Alla inlägg under juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 2 juni 2013 09:30

Onekligen ser året skörd av egna jordgubbar till midsommar fin ut och blir det ingen frost framleddes förväntar jag mig en skörd.

 

Bären har kommit en bra bit på väg.

 

Fast hustrun tycke att vi skulle provsmaka året skörd alla redan och utanför fiskbutiken försåldes årets första svenska jordgubbar framodlade under växthusväv.

 

Mums förvisso fusk att börja så tidigt och inte hålla på traditionen, men vem kan motstå jordgubbar, glass och vispgrädde.  Om det nu var svenska, frågade men fick inget svar, smackade de svenska jordgubbar.

 

Fast lite hårda som tyder på dessa framodlats lite snabbare än de vi är vana att få vid midsommar och därefter. Priset fick jag inte veta.

Av Bengt Bertilsson - 2 juni 2013 07:00

"Det gör ont när knoppar brister" ur samlingen För trädets skull, citat från Karin Boyes mest berömda dikt.

 

Hos många blommar Rhododendron-buskarna alla redan, dock inte hos mig ännu.

 

Men de är på gång och på mina buskar ser jag knopparna håller på att brista.

 

Någon dag till och blomman explodera

 

Visste ni att den finns i otaliga varianter, enligt en källa 1300 stycken, förmodligen fler. Arterna skiljer sig åt vad gäller storlek, blomfärg, och blomningstid, men de blommar samtliga under tidig försommar.

 


Av Bengt Bertilsson - 1 juni 2013 06:45

Fått avlösning på farstutrappan av två av mina barnbarn

 

Saft och kex går lika bra som kaffe och egentligen skulle vi fått plats alla tre

 

Men nu hade jag ingen fotograf som ställde sig framför, fast jag tycke det stod någon framför mig ändå eller så är jag förföljd av min skugga.
 

Helgbesök av två av mina barnbarn och man kan undra var får de sin energi ifrån, de måste tagit den från farfar för han är slut.   Tur var att farmor kom hem och avlöste mig i eftermiddag och de gamla takterna sitter kvar hos henne. Barnbarnen har varit ute hela dagen, lekt och sprungit kors och tvärs här i trädgården och in mot skogen och det finns nog ingen plats utan de varit och undersökt den.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards