Alla inlägg den 13 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2013 18:43

Var det är för spår i snön jag såg i söndags är fortvarande en gåta men klockan 05.50 på onsdagsmorgonen fick länsstyrelsens spårare in det första samtalet om vargobservation i centrala Skene. Därefter fortsatte de komma in från flera områden i orten.
Några bilder på spår finns inte publicerade men bilder och film finns på det de tror är en Varg.

Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2013 07:00

Hackspettarna är ovanligt frekventa besökare vid mina fågelstationer denna vinter. Som mest har jag haft 5 st., men senaste tiden har det bara varit tre som varit framme samtidigt. Att få se de alla när jag sitter där ute på farstutrappan är sällsynt, som regel är de endast någon som vågar sig fram och mycket försiktigt dessutom då minsta lilla knäpp får den att lyfta direkt eler som i detta fallet gömma sig.


Skulle ge mig ut på farstutrappan och hade satt på vattenkokaren då jag får se en av dessa sitta och gotta sig på talgen vid undantagsstugan som jag kallar den stationen. Blev det en liten inspelning via köksfönstret.
 


Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2013 06:45

Så kom det snöfall på nytt och detta fick väl mina småfåglar att bli ännu mer ivriga att hämta mat vid automaterna och tog ingen notis om min närvaro där ute på farstutrappan.

Fyllde mina automater i helgen och på 72 timmar har de länsat automaterna på 2 liter svarta solrosfrön, 1 liter jordnötter och talgen jag hängt ut den börjar bli tunn.

Främst är det Blåmesen och Talgoxarna som visar sig mest när jag sitter här ute på farstutrappan, Men visst det går att upptäcka även en och annan ”pjodde” jag har mina pingisbollar allt som ofta här också.
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards