet..
10 sekunder senare hör jag åter en vindby, denna gång norr ifrån mig där jag satt, men fortvarande lugna gatan framför mig. Även den nordliga vindbyn försvann lika fort som den sydliga någonstans i tomma intet. Måste erkänna det känns lite kusligt bara höra men inte se något.
Hann det kanske gå 30 sekunder då som ett trollspö ven genom luften börjar de översta grenarna i mina bokträd ruska och jag hörde vattendroppar fall nedåt. Men de övriga grenarna rörde sig inte och likaså min fasadflagga hängde även den slak på sin stång.
Långsökt kom jag att tänka på Fridolf  Rhudin och Thor Modéen där jag satt "Lugn som en filbunke" från någon av ”pilsner” filmerna som gjordes på 40 talet men uttrycket dök upp första gången år 1845 i Johan Jolins pjäs ”En komedi”
Fast komiskt kanske det inte är mer häftigt att höra dessa vindbyar som far i luften över en när vi är ute och på marknivå är det lugnt.
 
Snöfallet gick över och det blev så pass att jag behövde sopa av stengången utanför och piassava borsten den blev tung som en järnklump.

  Gammelkatta gick ute en sväng eller rättare sagt runt husknutarna och bara vetskapen att husse var ute fick henne att komma.



Av Bengt Bertilsson - 4 februari 2013 12:38

Dags för ryggläge  

 

Blötsnön vräker ner och snart ser jag inte ut.
 

Går jag ut ser jag knappt handen framför mig där ute på farstutrapan.

 

Knappt det går se 75 m vad det är för något fordon som kommer och är det två i samma blir det svårare.
 

Av Bengt Bertilsson - 4 februari 2013 09:12

Tänk om vädret kunde bestämma sig hur det skall vara. De fyra årstider är okey, men sen kivas vädergudarna om vem som skall styra vädret dessa hela tiden. Fri uppfostran kan vi kanske kalla det.


Igår en fantasisk förmiddag blev det sådär på eftermiddagen och idag skitväder med ”DDT” väder. Dis dimma och trindsnö om var annat. Temperaturen flyger upp och ner kring nollan och ena stunden tina andra stunden fryser det på för att det sen övergår till att det pinkade regndroppar och andra faller det dassar lock av snö


Sen är vädret periodare detta år. I början av året plusgrader sen en period med minusgrader och nu verkar det som det går inte att bestämma sig kallt eller varmt kan det vara en vit period kanske som skall inträffa för det är väl snart sportlov för våra skolbarn och då blir det tjafs om vilken aktivitet som passar bäst. Finns det risk oavsett att många ändå sitter inne och tittar på en ruta.
 

En finns det de som inte bryr sig om väder och kläder har de inte. De flyger och far där ute och var de får sin energi ifrån det hänger på mig och dig.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards