Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 3 juni 2013 20:40

Det finns de som tycker att en klarblå himmel är fin när det inte finns ett moln som syns, var ska man fästa blicken egentligen på då.

    

Väderleksmässigt har vi underbara dagar för de som dykar solen fast utan mörka glasögon går det inte att se på den.

 

Vi behöver ofta något som skapar känslan och ger mer ro för ögat när ett lite moln ack så litet dyker upp.

    

Ser man samtidigt kanske något träd då kan det förvisso bli annorlunda

 

Dessutom så brukar det komma fler efterhand, hand i hand nästan.

 

Då vill man helst de inte blir för många och tjocka och börjar skifta i färg för då är det oväder på gång. Obs sista bild tagen vid annat tillfälle)

Av Bengt Bertilsson - 3 juni 2013 08:36

Då kan jag konstatera fakta var blir det för väder idag. Enl. Rapport kl 19,47 solsken, enl. Västnytt kl. 19,58 igår kväll där lyste ingen sol utan gråmulet väder. Sitter jag på Farstutrappan i arla morgonstund och ser vilket väder vi har och sen väntar jag och ser var det blir för väder senare.

 

Gräsmattan är täckt av dagg och temperaturmätaren visade + 5 i skuggan och luften känns frisk, däremot i solskenet visar den dock +17,5 och inte ett moln på himmelen. Visuellt står allt stilla och fåglarna kvittrar sin morgonkonsert hörs förövrigt inga andra störande ljud i omgivningen. Ovanför skogsbrynet lyser en sol rakt i fejset. Genom gluggen mellan syrenbuskarna ser jag en spindeltråd glittra och nere vid bäcken står den stora björken inbäddad med dagg dimma runt sin stam. Satt där och njöt då kom lillakatta och stryker sig runt mina ben och när jag klampar henne lägger hon sig ner och vi är två njöt av denna morgon.  Fick olika prognoser igår kväll om vädret och med facit i hand vet jag åtminstone väderlek de närmaste timmarna kommer att se ut.

    

Några måsten jobb avklarade här inne denna ljuvliga morgon. Var det dags för en påtår ute på farstutrappan om det var ljuvligt tidigare i arla morgonstund har det blivit ännu härligare därute. Solen lyser rakt i fejset fortvarande och omständigheterna är precis som för några timmar sedan, försöker jag fånga blickfånget under kepsskärmen. Tror jag stänger inne alla måsten jobb där inne och sticker emellan med några måsten jobb där ute. Då var sak har sin tid och måste jobben där inne springer inte ut och måste jobben där ute de kan jag njuta av istället samtidigt slå två flugor i en smäll.

    

Fast det bara sitter en på rutan




Av Bengt Bertilsson - 3 juni 2013 07:15

Det går fort när knoppar brister och idag såg det ut så här ibland mina Rhododendron-buske

 

I ett tidigare inlägg på denna blogg "Det gör ont när knoppar brister" tog jag foto av enskilda knoppar

 

Skulle tagit dessa på flerblommande knoppar ser jag nu för dessa blommar först.  

Av Bengt Bertilsson - 3 juni 2013 06:45

Kirskål, skvallerkål eller kers (Aegopodium podagraria) är en av de mer storväxta, upp till 80 centimeter hög, och bredbladiga flockblommiga växterna, vanligen mycket förekommande i skugga och god jord, som i parker och gamla trädgårdar, men sällsyntare i lundar och skogsängar. Genom sina långa rötter blir den lätt ett besvärligt ogräs. Bladen är två gånger 3-fingrade. Fakta Lyssna Fakta text 
Men det som inte syns under jorden är ännu längre än det som syns

 

De späda bladen kan anrättas som kål - därav de vanliga namnen kirskål, skvallerkål och svallerkål, eller som spenat till stuvning, i omelett med mera. De är även användbara i sallader och i pesto.

 

Kirskål infördes till Sverige av munkar, som läkeört mot bland annat gikt, och som grönsak. Därefter har den förvildats och spridit sig ordentligt, för att numera räknas till ett av de vanligaste ogräsen.

 

Vem vet kanske bodde det munkar här förr, jag har då inte planterat några men har de rikligt i mina grönsaksland och rabatter. Förklarat krig mot dom men de vinner varje år och nästa växer de där på nytt. Påstående om att de inte växer på visa platser tror jag inte på heller, Här runt omkring växer de överallt, på ängsmark, vägdiken, i rabatter. Gäller det att vara med när de första kommer för att hålla ner beståndet och på gräsytor där försöker jag slå de efterhand de växer upp. Att bara dra upp dessa är meningslöst rotsystemet är enormt.

 

Fast jag grävde med min ogräsupptagare och hittade den ena efter den andra längre och längre roten. Blev det en kamp i kampen att hitta den längsta.

 
Flertalet jag får upp är mellan 10 cm till 40 cm. Sen lyckades jag dra upp de som hade rotsystem på 70 cm

 

Dessmer jag grävde försökte jag få med hela rotsystemet och slutligen lyckades jag grävde fram jackpott 156 cm 

Total läng inkl själk 180 cm

Kände mig som en stolt jägare och detta måste fotograferas med Kirskålsjägare och hans byte, Noterade rotsystemet är enormt och sidoskott därtill.


 

Kanske kan jag titulera mig som svensk mästare i kirskåls längd uppdragare


  

              


   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards