Alla inlägg under april 2013

Av Bengt Bertilsson - 7 april 2013 06:19

Men sant, den 6 april kom det åter regn något jag inte minns senast det kom detta år och natten mellan 6 – 7 april var det plusgrader både på kvällen och på morgonen. Något jag tror var första gången detta år anno 2013. Det är knappt jag tro det är sant men våren knackade och visade sig kan jag nog påstå utan att tumma på sanningen.

Ändå kom det så plötsligt, fast SMHI sagt att det var sydligare vindar på G och risk för regn är sannolikheten inte stor att detta skulle stämma då t.o.m alliansregeringen lagt sig i väderleksrapporterna p.g.a deras felprognoser inte stämmer. Fast å andra sidan alliansregeringens prognoser de stämmer lika dåligt tycker jag mig läst i husorganet.
Men vädret sägs vi inte kan göra mycket åt det kommer och går om vi kan påverkar regeringarna sägs att vi kan påverka vart fjärde år. Är det mer i dag vi lever och om morgondagen vet vi inte mycket om utan vi får se den mer som en vision.

Nu går jag ner och se om husorganet ligger i brevlådan och kolla om jag står med i den, om inte så följer jag världen från min farstutrappa ännu en dag till.

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2013 20:23

Ett ryckte på ”bygda” hävdar att snart kommer våren och lite föraning tyckte jag mig ana vid middagstid när jag tittade upp mot himmeln. Molnen var lite tätare och solen lyste inte lika mycket och temperaturmätaren hade stundtals jobbit att komma upp i veckans siffror.

          

En dag på vedbacken blev det både jacka på och jacka av eftersom solen visade sig gick det inte att jobba sig varm när solen försvann. Hann jag och drängen min med att köra in ca 10 kubik torr fin ved som jag lagrat under pressning ute på trädgården för att fylla vedboden på nytt efter att eldat upp det som fanns där sedan förra året. Blir ett ryck i morgon också om nu ryggen orkar eller rättare sagt om vi orkar.

   

Efter 5 timmar slit och släp blev det ingång och detta lagom för plötsligt så händer det, det som SMHI förvarnat om regn. Först var det förvisso hagel men sen kom det några små skurar som blötte stengången åtminstone och den sista isfläcken på gräsmattan fick en dusch som kanske sätter fart på issmältningen.

 

Fast å andra sidan temperaturmätaren börjar närmar sig nollan och då blir det risk för svinhalt väglag i natt och i ottan då jag skall ut och köra. Dubbdäcken åkte av i går fredag men nya sommardäck och försiktighet råder istället, veden ligger kvar så det är ingen brådska hem.

       

Kanske får jag bättre bilder på kajorna när jag är framme, På taket på Skene lasarett sitter Kajorna som i Hitchcock film fåglarna på taket och jag försökte skrämma upp flocken men lyckades inte helt. Men där satt nog ett hundratal Kajor i eftermiddag när jag var framme.

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2013 07:11

”Du skall icke häda” står det i skifta men nog kände jag mig som jag satt i detta
 
Det började faktiskt ännu tidigare när jag fick se något gult i horisonten och jag närmade mig den hela tiden
           

Fick jag uppleva en helt fantastisk morgon därute på farstutrappan i väntan på klockan skall bli 06,14 hör jag koltrasten sjunga och en måne i nedan.

 

Satt jag där med min kaffekopp och bara njöt även om temperaturmätaren visar minus 7 vet jag att det kommer att bli en underbar vårdag senare som tillbringas på vedbacken.

         

   

När det blev väderleksrapport och nyheterna tog jag en påtår och fick återigen njuta av den fantastiska morgon

   En sol som är på antågande uppåt bakom skogsbrynet

       

Lyser upp molnen som skiftar i färg när de träffas av solstrålarna.

     

Kommer stunden när solen tittar upp och får kämpa med ett moln som lägger sig som ett täcke över den då är det fullbordat.

   

Av Bengt Bertilsson - 4 april 2013 16:11

Många är vi som väntar på de första vårblommorna utmed vägkanterna skall komma upp, får vi nöja oss åt blomsterprakten utmed husväggen där växer det så det knackar och vårblommorna blommar och lockar fram bina att hämta nektar i krokusblommorna.

Om dessa sen överlever de kalla nätterna med temperaturer ner på 2 siffrigt och dagarna med solsken och temperaturen går upp till 2 siffrigt och mot husväggen ännu mer kan naturen spela dessa ett spratt och vilka skall då pollinera växterna.
Kan det kanske vara så att dessa tidiga bin drar hem nektar till boet och rädda de som finns kvar där och dessa övertar bisysslorna

 

Av Bengt Bertilsson - 4 april 2013 07:14

Att torka golv med såpa det luktar gott efteråt och jag har läst att det går utmärkt också att tvätta tvätten och mattor med såpa. Då måste det väl även fungera att tvätta bilen med såpa också.

Det sägs att energin kommer med vårsolen och själv satt jag i söderläge och drack en kopp kaffe ser jag bilen blivit något gråaktig i sin lack borde en snabbtvätt ge den lite glans och vårfin. In och hämtade vattenslang och spolade bilen men detta räckte inte för att få bort skiten. Så jag hämta spann och tvättsvamp upptäcker jag inget schampo, men en flaska såpa stod där istället, så varför inte.
Någon skillnad det märkte jag inte, det blev skum och visst blev det rent när jag tvättat bilen, spolsköljde bilen efteråt och kände mig nöjd med resultatet. Senare körde jag in bilen i garaget och tänkte inte mer på bilen. Istället blev det en aha upplevelse när jag nu på morgon öppnade garaget och en doft av såpa strömmar in i min näsa.

Om det sen var bra eller dåligt mot bilens lack som andra hävda olika om låter jag mig vara obesvarat men en sak är säkert SÅPA DET LUKTAR GOTT EFTERÅT sen sägs det också att såpa är miljövänligt.

Av Bengt Bertilsson - 3 april 2013 06:28

I arla morgonstund har ni kanske hört vågskvalpet fast ni befinner er långt från stranden. Kan detta bero på att ni tillhör skaran som lyssna på P 1 och är uppe i svinottan som de säger och det inte är någon sändning hörs det vågskvalp i denna kanal.
I väntan på att sändningen skulle börja satt jag med husorganet i näven och läser en artikel om att just nu råder det lågt vattenstånd i våra vattendrag och längs kusterna kan inte fartygen lägga till vid visa brygger då det blivit för grunt att angöra en brygga.
Som av en händelse var jag nere vid den lilla bäcken som rinner här utanför igår och som jag normalt på våren brukar kunna höra små vattenfall porla från är detta vattendrag nästan snustorrt. På några ställen finns det ett istäcke som vaken "bär eller brister" och därunder finns kanske ett par cm vatten som knappt rör på sig.
Troligen lär vårfloden utebli detta år då det finns ingen snö i vårt område som kan skapa en vårflod och den frysta marken lär förvisso tina upp blir det inga mängder av detta.
Det märks på gräsmattan, den tinar upp och det luktar ”skit” rent ut sagt av en mögelsvamp först. Det säger ”slirp” ”slurp” och ”slafs” när jag går på den, men efter någon dags solsken och blåst är ytan snustorr, men kolla jag är det tjällen därunder. Så fortsätter kylan och solskenet med måttliga vindar då blir det frystorkning och avdunstning. Uteblir sen vårregnet, ja då lär vi får det knepigt framleddes då jorden torkar upp och i sin tur påverkas grundvattnet. Då kan det bli ett ”skit år” med våra trädgårdsodlingar och böndernas gröda.

Av Bengt Bertilsson - 2 april 2013 09:38

Hör ovan mig ett skränande och när jag vänder blicken uppåt kommer det 3 Nötskrikor flygande och sätter sig i den stora björken som finns ca 75 m framför mig på andra sidan byvägen.
Då hör jag återigen skränande ljud och 3 till dyker upp och sätter sig i björken, rusar in för att hämta kameran. Kom jag på att den lånade jag ut till sonen som skulle ut på en skogspromenad.
Tog kikaren istället med mig ut och då kommer 2 till skrikandes och fick landningstillstånd från de som satt i björken. 8 st.
Tänker jag ”sjutton ockå” varför lånade jag ut kameran, blir jag ännu mer frustrerad när den nionde dyker upp.
Det fanns nog en tionde också för jag hör en sitta och skrika bakom huset men får inget landningstillstånd då björken var full.

Av Bengt Bertilsson - 2 april 2013 08:05

Räven raskar inte över isen är utanför, men den överraskar mig istället i går kväll när den kom gående över åkern här utanför och sprang sedan över vägen.

Bildkvalitén är inte den bästa  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards