Alla inlägg den 14 maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 14:24

Tittar allt mindre på tv numera men ett program som jag inte vill missa är Mot alla odds.
Tio personer med olika funktionsnedsättningar ger sig ut på sitt livs största utmaning. Ingen röstas ut – alla ska med.

Men detta utgår för denna vecka (i kväll) för det är Eurovision Song Contest 2013. SVT visar inslag var och varannan kväll och dessutom pingstafton visas detta spektakel där till slut alla utom en röstas bort. Från kl 20,00 – 00.30 på pingstafton blir det inget tittande på detta och dessutom jobbar hustrun helgen

Jag glömmer inte och några av våra barnbarn gör det nog inte heller när trotts att våra barn vet vår inställning till detta program och våra kvällsvanor. Hade vi förvisso lovar passa barnbarnen här och om dessa i tron att dessa skulle få se detta program minns jag inte, men jag tror detta fanns med i deras baktankar.
Även om vi försöker ställa upp för våra barn och barnbarn finns/fanns det gränser och det var reprissändning på förmiddagen och visste de inte vem som vann innan fick de veta detta ändå

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 10:33

Gräset är alltid/inte grönare på andra sidan.

 

Jag menar på att ordspråket inte stämmer utanför min farstutrappa där gräset på andra sidan staket inte är grönare (ännu).

 

Detta gäller också mina två Bokträd ser jag från baksidan på dessa.

 

Går jag fram på solsidan, då är den ena Bokträdet grönare än på andra sidan

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 07:58

Ute på fältet står de gamla tistlarna kvar

 
Gammalt gräs täcker fortvarande visuellt när jag på avstånd studera fältet.

 

Ser jag grönskan spirar där under och vattendropparna samlas på bladen ser jag också kommande tistlar och nässlor

Studera jag noga så hittar jag också en trädgårdssnäcka

   

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 07:44

Imse Vimse spindel klättar upp för trå´n. Ner faller regnet, spolar spindeln bort. Upp stiger solen torkar bort allt regn. Imse Vimse spindel klättrar upp igen.

 

Även om jag inte såg hen där på trå´n så har hen varit där och spunnit sin tråd.

 

Spindeln använder nätkörtlar på bakkroppen för att framställa tråden. Den vanligaste metoden spindlar använder för att framställa spindelnät är att dra ett antal stödtrådar att hänga upp nätet på, ett antal radiella trådar från mitten till stödtrådarena, och en tråd i spiral från mitten.

 

Spindelväv används ofta i tecknade serier för att visa att något stått orörligt en lång tid.

 

Nog har naturen befunnit sig i vila en tid är dessa spunna i nutid och visade sig när solen bröt igenom och vattendropparna avslöjade näten ibland gamla tistlar som inte vissnat ner.

 

Nog kan vi säga den utfört ett gediget arbete

 

I solskenet glittrar nätet.

             

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 06:50

Spökligt där ute på farstutrappan när färgprakten lyste med sin frånvaro.

 

Utsikten ligger inbäddad i dimma.

 

Solen orkar inte pytsa ut färgen.

 

Träden verkar kala som på hösten och var tog löven vägen

 

Annat var det igår.

 

Skillnaden beror på detta som föll igår kväll och i natt

 

Dessutom känns det som istiden kommer på besök då temperaturmätaren endast visade 2,5 plus i arla morgonstund, så även om metrologiska sommaren är kommen så är verkligheten något annat


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards