Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2013 07:15

Det är troligen inte bara blåbärsriset som tagit stor skada under vintern.

Häcken mellan mig och grannen ser risig ut.

 

Även hallonbuskarna i mitt hallonbestånd ser det ut som de drabbats av tjältorka.

             

Då fortvarande en mycket liten del av plantorna börjar slå ut blad på.

         

Även nyponrosbuskarna ser risiga ut och vi som tänkt plocka nypon till hösten och göra egen nyponsoppa.

 

Nog kan vi påstå att i år är det risigt bokstavligt. Det som växer längst ner är Kirskål, dena medicinväxt som den kom till vårt land en gång är nummera ett ogäs i vpra trädgårdar.

 

Tjältorka är en slags vinterfrostskada som uppstår p.g.a snöfattig vinter. Kombinerat med dagsmeja och mycket kalla nätter. Vilket vi hade i mars och april, dessutom så hade vi varm i början på året och ringa snömängd överhuvudtaget i mina trakter. När växterna värms upp, avdunstar vatten och blad och när de inte samtidigt kan suga upp vatten skadas plantorna av uttorkning. På blåbärs och lingonriset ser vi att bladen blivit bruna och någon skörd av blåbär och lingon lär jag få se efter i frysdisken i butiken om det nu kommer att finnas några där.

    

Finns det risk för att jag även får leta efter hallon. Annars brukar vi få rikliga skördar av detta.

Nu har förvisso inte mina hallon eller nyponrosbuskar några blad från början, men ett rotsystem som skall suga upp vatten hittade inte vatten då jorden var frusen och långt in i april och hittade jag kompost som var genomfryst i början av maj finns stor risk för att även hallonbuskarna som står i en blandning av kompostmaterial bestående av matjord, löv, hästskit och sågspån.

Eller så är det jag som är hialös och förvänta mig det skall vara utslaget nu.

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2013 06:30

Hialös som jag är så vill jag så i mitt trädgårdsland tidigt och sen på med fiberduk. Detta kan ha sina sidor också med överraskat resultat. Troligen skulle inte min odling passa som odlings exempel i Odla med P1.  Vill inte min omgivning gilla mina odlingar så får de blunda när de kommer hit, jag brukar få skördar så jag bli nöjd och detta är huvudsaken.

 

14 dagar senare växer det där under.

 

Får jag en chock när jag tar av duken, för det är inte bara det jag sått som växer och det går knappt se matjorden.

 

Vår herre verkar sått en hel del och tur i oturen så har jag markerat var jag sått någonstans går det att hitta det som inte är ogräs

    

Så med en lite kratta och räfsa var det bara att försöka få fram raderna så det blir mer näring till grönsakerna.

Våtarven som växt sägs skall vara bra näringsämne i så detta för delvisst ligga kvar och torka. Rädisorna har växt bra, Sallad trivs också, en gallring kanske bör göras.  

Sättlöken likaså.

 

Frilandsgurka

 

Tagetes.

 

Perfekt blev det inte men nu ser jag var det skall växa och det blir att rensa lite var dag efterhand som grönsakerna växer skall det nog också bli sköd framledes

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2013 06:00

I år blev det en vecka semester för skrädaren och förhoppningsvisst hann gesällen komma iväg och en ny skall städslas i nästa vecka

 

Såg det först igår kväll när jag var ute, blev tiden för knap att lägga ut detta som har det hänt. Syren är utslagen och tiden mellan hägg och syren är över. Vädret då skall vi klaga så är det väl kylan vi haft men ömsom sol också. På visa håll har åskan gått kraftigt med störtskurar. Men vädret är som det är.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards