Alla inlägg under maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2013 07:56

Kanske svävar jag likt på ett moln och på min vetskap. Tror jag detta är Stratocumulus som syns där jag sitter på farstutrappan och väntar på väderomslag.

 

Nu sägs det förvisso att dessa ofta uppkommer om kvällarna när cumulusmoln sjunker samman på grund av brist på värme från marken.

 

Är det nu morgon istället och eftersom det är något kyligare väder är marken inte lika uppvärmd bör det vara ett Stratocumulus

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2013 07:12

Dagen börjar solig, förvisso lite grå himmel men solen lyser och det är nu på morgon 7 plusgrader. Dessutom lyhört och hörde kyrkklockorna från Berghems kyrka ringa in dagen och järnvägen dundrade ett godståg och det lätt som spåret bara låg bakom skogsbrynet fast det är ca 4 km fågelvägen.

 

Ett lågtryck med regn och åska närmar sig och molnigheten ökar söderifrån lyser morgondaggen i gräset.

 

Senare kommer det regn och det har redan kommit in regn i Skåne och regnet sprider sig under dagen norrut, har jag satt ut min regnmätare.

 

Regn är egentligen välkommet hos mig nu, då trädgården i stort är färdig när det gäller sådd. Både jag och jorden behöver få ny kraft efter veckans trädgårdsarbete på det stora godset

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2013 06:45

Överallt finns de, små högar av jordkulor, fast egentligen är detta ingen sabotör som varit framme  

Utan det är "Masken Max" som lufta gräsmattan.

 

Inte heller denna egentligen för där den står nu så här på våren och lyser upp gräsmattan en färgklick i denna. Det är först när antal täcker gräsmattan som jag blir ledsen över den. Sen ett stort fält med Maskrosor är helt underbart att se.

 

Blinka lilla stjärna där är också en som dyker upp så här på vårkanten lite överallt på min gräsmatta, sprider sig för varje år kan jag inte se den heller som en sabotör.

 

Osäker på växtart men det bör vara en Vårlök, allmän i södra delen av landet, längre norrut är den sällsynt och den saknas helt i de nordligaste landskapen. Linné skrev 1755: "Växer i skuggiga köksträdgårdar som ogräs. Kallas i Östergötland våfferdagslök. Vid missväxt kan lökarna användas som nödbrödsämne.

 

Kan jag konstatera att det som kan uppfattas som ogräs och markförstörning är ett pittoreskt inslag i gräsmattan och i naturen om vi ser det från den sidan.

Av Bengt Bertilsson - 7 maj 2013 06:00

"Köp en tulpan annars får du en snyting ... Lär dej din dönick att nu är det vår".

     

Sången framfördes av Lars Ekborg och Sven Holmberg i Kar de Mumma-revyn 1960, där två lodisar sökte kränga halvvissna blommor till förbipasserande. Polisen körde inte bort dem eftersom de utgjorde "ett pittoreskt inslag i gatubilden". Ulf Peder Olrog skrev visan på förslag av Kar de Mumma, som berättade att han själv ofta blev antastad av sådana gubbar utanför Folkan-teatern på Östermalm

  
Olrogs vän Alf Prøysen översatte den och sjöng den på norska som "Kjøp en fiol (ellers fårru en blåveis)". Påpekas bör att viol heter "fiol" på norska.

     

Krokusen blommat över och rabatten ersatt av påskliljor

Blir en vacker färgprakt av påskliljor och tulpaner

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2013 07:45

Fick besök av en snäcka på farstutrappan.

 

Med snigelfart hade den tagit sig över min stenplatta (ca 1 m) mellan mina besök på farstutrappan

 

Kom osökt att tänka på ”lilla snigel akta dej” annars blir du fågelmat så jag lyfte den till ett mer skyddat läge på andra sidan gräsmattan

Skalbagge Metallic grön

Denna fann vi igår när vi planterade våra blommor

  Trevligt och trevligt skalbaggar brukar kanske inte uppfattas som trevliga men de är granna att se.

 

Metallic grön  (Cetonia aurata) en skalbagge i underfamiljen guldbaggare sägs det

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2013 07:03

Potatisen satt i 4 st pallkragar och min salige fader bonde som han var skulle nog gråta i förtvivlan om han sett min odling och med hjälp av planteringsspade satt potatis.

 
Dill, morötter, rädisor och blommor sådda och plats för lite till.

 
Blomplanteringarna börjar ta sig och detta var det hustrun som fick vara trädgårdsmästare till.

 


Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2013 06:58

Onekligen ser det ljus ut för detta

 

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2013 06:45

Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.Detta citat är passligt fast vi förknippa det främst till Hasse Alfredsons monolog från pastor Jansson Ringaren. Om pastor Jansson inte var så religiös av sig och han hade svårt med budskapen i sina predikningar. Är vi satta är på jorden att ta tillvara på skapelsen och se till att skapa liv på den.

Såningstid och vi rusar till våra butikers fröhyllor och möts av färggranna förpackningar och vi får en inblick hur vackra blommor och fina grönsaker vi kan få sen i våra trädgårdsland.

När vi kommer vi hem med fröpåsen som kan variera efter fröfirma verkar flertalet nu vara ca 14 * 9 cm  

Vilket är en ökning från 11 * 8 cm från föregående år. 
Öppna vi den, finner vi några frön längst ner i påsen som knappt syns

 

förrän vi häller ut dessa på ett papper ser vi mängden.

  

Sen står det på påsen att detta räcker till ett X antal meter eller innerhåller ett X antal plantor.
Ställer jag mig frågan måste det vara sådana enorma förpackningar?

 

Kan det bero på informationen om växten och planteringsråd skrivs på flera språk och noterbart från äldre påsar som var mindre är dagens lästlästa istället.
Sen varierar priserna år från år och mängden i dessa måste för en konsument vara fullständigt omöjligt att kolla om den är mindre eller mer år från år.
Oavsett en viss besvikelse när jag konstatera hur vi konsumenter luras av en färggrann förpackning som kunde varit mindre eller mer innehåll verkar det vara en lukrativ marknad för fröhandlare.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards