Alla inlägg den 6 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2013 20:30


Följ med på en panorama resa från min observationsplats farstutrappan och se vyn jag har framför mig en vinterdag

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2013 19:29

Dagen den började i moll .  och slit och släp   fick jag en sol som tittade fram på sena eftermiddagen  fåglar i trädtopp    
Nog för landskapet utanför kan upplevas lite spartanskt ut och naturen är inte den många direkt inte tycker imponera när träden tappat sina löv och gräset är grått. Så kommer det stunder då jag inte vill vara på någon annanstans.
Vid eftermiddagskaffe händer något 2 min i kl.4   börjar det glimma i skogbrynet.  och skogen lyser gul    dess närmare jag kommer  blir det ett färgspektra  av den vita snön och de gula solstrålarna vi uppfattar    blir det som glitter   Fast dagen har sitt slut och de sista solstrålarna på väg ner har klockan blivit kvart över 5  kom skymningen   5 i 5 då var det kväll     och åter mörkret och mörka moln började synas på himmeln är jag nöjd att jag fått vara med ännu en dag.
Nu var jag inte ensam där ute gammelkatta följer alltid med   fast kanske var det dessa hon kollade på.   till slut satte hon sig bakom mig på farstutrappan. 

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2013 15:00

Upplevelse utöver det vanliga på farstutrappan.
 
En kopp kaffe på farstutrappan och jag kunde inte klaga på utsikten av snö och rimfrosten på träden och naturteatern spelade upp en färgprakt ibland buskarna och vid fågelautomaterna och först trodde jag det var en ny gäst, men det var en okammad svartmes som hade kletat in frisör gelé så den fått en tofs.
Det var sedvanlig körsång av kvitter och tvitter och de satt överallt och de flaxade hit och dit och alla verkade vara glada när det utbryter panik.
Upp dyker en sparvhök och den flög rätt in i körsbärsträdets grenverk där mina jordnöttsbehållare hänger satt nog ett tiotal ”pjoddar” och det blev en explosion av fågelvingar och det smattrade och snön yrde från grenarna bildade ett snömoln. Det var som en kulspruta med fåglar som flög åt alla håll för att rädda livhanken.
En olycka kommer sällan ensam sägs det och detta besannades. Då det dyker upp en till sparvhök som låg i bakhåll. Påminner om flyganfallen från andra världskriget där jaktplanen låg högre upp och avvaktade fiende skulle anfalla bombplanen som flög på lägre höjd.
Ibland lyckades jaktlyktan, var den sämre jaktlycka denna gång för sparvhökarna. Alla ”pjoddar” verkade hunnit fly undan trott att båda sparvhökarna flög efter dom in i skogen. Dök båda upp på nytt och gav sig iväg till andra jaktmarken då de flög ut tomfotade.
Föreställning fick ett lyckligtvisst slut men det var inga applåder efteråt och det var lite ironiskt ”dödstyst” efteråt.
Själv blev/var jag lite skakis hade kameran framme och blev så i extas när detta skede framför mig att jag inte lyckades hålla kameran stilla det är bara fladder på bilderna och inspelningen.

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2013 10:02

Känner mig som fällkniv och ramla nästan framstupa efter jag varit ute i två timmar i snösvängen. Eller så har knäppt ihop jylfen med västen.
       
Blev det att hänga på skyffeln ibland och beskåda snön och rimfrosten  
En decimeter snö i natt när jag vaknade måste bort för vår herre lär nog inte denna gång själv se till att den försvinner lika fort som den kom. Då vädergudarna styr och bestämmer att det skall bli kallt på nytt.
       
Skottat landsvägen mot Hajom och mot Berghem. 
         

 Uppfarten skottad och gårdsplanen likaså

       
Mina fågelstationer insnöade blev det att skotta dit också.

           
Fåglarna satt och väntade på sitt fågelgodis.

 
Går åt energi blev det en paus också för påfyllning av ny energi och detta är naturligt påfyllning av C-vitaminer.

   
Två som inte har energi, utan föredrar att ligger inne och gotta sig.

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2013 06:23

Så kom året första riktiga snöfall och det mesta ligger nedbäddat där ute och detta på både ont och gott.
  Vackert att beskåda och det blir motion av detta också. Vägen var oplogad i arla morgonstund och jag fick spåra som den förste som körde mot Berghemshållet. Möte plogbilen 300 m innan jag kom ut på stora vägen. Plogbil var det förstås inte utan en traktor som någon storbonde troligen äger och vintertid sköter väghållningen ute på landsbygden.
Kommer jag osökt att tänka på min barndom och uppväxt på 50 – talet och pappa spände hästen framför den V-formade träsnöplogen och ibland fick jag sitta bredvidd på plogen när det plogades på gårdsplanen och ner till landsvägen. Fast det var igen väghållning som längre tillbaka i tiden när bönderna skulle sköta väghållningen på landsvägarna. Sen är det nog många som bara sett detta på tv när Emil körde Alfred till doktorn i Mariefred.
Husorganet inte kommit och detta har jag förståelse för att tidningsbudet har det inte lätt. Så det blir att läsa gårdagens nyheter på webben och BT toppar med att sömmerskorna fick stryk och två sparkar i Häcken på Valhalla i året första träningsmatch på plastgräs dessutom. På radion pratar morgonvärdarna på väglaget och snart lär vi kunna läsa på webben ovädret drar fram ut över Sverige också.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards