Alla inlägg under juli 2013

Av Bengt Bertilsson - 24 juli 2013 06:15

Nog för att fåglarna tappa ett och annat solrosfrö under vintern och det kommer solrosplantor lite överallt.
Sen finns det de som gömmer frö och nötveckan brukar klämma fast fröna i skrevor har jag sett, har den stoppat ner ett frö mellan barken i stubben där jag hade fågelautomaten stående, för att spara till senare.

 
Nu så växer en lite planta upp och detta kallar jag självhushållning.

Av Bengt Bertilsson - 23 juli 2013 07:15

Vägen mot Flatruet är spikrak kilometervisst och den försvinner i horisonten

    

Flatruetvägen, över fjället Flatruet i Härjedalen, når som högst 975 meter över havet och är därmed Sveriges högst belägna allmänna väg

 


    

Av Bengt Bertilsson - 23 juli 2013 07:00

Samlar på solenergi att plocka fram under mörka vinterdagar och det gäller att lagra rejält om det skall löna sig.

 

Går mot en rekordskörd när det gäller vinbärskörden detta år och börjar få problem vart skall jag göra med alla bär.

 

Vi fryser in och det finns idag 30 lite frysta bär, vi kokar saft dessutom på bären och dessa 5 liter gick rakt ner i saftagrytan.

 

Vi har fortvarande 5 buskar vi inte rört av svarta vinbär lär nog bli 20 liter till

 

Plockade bara 4 liter idag av röda vinbär lär nog bli uppåt 20 liter det också. 4 buskar kvar att plocka, men dessa behöver några extra dagar till för att mogna.  

Dessutom har vi även 2 buskar med vita vinbär en buske är ren plockad blev 4 liter på den och den andra bör vi väntar några dagar till med att plocka. 

Av Bengt Bertilsson - 22 juli 2013 08:15

En vecka i Fjällvattnet i Rogens naturreservat, en upplevelse utöver det vanliga.Farstutrappan utbytt mot en stug altan med en underbar utsikt.


       

Utsikt över ett fjäll i horisonten där toppen täcks av moln. Är något annat mot mitt skogsbryn

 

En liten sjövik är något annat mot mitt ängslandskap som ligger för fäfot.

       


Glittrande vatten i solnedgång jag som inte ser solen efter kl 18,00 på kvällen här hemmavid

     
Ett myrområde gick renarna och betade. Fler renar än mygg och knott dessutom, förvisso ser jag rådjur och älger men det känns lite speciellt  när det kom renar invid husknuten också.

    

En tall som fick mig osökt att tänka på Helge Älg det var bara fågeln på grenen som saknades.

Av Bengt Bertilsson - 21 juli 2013 19:50

En vecka i Rogens naturreservat, en upplevelse utöver det vanliga. Utöver natur goda fiskemöjligheter, men fiskelyckan var inte stor. Det som fastnade på kroken eller kanske mer lina var en annan lina som rörde sig och såg ut som björntråden jag själv använde första gången jag fiskade när jag var barn.

  Ovetande var det var först misstänkte jag dock en parasit i vattnet och lite efterforskning tror jag mig vara tämligen säker på att det är Tagelmaskar är en stam inom djurriket. Den innehåller cirka 230 arter varav fyra är kända i Sverige. De är tunna parasitmaskar som återfinns i sötvatten. Förutom tagelmask kan de enskilda maskarna i folkmun benämnas tagelorm, björntråd eller sytråd.

Det vuxna djuret, ibland benämnt tagelorm lever i sötvatten och liknar ett tagelstrå. Larven lever som parasit inuti sötvattenslevande insektslarver. I Sverige kan den vuxna tagelormen ses i insjöar ungefär från midsommar och framåt.

Av Bengt Bertilsson - 21 juli 2013 19:37

Tagelmaskar är en stam inom djurriket. Den innehåller cirka 230 arter varav fyra är kända i Sverige. De är tunna parasitmaskar som återfinns i sötvatten. Förutom tagelmask kan de enskilda maskarna i folkmun benämnas tagelorm, björntråd eller sytråd.


Det vuxna djuret, ibland benämnt tagelorm lever i sötvatten och liknar ett tagelstrå. Larven lever som parasit inuti sötvattenslevande insektslarver. I Sverige kan den vuxna tagelormen ses i insjöar ungefär från midsommar och framåt.

Av Bengt Bertilsson - 20 juli 2013 21:15

Tänt var det här, nog kan jag hålla med om att ordspråket är sant.

  Efter att konstaterat för en vecka sedan att nu är det knoppar slog några knoppar ut under veckan jag varit borta.

  Möttes jag av dessa brandfacklor när jag kom hem.

  Problem eller skall jag se det mer som blomprakt så blommar fortvarande prästkragarna också

  Blir Fast det blir att plocka bort de vissna prästkragarna 

Av Bengt Bertilsson - 19 juli 2013 06:15

Inte från idag utan från 2011 i slutet på juni månad och en fjällvandring.


Vi har lämnat trädgränsen bakom oss

   

Befinner jag mig åter på platsen just nu för att se om det är lika fint idag som senaste besöket.

 

Fjäll och fjäll, de boende lite lägre upp anser inte dessa toppar är fjäll och i viss mån kan jag hålla med då det är inte fjäll utan mer toppar,

 

Bilderna är tagna ca 1 km söder vi är ca 1200 m ö havet.

 

Norr om oss ligger Flatruet som är med sina 975 meter över havet ett lågfjäll. Men den väg som går över platån är Sveriges högst belägna väg.

 

Men håll med visst är det vackra vyer att beskåda .

 

En fjällsjö med klar vatten

 

Vi hittade t.o.m is över en bäck i slutet på juni.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards