Alla inlägg den 9 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2013 19:29

Lämnade mina fågelautomater några timmar i går utan bevakning. Detta skulle jag inte gjort för då blev det som råttorna dansade på bordet när katten är borta. Nu var förvisso katterna hemma men de låg på sina favoritplatser och höjde nog inte ens ögonbrynen.
    
När jag kom hem satt det ett gäng där ute och blängde på mig.  
Allt var länsat kan jag nog lugnt påstå, några vildfågelfrön som ratas fanns dock kvar
 

I jordnötsbehållaren fanns några nötter kvar på botten
   

De hade t.o.m varit så hungriga att de börjat äta på talgen.

     

Även tråget som används som bröd och viltfågelstationer såg torfligt ut på sitt innehåll.
         Så det blev att bege sig till förrådet och hämta en ny ranson och fylla på.

 

Så där jag nu var det påfyllt igen
       

Dröjde det inte många minuter förrän det kom matgäster bl.a Stjärtmesar
 

Solrosfrön lockar mestadels Blåmesarna till
  

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2013 15:02

En lördagsmorgon med Naturmorgon i radion på P1 kl.06,14 ett naturligt inslag i lördagsbestyren.
Ett fantastiskt bra program denna morgon och dessutom uppdatering på webben under sändningen imponera. Detta måste jag lyssna på fler gånger och i lugn ro via webben.
Sen har jag inköpt en liten fickradio med inspelningsmöjligheter så jag kan lyssna på det via podd och sen tänker jag sitta på min farstutrappa och lyssna.
På tal om att lyssna.
När programmet var slut gick jag ut på farstutrappan och en kopp kaffe och satt och tittade på ett inferno av småfåglar vid fågelautomaterna som käkade frukost. Då får höra en hackspett trumma på i norr. Sen hör jag likt ett eko samma trummande i söder. Men det var inget eko utan där sitter en och svarar likt morsetelegraf och svarar. Då hör jag plötsligt en tredje hackspett trumma i öster. Helt fantastisk upplevelse tre samtidigt, men jag är inte förvånad haft 5 st vid mina fågelstationer hela vintern på besök.
Tyvärr är dessa svårfångade på foto lyckades jag fånga en i brödkorgen   Tdigare på farstutrappan på förvintern. 
     
Minsta lilla surr eller knäpp så flyg de iväg
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards