Alla inlägg den 20 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 20 april 2013 18:05

Från den ena dagen till den andra kan det variera och ena dagen är det nästan höstlikt, andra dagen är det Kung Bore som bestämmer. Kontra våren med full effekt och det ser nästan sommarvärme. Är det sista striden och en kamp om vem som skall bestämma. Utgången kan tyckas vara förbestämd och vi vet vem som segra är det ändå en kamp.

       

Vakna i arla morgonstund och fick se marken och träden glittrade vita av rimfrost och en blick på temperaturmätaren visade den minus 2,5.

  

Penséer såg slokörade ut

        Morgondimman låg tätt i min omgivning och efterhand som det klarnade i min närmiljö ligger dimman bakom skogbrynet tätt och skapar trolsk effekt.

  Dock stiger solen upp och temperaturen stiger snabbt uppåt fick jag energi för att ta hand om min energived som skall klyvas och efterhand som timmarna gick blev det att ta av sig kläder då solen gasade mot min södervägg.

Blev ett flertal kafferast i solskenet och hustrun tyckte vi får allt ta fram ett bord också så årets första middag ute. Helstek fläskkarré med hemmalagad potatisgratäng mums säger jag bara och erkänner, det märks att husmor är hemma.

 

Kunde vi bara njuta med en sådan här himmel som gått i uteliv hela dagen. 

Av Bengt Bertilsson - 20 april 2013 17:36

Sommartid och trädgårdsmöbler fram sägs det som ett ledmotiv för att veta vad klockan skall visa. Men ute visar den klockan fel och hustrun gjorde antydningar att till helgen skall möblerna ut, lär ställas in istället.

  Himmeln är grå och även om morgonsolen gjorde ett tappert försök att titta fram har den gett upp.

Tidningarna basunerade ut tidigare i veckan att vi skulle få sol och varma dagar men det var nog inte här utan någon annanstans. Förvisso visade den sig i början på veckan och det blev t.o.m svettigt ute på vedbacken. Är det bakslag nu istället blåser det kallt och de där ”long cool song” som åkt in i gardroben är lämpliga att plocka fram istället. Som om blåsten inte vore tillräckligt har det regnat var och vara annandag och löven som inte för mullrat i vinter far och flyger som det är höst istället.  Dessutom ställde jag ner pannan några grader tidigare i veckan då elementvärmen skapade tropiskt klimat här inne är dags att vrida upp på nytt för att få lite bastuvärme här inne.

 

Dock kan jag konstatera att vi inte går mot någon istid då isarna släppt från de flesta sjöar och vid ett besök uppe i Borås/Fristad igår konstaterade jag sjön var isfri. Blåste det kraftigt och stundtals kunde jag studera vita gäss ibland vågorna fast dessa lyfte inte utan försvann i vågorna.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards