Alla inlägg under mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 21 mars 2013 06:48

Erhöll i veckan ett reklamblad bifogat i mitt husorgan från ett av våra större trädgårdsföretag i Sjuhäradsbygden. Färgrant på glansigt papper som knappt går använda som tändpapper i pannan och får jag eld på det flagna det i eldstaden. Pappersåtervinnings är ett annat alternativ också för de som inte vill/kan elda upp det.
Där tycker de det är dags att kalka och erbjuder mig 6 säckar kalk för 99 kr och första anblicken av priset reagerade jag för detta var billigt. De stora drakarna brukar annonsera 4 säckar och någon faktiskt 5 säckar för 100 kr.
Så tittade jag lite närmare Trädgårdskalk 12,5 kg finmald räcker till 50 kvartrat meter. 12,5 kr gånger 6 summa 75 kg totalt.
Hallå där tänkte jag brukar det inte vara 25 kg i varje säck och räcker till 100 kvartrat metrar och t.ex 4 gånger 25 kg blir 100 kg och detta kostar 100 kr. Grundlurar och det är inte 1 april ännu.

Nu kan handlarna eller rättare sagt butikskedjorna de kan räkna ut det. Vi konsumenter tittar ofta först nämligen på produkten och priset som i detta fall känns bekant Trädgårdskalk kostar 99 kr står det dessutom 6 säckar då är vi nästan iväg till butiken. Det är först sen vi inser volymen 12,5 kg, men 6 säckar det låter mycket och billigt också 99 kr. Då måste vi börja räkna huvudräkning och somliga ger upp och tar de där 6 säckarna.
Vi inser nog när vi lastar att säckarna är lätta att lyfta men inser inte att vi i själva verkat blir lurade på 25 kg ja det märker vi först när vi skall slänga ut kalken på gräsmattan och det inte räcker till hela gräsmattan.
Nu kommer pricken över allt när det gäller försvaret på varför det är bara 12,5 kg i varje säck. Vi konsumenter vi orkar inte lyfta 25 kg längre och en produkt 12,5 kg den är lättare att hantera både för konsument och för handeln och arbetsbelastningen minskar. Att sen själva produktionen i att producera 12,5 kg säckar blir dyrare är 25 kg detta får vi konsumenter betala extra för.
Förvisso ökar produktionskostnaderna för branschen och marginalerna blir lägre i varje led gäller det att vi konsumenter styr in i en fålla där vi kan bli plockade på våra pengar.
Förtjänsten på 5 säckar för 100 kr var +-0 och en lockvara för butiken. Kan butiken/branschen nu sälja 75 kg för 99 kr då bli det förtjänst för butiken istället.

Så håll ögon öppna nu när det börjar dra ihop sig till trädgårdsarbete det är inte billigt att vara trädgårdsskötare idag. 

Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2013 05:45

Många buskisspelare och skickliga flygaress.

Det sägs att antal Blåmesar minskat i Sverige, inte hos mig är vimlar det om dessa och de sitter talrika så jag kan som psalmen inte räkna de alla.   
Det är inte bara Blåmesar utan även andra fåglar Talgoxar, Hackspett. Koltrast och det är svårt att bara hänga med vilka det är när jag sveper min lilla kamera för att filma får filmen inte överstiga 30 sekunder eller max 100 Mb.
Då för jag problem med att uppdatera och sända de vidare via webben när jag sitter med 2,5 Mb uppkoppling och mer går inte att klämma ut här på vischan.

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2013 20:43

Förvisso har jag ingen pudel eller hund över huvudtaget, utan två katter istället så kanske det mer osa katt när jag tvingas inse jag begått ett misstag.
Det visar sig att jag är före tideräkning och hävda det varit vårdagjämning idag den 19 mars och våren knappast visat sig utan mer Kung Bore som firat sin dag med att skicka ut vinterkyla över landskapet och en isande vind istället för värmande vårvindar.
Troligen så har detta påverkat och jag blivit urblåst och sett helt enkelt galet i almanackan. Vårdagjämning inträffar kalendermässigt i morgon den 20 mars detta år anno 2013. I Sverige kommer vårdagjämningen alltid att infalla den 20 mars under många år framöver.

Men skottåret 2048 infaller vårdagjämningen strax före midnatt den 19 mars.

Dock skall det påminnas att före 2012 inträffade vårdagjämningen omväxlande både på den 20 och den 21 mars och nästa gång den inträffar 21 mars är 2102.

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2013 18:52

Vårdagjämning och ute på farstutrappan känns det inget vidare att sitta i snålblåsten. Har det dock inte varit tomt där ute med gäster.  
Fångade dagen genom fönsterrutan på mina två fågelstationsautomater.  
Kunde jag sitta inne i stugvärmen och studera dem.  
Där den ena mina ”pjoddar” nu rensar allt som finns att tillgå och på den andra äter de tabberass varje dag.
 

Jag fyller på med ca 4 liter strimlande solrosfrö   som går åt som smör på en dag eller så är det p.g.a volym en är större på strimlade än de svarta som det tar upp till 3 dagar att äta tabberass på.  
Eller så är det at jag har fler ”pjoddar” vid min fågelautomat då jag tvingats dra ner på matningen då boa har slut på fågelfrö.  

Dessutom kan jag påstå att jag har fjädrar i riset.  


Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2013 10:11

"Det är naturligt att allteftersom katastrofen synts rycka närmare" gäller det att vara förbered, men hur är det med den egentligen, lever vi mer för dagen och det där som mediorna och SMHI skapar bara en tillfällig krissituation som snart försvinner eller blåses av.

Var och en har olika uppfattningar men stora svarta rubriker i tidningarna har under flera dagar varnat för oväder i vårt land kraftiga vindar och upp till 30 cm snö. Ibland så känns detta lite nyhetstorka och det framställs gäller hela detta avlånga land samtidigt. Så hade ovädret igår krympt landet till Götaland och sen visar de bilder på tv från Stockholm där någon uttala sig att då kan jag inte plocka ut motorcykeln. Vilka storstads problem de har. 
Dagen till ära är det vårdaggämning och våren har konkurrans med kung Bore som håller oss i sitt grep då den metrologiska våren nog tagit time out.

 

Kämpar mina krokusar här utanför mot kylan och om de lever eller de är frystorkade återstår att se i framtiden. Någon mer snö har det inte kommit. Ute på gräsmattan ligger den gamla snön kvar och ute på fälten där lyser snö fortvarande med sin frånvaro.
  Visserligen så stämmer blåsten och det är minus 5 lär energilampan få kämpa om den dyker upp på en gråmulen himmel.
Katterna tog svängen runt husknuten snabbt och in för frukost och sen sover de till middag på sina favoritplatser.  
Fast de verkar lite rastlösa och byter platser hela tiden, stolen, golvet, sängen, fönsterbrädan och ibland en sväng för en fika vid matskålen.

 
Där ute var det tabberass återigen efter gårdagens kalas och 8 koltrastar satt och letade ibland smulorna på marken. Nu är det påfyllt men det börjar bli tabberass i mitt förråd och i butiken var det tabberass igår på fågelfrö. Att min fågelmatning är populär har jag märkt och 6 Sidensvansar dök upp idag på nytt har antalet koltrastar ökat i vinter med 2 har antalet sidensvansar minskat lika mycket. Skatorna har fått konkurrans med Nötskrikan. Men främst är det Blåmes, Stjärtmes, Svartmes, Talgoxe, gulsparv och Hackspett som dominera just nu. Talltitan, Domherre, Bofink, rödhake, gärdsmyr, trädkryparen kommer då och då.  Kanske missat någon också som inte fastnat vaken på kort eller i mitt minne.
På radion hörs det rapporter om ovädret. Tåg- och busstrafik har ställts in i delar av Skåne och det blåser rejält i sydligaste delarna av Sverige. Ute vid kusten påverkas trafiken och på radio 7 sitter en programledare och ironisera sig över var som behövs om det blir krisläge och vad ett skafferi bör innehålla låter hen som en bortskämd snorunge ”det tycker jag inte om”
Sveriges beredskap är god sa de när världskriget inleddes och facit visade sig bara vara ett luftskepp i princip. För 2 månader sedan varnade ÖB för att Sverige kan försvara sig en vecka mot anfallande fiende. Idag räcker det med ett oväder och strömmen går så sitter befolkning verkligen i en krissituation och efter en dag fryser vi och de flesta mediorna fungerar inte. Sverige beredskap existera inte för att vi inte tror den drabbas oss för det är bara något som händer någon annanstans inte där vi bor.

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2013 07:21

Ingen har grattat mig som de gjorde när jag var yngre. Men tiderna förändras och det är väl jag som inte hänger med tidräkningen och almanackan.

Nu heter jag förvisso inte våren heller så det är inte mig som skall firas och vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på i vilken tidzon man befinner sig.

Denna dag är lämplig också att justera soluret efter vädersträcken och tiden är den rätta. Då dagarna omkring vårdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster. Väntar du till efter sista söndagen i mars då följer vi annan tidräkning och sitter jag på min farstutrapp samma tid kommer inte solen att dyka upp där det skulle gjort.
Nu krånglar vi till det med tidräkning och räkna sekunderar hit och minuterar dit får vi en timme och visa år en hel dag dessutom, fast det handlar om att följa med tiden.

Av Bengt Bertilsson - 18 mars 2013 07:15

Var har den egentligen med min farstutrappa att göra. Bildmässigt inte mycket, men sen kan jag inte låta bli att tänka att det är en fotoutställning jag har framför mig dagligen och visst skulle jag kunna göra fotokonst av detta och ställa ut.
Elisabeth Ohlson Wallin ställer ut några av sina fotografier som är uppmärksammade tabubelagda och berör känsliga ämnen i samhället.
Samtidigt på Rydal fanns det också en annan fotoutställning av Per Blanck ”Ån – reflektioner” naturbilder hämtade från vattendrag som dagen till ära fick draghjälp sista dagen den visades.
Foto från en å som skall skapar reflektioner kring, visst fanns det fantastiska bildmässigt, fanns de jag inte blev imponerad av. Funderade på själv skulle jag inte ens lägga ut dessa på min blogg eller facebook. Fast å andra sidan jag kanske inte begriper mig på konst och har förutsatta meningar om vad konst och vackra bilder är för något.
Om mitt självförtroende skulle få en kick eller det skulle gå ner i botten fullständigt vet jag inte i förväg. Jag skulle kanske också kunna göra det samma. Det är en massa om och om bara. Bättre kamera först kanske, bättre dator med bättre program. Så det fanns möjligheten att redigera och fixa skulle jag också kunna skapa fotokonst. Nog skulle jag kunna skapa något provocerande om det är detta som behövs för att skapa rabalder för det verkar som en konstnär blir stor först när den sticker ut från mängden.



Tillbaka till Elisabeth Ohlson Wallin utställning Alla bilder är inte provocerande men självklart de som är det inte konstigt dessa skapat en diskussion kring dem också. Att hon invigningstalade framför en kanske bekräfta det många ser henne som en provokatör.
 
Blir provocerad av några av bilderna då de ställer gamla förebilder på sin spets och jämförelsen blir absurd. Kanske jag måste sätta in fotona i ett annat samhang och veta bakgrunden och se bilder från en annan synvinkel jag aldrig tänkt mig är också en verklighet även om bilder är satir som slår högt upp en sida vi kanske själva tänkt men inte våga ge uttryck för.  

Men vi får också se en annan fotokonst av henne där fotografiet kring livet säger så mycket mer. Fast kring dessa blir det ingen större publicitet kring i mediorna. Går det faktiskt att skyndsamt hoppa över det hen inte tycker om och titta på det som är mer passeligt. Ingen entré avgift så ingen säga att de inte fått valuta för pengarna som de inte lagt ut.
Strongt gjort av Marks Kommun att upplåta lokalerna till denna utställning och som hon själv gjorde antydan om att för några år sedan hade denna skapat rabalder. Själv såg jag Ecco homo utställningen i Gbg. Då kryllade det av demonstranter och poliser. Relativt många besökande kanske ett hundratal när portarna öppnades, men ibland dessa såg jag inga demonstranter. Men två poliser var där när dörrarna öppnade och lite ironiskt de körde när jag åkte därifrån.

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2013 08:29

Om det är mitt kaffe på farstutrappan som tilldrar besök i min omgivning får var och en tvista om.

 

Men först så kom Jösse Hare på besök.

När jag var ute för en påtår då hör jag en ny gäst Duvan.


Nu såg jag inte den inte och ljudet var ganska lågmält och ljudet hördes bara en enda gång. Det kan mycket väl vara en stamgäst i Sverige häckar fyra olika arter av duva är nog ringduvan och tamduva vanligast och i senaste fågelräkning av vinterfåglar inrapporterades ca 11 0000 duvor.
Nu kan det det varit en skogsduva istället så nästa gång jag sitter där ute får jag spänna mina öron på helspänn och lyssna om det låter kuttrar som "ko-ko-koo, kåå-kåå eller det är ett kort "hu", som ofta upprepas.
Oavsett duva eller ljudet från dessa, tillhör de naturens skådespel som utspelas framför mig på farstutrappan och förhoppningsvisst kommer fler aha ögonblick och det gäller att vara hörsam.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards