Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

”Ränneskita”

Av Bengt Bertilsson - 24 februari 2013 06:55

Mina huskatter ränner ut och in denna morgon i farstudörren som de hade fått ränneskita.
Hade sedvanligt släpp ut de från sitt natthärbärge och sedvanligt kom de som skjutna ur en kanon runt husknuten när jag precis satt mig ner på farstutrappan, var det bara att resa sig på nytt och släppa in dom. Hann precis sätta mig ner och ta första slurken ur koppen när jag hör dörren knirra till bakom mig och lillkatta sitter där bredvid mig.
Jaha tänkte jag husse inte inne bäst och kolla var han tagit vägen tänkte väl hon och sen sprang ut runt knuten på nytt. Så här tidigt på dagen brukar det vara självstängande dörrar, knirrar det till på nytt och då tittar gammelkatta också ut och blänger på en där jag satt undrande vart tog min dotter vägen.
Själv satt jag där sen och kollade ut i mörkret lyssna efter ljud, men det var tämligen avslaget denna morgon, tog jag sista slurken och reser jag mig och vem kommer som skjuten ur en kanon runt husknuten om inte lillkatta och kuta upp på trappan och in i stugvärmen. Där hon först höll på att kollidera med mor sin och sen lägga fälleben på husse som staplade in med koppen och sittdynan i näven.
Gammelkatta satt kvar på trappan och tittade inåt, sen reser hon sig och sätter upp framfötterna på översta trappsteget tittar inåt sen bakåt ut i mörkret sen mot husknuten där lillkatta kommit. Fråga jag henne precis som om hon förstår mig ”skall du med in eller inte”. Titta hon på mig i 10 sekunder, vänder och går ner och försvinner runt husknuten.
Efter 5 minuter så hör jag något som rasslar utanför vårt köksfönster. Upp på fönsterbläcket kommer gammelkatta och tala om att nu vill jag komma in var snäll kom och öppna dörren. Hur kommer de upp kanske någon undra. Det finns en klätterväxt och den använder katterna som trappa upp till väntkuren. Fast egentligen skulle hon inte upp där och göra för hon har så svårt att hoppa ner därifrån.
Lillkatta hon kryper längs med trädgrenarna utanför huset och sista biten hoppa hon ner på farstutrappan genom att sikta emellan spjälorna i räcket.  
Fast håller hon på att äta som hon gör lär hon fastna en dag.  Men gammelkatta klara inte detta längre utan går och sätter sig utanför toafönstret och dit når husse som får lyfta ner henne.
Snacka om att skämma bort henne, kommer jag att tänka på Beppe och hans docka i barnprogrammet som skrek ”färdig” när pott besöket var klart och när gammelkatta vill in eller gjort sina behov är det ett rännande i dörren och runt knuten.
När vi ändå är inne på skitprat hade min ränneskita i torsdag och sprang som en tätting också fast det var inte via ytterdörren som tur var finns det moderniteter i huset. Kan jag ändå tänka mig hur det var när jag var liten och det var utedass tvärs över gårdsplanen hade jag blöja på den tiden och när den åkte av hade det installerats toa inne.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Fredag 29 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards