Alla inlägg den 8 juli 2013

Av Bengt Bertilsson - 8 juli 2013 06:45

Jakten går vidare på en stekel svart framkropp röd bakkropp och inte tvärt om. Fast även om det nu var detta blev jag ändå lite salig


 

Av Bengt Bertilsson - 8 juli 2013 06:30

Min jakt på sömntornstekel går vidare. Trodde jag gjort mitt livs fynd, när jag undersökte en gallbildning av sömntorn.

   

Kanske tidigt men jag klippte bort en gallbildning för att se om det fanns någon stekel i den

  

Samtidigt fick jag se hur en begynnande gallbildning bildas.

 

Mycket riktigt ut kröp det en insekt och jag blev riktig salig.

       

Men ack så besviken jag blev då det visade sig vara en spindelart istället som kröp ut.

 

Kan jag konstatera att jag återigen bevisat för mig själv mina bristande kunskaper. Fast denna var också fascinerande att beskåda.
Till slut lyckats jag finna en bild på en stekel på cyberrymden så nu vet jag vad jag skall leta efter

   

Att jag går vilse i insektvärlden är inte konstigt då det är en djungel och att överhuvudtaget se en bild på hur en sömntornstekel ser ut har inte varit lätt att finna. Till slut hittade jag en länk hur den ser ut och faktiskt bra fakta om den. Går jakten vidare på en stekel svart framkropp röd bakkropp och inte tvärt om.

Länkar till tidigare inlägg sömntorn del 1 och del 2

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards