Alla inlägg under juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 24 juni 2013 06:45

Sommarstugan uthyrd även detta år, fast det såg ut länge som det inte blev uthyrt. Tidigt i våras såg jag det var många som var där på visning och slagsmål uppstod utanför den vem som skulle få den. Tyckte jag se till slut ett Blåmespar lyckats komma över kontraktet och byggde bo i den. Runt morsdag hade jag barnbarn är på besök och plötsligt så såg jag inte till blåmesarna och tänkte för mig själv, nu flyttade de ut p.g.a grannarna störde.
Men se inte de låg troligen och ruvade på ägg för de senaste dagarna har det varit ett herans liv i holken. Tyckte igår jag såg någon som tittade ut i holkhållet och vips så kom det två föräldrar och matade. Så nu är det andra året i rad som jag fått hyresgäster i naturmorgonsholken.

Lyckades fånga detta på film igår, tyvärr var vädret inte det bästa och något mörka bilder. 

Av Bengt Bertilsson - 23 juni 2013 07:30

En murken stolpe blev en upptäcktsvärld och en fantastik värld som knappast syns för ögat kräver att vi går närmare

 

Fantasin får en att se Pelikaner

 

Små micro växter

 

T.o.m fågelbajs kan se vackert ut när det smälter in i en grönskande omgivning.

 


Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2013 06:30

En gång modernt idag övergivet och klarglömt, svunna tider och nu försöker naturen tar över och kvar står de som monument övergivna maskinen och redskap

 

”Grävis” har stått där i minst 10 år och tuggat gräs. Hästen har gått där i 30 år och tuggat gräs.

 
Idag står fortvarande ”Grävis” kvar men hästen betar i hästhimmeln.

 

Det gamla gårdssågverket har sett sina bästa dagar

      Taket rasat in

 

Vagnshjulen ligger kvar och vaken de eller stockar rullar ut därifrån.

 

Övergivet drivaggregat som troligen används till att driva en stenkross

 

Då det finns en övergiven grustäckt i närheten.

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2013 07:38

Jag lyckades efter 30 års försök, men jag skall nog inte skryta för mycket ändå med att fått egna och det blir att äta dessa med andakt. Blir nog att dryga ut det med köpepotatisar. Annars hade jag fått gräva upp hela landet för att tillgodose behovet.

 

Jag förstår potatisodlarna att de vill ha bra betalt för sina potatisar. Eller så har de sorter som är snabbväxande och jag köpt sena nypotatissorter. Grävde upp tre plantor och växtligheten ovan jord motsvarar knappast förväntat resultat under jord. Moderpotatisen är nästan lika fin som den var när jag stoppade ner den i jorden så det var att försiktigt gräva fram de som fanns och låta moderpotatisen vara kvar och förvänta mig mer skörd framleddes.

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2013 06:30

Det är bara att inse att det blir inga egna jordgubbar till midsommar och jag är inte ensam kan jag konstatera då det ser inte ut att bli några jordgubbar från Sjuhäradsbygden till midsommar över huvudtaget.

 
De är helt enkelt inte mogna. Istället är det jordgubbar från Halland och Skåne som gäller om man vill ha svenska gubbar och det vill jag ha.

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2013 06:15

Även om det går i snigelfart så kunde det sluta riktigt illa för denna lilla snäcka som skulle ut och åka. Ingen hade hon som körde. Än slank hon hit, Än slankt hon dit Än slank hon ner i diket.

 

Fast även om vägen var bred var det förvisso ingen väg utan hade lyckats ta sig upp på bordet gick det troligen vingligt och ner i springan och där satt den fast.

 

Fick tillkalla bärningsbilen och hjälpa den upp, såg jag det rann ut något, fast det var nog ingen fara.

 

Tog den detta med ro och satt där en stund.

 

Förvisso fanns det skalskador såg jag när den så sakteliga började sin färd framåt på nytt.

 
Nu var den inte ensam därute varje dag så kryper de där här hemmavid och nu kryper de på väggarna också.
det går sakta och avslöjande också.

 

Någon sitter ensam.

 

Andra leker följa John

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2013 06:15

Verkar inte bära sig detta år, åtminstone inte när det gäller hallon. Köldtorkan slog ut mycket av hallonbeståndet

 
Rensade bort stammar som är döda alla redan.

 

Sen finns det förvisso lite bär på några stammar men långt ifrån var vi varit vana vid.

 

Får istället nöja mig med vinbärssörden som bli bra om inte mina "pjoddar" plockar bären innan

 


Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2013 13:01

Alla katter gilla Whiskas sägs det. Inte gammelkatta i alla fall, idag nobbar hon Mjau på burk också.

Istället så har hon sprungit ut och in med sorkar idag och visat husse vilken mat en katt gillar.


 
(Filmerna är dock tagen när hon kom hemdragandes med tidigare sorkar)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards