Alla inlägg under juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 10 juni 2013 07:00

Lämnade min farstutrappa igår och besökte mina barnbarn uppe i Sparsör och de har ingen farstutrappa men en altan med utsikt över norra Öresjö.


 
Ovan där en fantastisk moln himmel jag bara måste visa.

Av Bengt Bertilsson - 9 juni 2013 05:39

Morgonsol lyser på min farstutrappa och jag kan vid 6 tiden se solen stiger upp över skogsbrynet och soluret min stora björk ser jag den till vänster om trädet. Fast solen går upp långt tidigare i horisonten får jag allt vänta en stund varje dag på den.

 

Att fånga detta på foto är inte lätt då solen lyser en rakt i fejset

 

Men efter någon timme så skymmer ett av mina bokträd och bilden blir annorlunda och skapar ett annat ljus på farstytrappan. Notera blomampeln som hänger ovanför farstutrappan har en annan färg på morgon

 

Än på kvällen då den plötsligt blivit blå.
Som synes sker solnedgång i väster så får jag nöja mig med en spegelbild av den i öster på kvällen men även den har sin tjusning för ögat.

Av Bengt Bertilsson - 8 juni 2013 06:15

Så dyker de upp igen ute på gräsmattan och i trädgården.

 

Ätliga eller oätliga är frågan.

 
Även om de är ätliga är det matvärdiga eller bara utfyllnadssvamp.

 
Sen överhuvudtaget är det någon i familjen som våga äta de.

   

Av Bengt Bertilsson - 8 juni 2013 06:00

Liljebaggen (Lilioceris lilii) är en bladbagge som äter stjälkar, blad, knoppar och blommor på liljor och jag som har massor av liljeväxter främst Kungsliljor som växer som ogräs men det är organiserad odling

 

Liljebaggen verkar vara en lustig figur då den släppte taget och fall ner låg den blixtstilla och låtsade spela död och det sägs att så fort den känner sig hotad skall skall den röda färgen vara avskräckande

 

Liljebaggen dök upp i England och Kanada under 1940-talet, och spred sig som fripassagerare på importerade liljeknoppar hit och Liljebaggen anses numera vara ett skadedjur i de flesta tempererade klimat där liljor odlas

 

Skräckinjagade men vacker ändå, ett kryp som för ögat fascinera ser jag åtminstone de som en icke önskvärt  kryp när vi finner den nästa gång krypande. Men de ingår i det ekologiska systemet och vil jag ha det ena får jag stå ut med det andra kanske också.

Av Bengt Bertilsson - 7 juni 2013 06:00

En liten prinsessliknande krona stack upp i en av mina rabatter för några veckor sedan och jag hade ingen aning om var det var för växt. Fick hjälp av vänner att lista ut att detta bör vara en Brandlilja. Men hur har den kommit dit var en annan fråga.

 

Allt fick sin lösning när jag fråga hustrun - fick du inte en lökväxt av din arbetskamrat i höstas. Jo visst sa hon. Fråga då henne då var vad det för sort och fick bekräftat Brandlilja.

 

Idag spirar det en spira istället och nu gäller det att vårda denna ömt för att få se en blomma förhoppningsvisst framåt sommaren

Av Bengt Bertilsson - 6 juni 2013 06:30

Jag har bott vid en landsväg hela mitt liv förknippas kanske för många med Edwards Persson visa och det skånska landskapet. Tror jag ändå jag som smålänning boende i Västra Götaland, känner mig hemma som han och sommarprakten i vägslänten den är som vackrast nu och det är en blomstertid som skapas hela tiden om blommorna får växa fritt. Har jag en liten vägslänt jag inte slår gräset på förrän en bit in i juli månad då blomsterprakten blir bara större och större nu för varje dag.

 

För många år sedan sådde jag prästkragar i en rabatt och resultatet av dessa blev att de spred sig utanför istället och nu täcker den lilla slänt jag har mellan rabatten och vägen. De senaste åren har det dessutom kommit in vitklöver och det är helt underbar att se dessa nu.

Av Bengt Bertilsson - 5 juni 2013 06:15

Det har blivit ståndaktigt där ute under fiberduken och om knappt tre veckor skall det förhoppningsvisst plockas egna potatisar, åtminstone provsmaka.

Frågan är dock skall duken av ändå. Plantorna vill upp och hindras samtidigt visar temperaturmätaren vilja krypa ner mot nollan denna vecka då vi haft en natt med 5 + och inatt 3 + lurar nattfrosten bakom hörnet.

 

Fiberduken har nu blivit för spänd så det var dags att lyfta på täcket.

 

Flertalet potatisstånd har kommit upp några mer några mindre.

 

Vill ni kolla tidigare inlägg se denna länk på midsommarpotatisen framväxt

Av Bengt Bertilsson - 5 juni 2013 06:15

Var är en hästhage utan häst, ingen hästhage.Grannens häst gick till de sälla markerna i höstas och nu växer blommorna i hagen utan att bli foder.

 
Förvisso så är smörblommor ingen höjdarmat för hästar eller kreatur och arten har blivit ett allvarligt hot mot jordbruket

 

Liksom andra ranunkelväxter innehåller smörblomma ranunkeln, som i kroppen bryts ner till det giftiga ämnet protoanemonin

 

En färsk smörblomma har en skarp smak, och är giftig för boskap. Det är därför som en hästhage alltid har kvar smörblommorna. Även nötboskap undviker smörblommor. I torkade smörblommor har bindningarna i giftet försvunnit, och då kan de utan problem ingå i hö

 

Men visst är de fina att se växa och tillsammans med andra växer ett färgspektrum.

 

Ett av de sista korten jag tog på hästen och visst saknas hästen idag, kvar står gräv-is men den har sett sina bästa dagar den också.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards