Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2013 14:13

Väntar på att det skall bli livat i holken och dagligen ser jag en kamp i vem som skall bosätta sig i holken.

 


 

Flugsnappare

 


 

Blåmes


Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2013 08:52

Vaknade förvisso tidigt då det återigen varit en varm natt var sömnen därefter. Lite gråmulet i arla morgonstund tittade snart solen fram och jag svepte blicken över min omgivning och fånga den grönska som nu finns.


Fågelkvitter och tidigare idag så gol göken även denna dag. Risken är dock att vi går mot sämre väder då SMHI
Utsikter till måndag
Mycket moln och regn och åskskurar rör sig under dagen i österifrån Temperatur 17-22 grader, men lägre i skurar och vid kusten i pålandsvind, som i huvudsak kommer från ost. Kommande natt dis och dimma och här och var skurar som kan innehålla åska. Då ca 10 grader.
Varmt och rejält ostadigt
Ett omfattande lågtrycksområde nere på kontinenten styr vädret nu. Kall luft förs ner över västra Europa, medan varm och fuktig luft förs norröver över östra Europa och upp över Sverige.
Det annars så varma Spanien hade igår endast några grader över 20, medan Eftra-Broen i Halland noterade 30,6 grader, vilket är den högsta maj-temperaturen i Sverige sedan 1971 då Överkalix-Svartbyn i Norrbotten hade detsamma. (Varmaste maj-temperaturen sedan mätningarna startade i Sverige noterade Kristianstad och Kalmar år 1892, då det var 32,5 grader.)
I dag kommer vi sannolikt inte att nå upp till sådana temperaturer. Vädret kommer i södra halvan av landet att domineras av regnskurar och värmeåskväder som håller temperaturen nere. Störst solchanser finns i norra Sverige, men inte heller här går man säker utan ett paraply.
Fortsatt ostadigt och temperaturerna sjunker
I början av nästa vecka fortsätter det att bildas regn och åskskurar över främst södra halvan av landet, medan man längst i norr får se mer av solen. Temperaturen kommer då ligga 15-20 grader i större delen av landet.
Lågtryck fördjupas
I mitten av veckan tyder prognoserna på att ett lågtryck fördjupas över södra Sverige. Detta betyder blåsigt och regnigt väder och ytterligare lite lägre temperaturer.

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2013 06:51

FN:s livsmedelsorgan säger i en ny rapport att vi borde äta mer insekter med argumentet att insekter är mer miljövänligt än vanligt kött och ibland även nyttigare.


Tror mer att ordspråket sluta larva dig passar bättre.

Inte skulle jag vilja äta dessa eller skulle du vilja detta

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2013 06:30

Uttrycket "mellan hägg och syren" förknippas ofta med en särskilt njutbar del av försommaren, perioden mellan blomningstiden för hägg respektive syren. Uttrycket kan ha sitt ursprung i den årliga period då skomakargesäller enligt skråbestämmelser skulle friställas för att ge sig ut på vandring.

 

Vissa skomakerier stängde då under gesällens frånvaro och uttrycket förstås av utomstående som att skomakaren stängt för att njuta av den bästa tiden på året. Den ofta citerade historien om skomakaren som satte upp en skylt med texten "stängt mellan hägg och syren" är relativt sentida, inte belagd förrän på 1880-talet, och även andra yrken förekommer i liknande berättelser. Inte heller platsen för företeelsen är säker. Historien kan vara en vandringssägen i sin helhet

     

Pingstafton och häggen står i blom och göken gol för första gången kommer jag att tänka på dikten Nattvardsbarnen; diktens första rad, "Pingst, hänryckningens dag, var inne"

Jag har ingen hägg på min tomt längre då vi haft häggspinn på dessa i många år, och om häggen skulle vara till hjälp att locka insekter till min trädgård var det fel insekter jag fick. Så jag högg ner dessa. Nu finns det dock hägg i min omgivning så fortvarande finns det insekterna och ett och annat hittar nog till mina fruktträd som blommar.

     

Upptäcker jag till min förskräckelse syren blommar också vilket då skulle innebära att tiden mellan hägg och syren den blev kortvarig. Vid närmare studier var det inte syren utan ett rotskott från en hägg har växt upp ibland syren häcken.

     

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2013 06:00

Ordspråket sluta larva dig passar bättre. Det visade sig vid kontroll att detta var inte Tordyvelslarver utan Noshornsbaggen (Oryctes nasicornis) är en art skalbaggar som är ganska vanliga i södra och mellersta Sverige.

 

Grävandet i komposten fann jag först en sen en till och sen blev det många därtill.

       

Att jag hittat små larvar av trädgårdsborren har jag tidigare redovisas i min kompostletade.

 

Får jag nog påstå att dessa är ingenting mot tordyvelslarvar.

             

Fynden var lite av en aha upplevelse utöver det vanliga.

       

Lite avvaktande fick handsken vara på men visst är de fascinerande att beskåda.

     

Storleksmässigt som en tändsticksask fast få de att sträcka sig raklånga gick inte.

     

Lite kättare jämfört med lillfinret ligger den fint på handsken också

       

Larverna lever sedan på spillningen, för att sedan förpuppas.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards