Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2013 10:36

Katternas ränneskita springande i dörren och runt knuten fann jag orsaken till idag. Från en golvbrunn nedanför källartrappan tittar en liten näbbmus upp och denna har tilldragit katternas nyfikenhet senaste dagarna.
En näbbmus kan försvara sig och den som sett en katt försöka fånga den blir ofta en lång procedur då näbbmusen utsöndra ett sekret som katterna egentligen ogillar. Men deras instinkt att fånga en mus sitter i ryggraden kan de sitta och vakta i timmar eller så går de fram och tillbaka i hopp att musen skall visa och då bli ett lättare byte.
Katter är egentligen grymma, de trötta ut sitt offer och sen tar den, problemet som jag dock sett de biter inte ihjäl de omgående utan skall sen leka och slänga den upp i luften. Sork och vanliga skogsmöss biter de dock ihjäl som regel och sen kommer hem och visa upp för husse ur duktiga jägare de är.
Näbbmusen öde denna gång tog husse hand om när jag fick se den försöka hitta en springa i dörrkarmen stod där en skyffel i vägen.

Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2013 07:30

Fel årstid kanske, men nu råkade det vara så att jag inköpt jordgubbar i boa. Förvånansvärt goda dessutom, annars brukar de importerade smakade så där, men dessa får godkänt. Men jämfört med svenska så är de inte på långa vägar jämförbara.
  Eftersom det var solsken igår tyckte jag att mina ”pjoddar” bör få festa lite och känna smaken av sommar. Mina koltrastar borde gilla dessa.    
Men se inte den gick som katten runt het gröt som ordspråket säger.
  T.o.m en kompis dök upp men även den vägrade provsmaka.  
Jag säger bara vänta till sommaren, då är de inte lika kräsna

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards