Alla inlägg den 13 maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2013 12:45

Söndagssteken är klar fast det blev först måndag som den blev mör och fin att skära i. Att tillaga en tjälknöl tar tid. Sätt ugnen på 75°C (65-100°C). Lägg den frysta steken i en ugnsfast form. Låt steken stå nertill i ugnen 8-15 timmar beroende av vald ugnstemperatur och köttstorlek

Tyvärr har jag ingen ugn med termostat för denna ugn sköter vädergudarna helt och hållet. De ser till att den är iskall, stekhet och ibland ljummen.
 
Men den fick ligga i skottkärran i ca 48 timmar.
 
Sen sållade jag bort kvistar och annat skräp.

 

Slutresultatet ca en säck med min planteringsjord.

          

Att klumpen var genomfryst betyder inte att det saknas liv i den för det fanns fyra som larvade sig

 

En som slingrade sig.

 

Trädgårdsborren (Phyllopertha horticola) är besläktad med ollonborren. Den vuxna trädgårdsborren är ca. 10 mm lång, rödbrun på bakkroppen och blågrönt metallfärgad på huvudet och på bröstet. Den flyger i ca. 2 veckor i stora svärmar ovanför gräsarealen i sluet av av maj/-början av juni. I denna period lägger den sina ägg i jorden under gräset.

I juli kläcker larven, som är C-formad med ett brunt huvud och har 3 par ben. I slutet av juli är den inte mer än ca. ½ cm lång, gråaktig till färgen och lite svår att finna. I augusti och framför allt i september växer larverna till ca. 2 cm. och blir mjölkvita till färgen. Nu kan de göra betydligt mer skada genom att gnaga av gräsets rötter. På så sätt bildas i september stora områden med visset gräs, som kan ”dras av som en matta”. Under det vissna gräset ses larverna.
Fast dessa är en plåga är de samtidigt en länk i ekosystemet. Fåglarna är ofta de första att uppdaga trädgårdsborrens larver i gräsmattan. Redan i augusti sitter de och hackar i gräset efter läckra larver och gör på så sätt ofta skada på gräset. I september/oktober börjar gräset att vissna och kan dras av i tovor eller som en matta, för att rötterna är avgnagda.

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2013 10:50

Trotts både jag och Carl von Linné har småländska rötter men sen så skiljer vi oss åt. Ser blommor ute i naturen men sen står jag där och klia mig i huvudet var är det för blomma. Denna tycker jag mig är en himmelsblå scilla som likna den på Odla med P 1

 

Tuvig blåstjärna är en lågväxt lökväxt som bildar små tuvlika grupper. Bladen är smala och det utgår fyra eller fem blad från varje lök. Tuvig blåstjärna blommar i april-maj, blommorna är nästan upprätta och sitter tre eller fyra tillsammans på tämligen långa skaft. Varje blomma har ett litet stödblad. Kalkbladen är violettblå.

 

Sen finns det en snarliknande blomma Rysk blåstjärna är en liten ört som kan bli upp till två decimeter hög och som har klarblå, nickande blommor. De två till tre bladen sitter vid basen av stjälken, de är rännformiga och upp till två centimeter breda. Rysk blåstjärna blommar i april-maj, blomställningen är en ganska fåblommig klase med nickande något klocklika blommor som sitter på korta skaft. Stödbladen är mycket små och hinnlika. Kalkbladen är fria och vanligen matt klarblå, sällan vita. De utspärrade ståndarna har långa, smala strängar och blå ståndarknappar.

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2013 06:15

Händer inte så mycket men ändå så händer det alltid något att njuta av.

 

Utsikten okey finns alltid detaljer att notera och nu när det dessutom börjar grönska, klaga jag inte.

 

Nyutslagen björk känner jag mig smått salig i själen. En skapelse över en natt dessutom.

 

Naturmorgonsholken ser förvisso tom och övergiven här men att försöka fånga den på bild brukar bli en kapplöpning med tiden.

 

Då dyker en av blåmesparet upp som bestämt sig att bosätta sig i den.

 

Har jag sen tur där jag sitter kan jag få se en Älg också där ute.  

   Sädesärlan kommer vippandes på gräsmattan i jakt efter småinsekter.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards