Alla inlägg den 7 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 7 april 2013 07:03

Skulle inte ropat högt om att det var plusgrader när jag var ute första gången blev det ett bakslag direkt när jag tog mig en påtår på farstutrappan och det kändes plötsligt kylslaget där jag satt och sen konstaterade när jag kom in att temperaturmätaren visade minus 0,8 insåg jag att även om sommarsulorna på bilen är på blir det fortvarande långkalsongerna på när jag går ut på vedbacken senare.

  

Tittar jag dock upp mot himmeln så är även denna dag sig ganska lik gårdagens kunde jag nästan bara att kopiera gårdagens foto.
Några som inte verkar bry som vädret är mina ”pjoddar” de kvittrar och kuttrar och lite längre bort satt någon och kraxade. Såg ett transtråk igår flyga åt NO och idag hör jag tranornas läte ifrån skogsbrynet där bakom brukar nämligen ett tranpar stanna och förgylla vår tillvaro.

Uppe i mitt ena bokträd var det vilt slagsmål mellan ett gäng Blåmesar och det lät som smatterband när de gick till närkamp med vingslag. Om det var revir eller kärleksnabb det handlade om låter jag var osagt för sen flög de ner till fågelautomaten som är påfylld och välbesökt. I gårkväll räknade jag 14 Blåmesar i Svartmes och 3 Talgoxar satt där samtidigt och väntade på sin tur. I mitt körsbärsträd satt 2 Domherrar, 4 gulsparvar, på marken 2 koltrastar och i skogsbrynet hackade hackspetten och spillkråkan ikapp. Om det var fler eller andra arter så hann jag inte notera dessa då jag satt där och njöt.  

Av Bengt Bertilsson - 7 april 2013 06:19

Men sant, den 6 april kom det åter regn något jag inte minns senast det kom detta år och natten mellan 6 – 7 april var det plusgrader både på kvällen och på morgonen. Något jag tror var första gången detta år anno 2013. Det är knappt jag tro det är sant men våren knackade och visade sig kan jag nog påstå utan att tumma på sanningen.

Ändå kom det så plötsligt, fast SMHI sagt att det var sydligare vindar på G och risk för regn är sannolikheten inte stor att detta skulle stämma då t.o.m alliansregeringen lagt sig i väderleksrapporterna p.g.a deras felprognoser inte stämmer. Fast å andra sidan alliansregeringens prognoser de stämmer lika dåligt tycker jag mig läst i husorganet.
Men vädret sägs vi inte kan göra mycket åt det kommer och går om vi kan påverkar regeringarna sägs att vi kan påverka vart fjärde år. Är det mer i dag vi lever och om morgondagen vet vi inte mycket om utan vi får se den mer som en vision.

Nu går jag ner och se om husorganet ligger i brevlådan och kolla om jag står med i den, om inte så följer jag världen från min farstutrappa ännu en dag till.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards