Alla inlägg den 30 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2013 20:13

Gick ut på farstutrappan vid halv åtta tiden. Speciellt tyst var det inte där ute då jag hörde tydliga smällare från Skeneborna som skjut mot påskkäringarna som flög över Skene i afton.
Vid nyår kan jag se ljussken från smällare och fyrverkerierna, men i kväll var det inga raketer i luften utan endast en mörk himmel syntes.
Konstigt inga stjärnor uppe kanske blir det ingen klar natthimmel så mina växter där ute täckte jag bara över med en större handduk. Hann knappt utföra mitt projekt då tänds det ljusprickar på himmeln.
Inte för att jag kan speciellt mycket om vad stjärnorna heter fascinera de mig mycket. Karlavagnen den klarar jag att hitta som regel, har jag suttit där många gånger och sett en stjärna lysa rakt i öster.
Räddning blev sonen som är hemma med familj och han har en sådan där modern telefon som det går att ladda ner en app i och sen rikta den mot stjärnhimmeln och vips så fick jag lära mig att det är Leo som syns. Fast barnbarnet Leo han ligger och sover på andra våningen.
Lite avundsjuk var dock sonen som är boende normalt inne i Gbg där natthimmel mest lyser upp av gatlampor stod han en bra stund där ute och studerade stjärnhimmel denna kväll. Själv fick jag en lektion till på en annan stjärna i NO var ingen stjärna utan en galax.
Blir nog att investera i en sådan där telefon som går att rikta upp mot cyber- rymden för ringa med en mobil här hemmavid det går knappast att använda den till.  



Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2013 18:26

Barnbarnen på plats vid brunnen.  


       

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2013 18:22

Gäller att hålla på traditionerna fast idag är det barnbarn som har tagit över och koncentration lyser verkligen att de går in för sitt uppdrag.  


         


       

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2013 10:06

Påskagillet börjar ta form, dukningen klar och kökspersonalen jobbar in i det sista att fixa fram maten.
21 lunchgäster förväntas komma och det blir extrabord framsatta då flertalet barn med respektive kommer och snart är barnbarnsskaran fler än dessa.
Därefter blir det födelsekalas på annan ort med troligen lika mycket folk så påsken är verkligen en mathelg och släktträff.  

Farstutrappan påskafton 2013 fullt med "pjoddar" som kvittrar och sjunger framför mig och ger en vis känsla att det är vår även om temperaturmätaren visar på mer vinter och lite snö finns fortvarande kvar på gräsmattan kämpar en energilampa att ge lite värme.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards