Alla inlägg den 14 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2013 20:19

Ett besök vid Viskan och Kinnaström vattenkraft station är det i väntan på den stora vårfloden skall komma inte mycket till vatten och fallhöjd den sista är knappast hög.

 

Natten snöfall lagt sig på trädstammen som hänger majestätiskt över flodfåran

  Snön täcker stenarna därunder och emellan.

 

Det läcker i dammluckan och vattenstrålarna pressar sig igen.

 

Kinnaström vattekraftstation byggt 1953 fallhöjd 4,5 m fast hela anläggningen lär vara 25 m fallhöjd. Verkar idag inte som denna strömfåra används, men det händer sägs de öppna luckorna och det blir en flodåra.

  

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2013 19:42

När jag sitter där ute på farstutrappan kommer även andra tankar upp i hjärnkontoret, Det kan vara något jag hört, läst eller bara något annat jag reagerat över där ute i samhället som finns utanför min syn område. Ofta något som berör en personligt, men kanske mer något som inträffat eller sagt som jag inte delar. Orden maler i hjärnkontoret, Ibland skriver jag av mig mina tankar i en insändare eller ett inlägg på andra medior och kommentarfält. Utsätter mina närmaste för mina åsikter, rätt eller fel, ibland håller de med ibland icke.
Min politiska karriär tog slut för många valperioder sedan av mer personliga skäl. Kliar det titt som tätt och någon gång skall vara den första, fast egentligen var det kanske mer femtielfte gången, var det nog 10 år sedan jag var på ett möte med politiker där jag bestämde var jag ville säga till politikerna och inte tvärt om att jag skulle bara lyssna.
Marks kommun har en gång i månaden inbjudit sina kommuninnevånare till dialogsamtal öga mot öga att få säga var man tycker och de lovar att lyssna. Har de svar så får man detta och vad det gäller mina frågor/påstående blir det ingen monolog i alla fall.
Jag fick svar och vi redade ut några olika åsiktsuppfattningar också på det sociala planet också. Samt att jag fick veta mycket mer än var jag tänkt på av andra som satt där också.
Även om det generellt kanske inte är så många var vi nog 5 – 6 där de första timmarna och var sak tar sin tur så är nog detta ett projekt som skulle utvärderas och spinna vidare på hur dagens politiker skall nå ut och hur vi kommuninnevånare når våra politiker.
Om kommunkontoret är rätta stället kan diskuteras. Det är förvisso där den politiska organisationen   
har sitt säte. Krävs det att vi planera både för politikerna som kommuninnevånare att tid och plats skall stämma överens.
Satt jag och funderade där ute på farstutrappan när jag kom hem och tänkte. Det måste kunna vara så att vi som kommuninnevånare skulle kunna springa på en förtroendevald ute i verksamheten. Kanske skulle förtroendevalda sitta på badhuset en gång i månaden, Kulturpolitiken på Biblioteket, skolpolitikerna på en skola. Ute i de mindre orterna åker de ut då och då, men jag vet faktiskt inte utfallet av dessa möten som varit.
Ofta handlar det om marknadsföringen så innevånarna känner sig manade att komma. Jag får erkänna jag har sett annonsen förr, men så kommer något annat emellan. Istället är det en förtroendevald som uttalat sig i media och jag och många andra skriver en kommentar. Tyvärr skriver flertalet anonymt föredrar jag mitt namn. Jag våga stå för min åsikt, men sällan får jag svar av förtroendevalde. De anonyma känner väl sig nöjda över att fått avreagera sig. Men påverkar det något.
Kanske skulle förtroendevalda finnas där utanför butiken där kommuninnevånarna samlas inte bara när det drar ihop sig till val utan varje vecka. Att springa på en förtroendevald plötsligt som vill ha din åsikt inte deras i första hand. Låta folket komma till tals inte bara få ett propagandablad i näven.
Även om vi kan vara några som känner igen en förtroendevald har vi någonsin pratat med hen och vem sjutton är de som står längre ner på listan och aldrig sagt ett ord i fullmäktige.

Visst klia det lite att ta upp den politiska karriären på nytt eller så kanske det är bättre för kommunen att jag inte gör det.

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2013 19:38

Några Kajor ser jag normalt inte till här utanför, men när jag åker in och hälsa på mina barnbarn i Kinna då ser jag Kajor i massor. Men hos mina barnbarn där finns ingen farstutrappa men väl en altantrappa och på den stod jag igår kväll och såg hundratals kajor flyga och skräna ett hundratal meter från min observationsplats.

I skymningsljuset och genom det kraftiga snöfallet som fanns över Kinna centrum såg jag flocken flyga kors och tvärs. Ibland slog den sig ner i de träd som finns intill kyrkogården, skrämdes den lika fort upp av något och flocken flög återigen kors och tvärs. Så höll de nog på minst en timme innan mörkret fall över samhället och i gatljuset sken ville ingen upp och flyga i.
 På vägen hem funderade jag att dessa Kaj flockar de finns lite överallt i kommunen. I Skene, Sätila, och Björketorp har jag sett dessa under flera år. På andra håll har vi Kanada gäss och måsfåglar, på Skene lasaretts tak häckar de gärna och där föräldrarna sen på sommaren går till attack mot vårdsökande som skall gå in där. Varje år kan vi läsa i mediorna om hur badplatserna ser ut efter att fåglarna suttit på strandkanterna, stenar och bryggorna ser knappast härliga ut att gå på.
Nu är vi människor inte mycket bättre vi skitar ner också på stränder och badplatser så i den frågan är vi kanske inte bättre. Sen om det är vi som sprider vatten loppor i vattnet när vi går ut och badar eller det är sjöfågel som är boven är kanske båda lika kolsupare när det kommer till kritan.

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2013 07:45

Snart är det tabberras på mitt förråd av goa Wienerbröd   och De sista smulade idag.
  Tillsammans med lantbröd med fullkorn och fiber har jag ett litet förråd åtminstone vecka  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards