Alla inlägg under juli 2013

Av Bengt Bertilsson - 6 juli 2013 08:45

Risk för att få myror i brallorna och att sätta myror i huvudet, blev jag något konfungerad när jag såg mina svarta myror som jag har i min trädgård plötsligt skiftat färg och var rödaktiga.

  Visade sig vid efterforskning vara den gula tuvmyran som är mellan 2 och 9 millimeter lång och gulaktigt färgad till skillnad från dess nära släkting svartmyran.

       

Den gula tuvmyran lever ett betydligt mer tillbakadraget liv än svartmyran. Den lever ofta i en grästuva eller under stenar. Där håller den 'husdjur' i form av bladlös och sköldlöss som lever på rötterna. Myrorna lever på lössens honungsdagg och har inget behov av att lämna boet. Därför ser man dem inte så ofta.

 

Normalt har jag svartmyror lite överallt i min trädgård och det är vanligt jag ser dessa myror nu när värmen kommer lägger sina ägg för att få extra värme uppe i gräset. Ute på en äng som ligger för fäfot sedan flera år tillbaka finns däremot denna gula tuvmyra och för några år sedan tidigt på våren i tron det var sorkhög grävde upp dessa vimlade det av dessa myror som då mer var nästan genomskinande.
Då visste jag inte var det var för myra utan mer tolkade detta som detta berodde på att de vistats en längre tid under marken och skifta sen i färg. Ungefär samma amatör tolkning gjorde jag först nu också t.o.m kan det finnas arbetsmyror som befinner sig mer under jorden som är mer rödaktiga.

Jag kan erkänna finner jag dessa bo/ägg platser ser jag de som ohyra i trädgården och i omgivningen är de mer en farsot. Dessutom så svärmar de sen och flyger iväg. Fast de får vara mer ifred ibland mina grönsaker där de tar väl hand om mina morötter även i visa blomrabatter är de trädgårdsmästare.

Av Bengt Bertilsson - 6 juli 2013 08:15

Daglilja och jag varit förd bakom ljuset i många år då jag fått höra att detta är Kungsliljor och bilderna på mina blommor varit ut i flera andra forum utan att någon reagerat. Nu har jag fått veta att det är vanliga dagliljor men de är lika vackra ändå och ändra för säkerhet texten och låter bilderna vara kvar 

.    .

  

  

   .

 

Av Bengt Bertilsson - 5 juli 2013 10:15

Att vara hundra på arten är inte lätt för det lär finnas över 42 000 arter spridda världen över och först trodde jag detta var en Lospindlar (Oxyopidae) Nu har jag vänner som vet bättre och detta var en Presentspindel (Pisaura mirabilis), även kallad rovspindel, är en spindelart som tillhör familjen vårdnätsspindlar

  
Denna spindel kännetecknas av en slank kropp och långa ben. Kroppens färgteckning är mycket varierad, från brunaktiga till rödbruna och ljusare eller mörkare gråaktiga nyanser, och flera olika former förekommer inom arten. Honan är något större än hanen, vanligen omkring 12 till 16 millimeter, mot hanens cirka 10 till 13 millimeter.

        
Hanen erbjuder inför parningen honan en friargåva, ett nyss dödat, inspunnet byte. Om honan är hungrig tar hon emot födan och medan hon äter passar hanen på att para sig med henne. Detta ökar hanens chanser till en framgångsrik fortplantning och ger honan ett välbehövligt proteintillskott.

     
Honan lägger ner ganska mycket tid på avkomman. I början bär hon omkring äggen i käkarna i en äggsäck, som hon håller skyddad under sin egen kropp. Då kläckningen närmar sig bygger honan ett så kallat vårdnät eller bonät, i vilket äggsäcken sedan hängs upp. Honan överger dock inte äggen i och med detta, utan håller sig kvar i närheten av nätet och fortsätter att vaktar äggsäcken. Efter kläckningen tillbringar de unga spindlarna en dryg vecka i vårdnätet innan de lämnar det för att börja ett självständigt liv.

     

Fakta hämtad från Wikipedia

Av Bengt Bertilsson - 5 juli 2013 06:30

Dags att ställa in semesterresan och tillbringa tiden ibland vinbärsbuskarna och kommande vecka blir det att står där som fågelskrämmare.

 

Har 14 st vinbärsbuskar, varav 2 är vita vinbär på sen är det 6 röda och 6 svarta vinbärsbuskar.

  Flertalet verkar bli bär på så skörden i år kan bli god bokstavligt. 

Hittade en snyltgäst ibland mina vita bär. Det finns de som får se den och säger det är en vinbärssnäcka för den sitter i vinbärsbusken.

 
Nu är jag inte orolig för detta då det är en vanlig trädgårdsnäcka och den ställer inte till så mycket skada i busken. Då är det värre med skatorna och koltrastarna som sitter och bara väntar på bärsäsongen också.

Av Bengt Bertilsson - 3 juli 2013 17:53

Åtminstone en liten bit av det skånska landskapet går att finna även i dessa trakter.

Det är inte lätt för flygplanen att lyfta eller landa på Berghems airport som ligger inbäddad i rapsfältet någonstans längst ner. Men de kan använda sig av Kråklanda ”för hundan” istället om ni kan spåra vart det ligger springer de runt där

   

Av Bengt Bertilsson - 3 juli 2013 07:30

Växtligheten ute på gräsmattan är som en blomsteräng och den frodas i regnet och trotts jag slår gräset växer de upp lika fort och egentligen skulle dessa få blomma ut och spridda sina frö.

   Detta verkar de dock göra bra ändå och Vitklöver, smörblommor och brunört

 

Brunörten är förvisso ett ogräs men håll med den är faktiskt snygg också tillsammans med andra blommor

Av Bengt Bertilsson - 2 juli 2013 05:45

Naturen spelar mig ett lite spratt, när jag för ögat ser jag en solros med en blomknopp

  
Inte är lik en solrosblomma

   

Ser jag vid närmare besiktigning den är korsad med en liljeväxt i min rabatt.

    

Går jag ner på knä får jag förklaringen

 

Hur detta uppstått får sin förklaring i att jag har flera solrosor som växer lite här och där i min trädgård. Självsådda av mina ”pjoddar” som tappat solrosfrö och dessa gror nu lite överallt.

 

Några har jag planterat i krukor

 

Andra mer organiserat i rabatterna.

Av Bengt Bertilsson - 1 juli 2013 13:08

Allt har sin förklaring och jag tackar Odla med P 1 som gav mig lösningen på Fallfrukt i juli. Uttrycket kommer från Nederländerna och följande hittade jag på nätet och

http://de.wikipedia.org/wiki/Junifall

I juni droppe (även: Juni drop) hänvisar till faller en del av frukterna av främst stenfrukter träd. Besonders Apfel- und Birnbäume lassen im Zeitraum von Ende Mai bis Anfang Juli, zuerst drei bis vier und dann noch einmal etwa sechs bis acht Wochen nach der Blüte, [1] einen Teil ihrer Früchte fallen. [L 1] Beide Fruchtfallperioden können ineinander übergehen. Särskilt äpple-och päronträd kan under perioden från slutet av maj till början av juli, de första tre till fyra och sedan igen ungefär sex till åtta veckor efter blomningen

Den främsta orsaken till Fruit Case är en saknad eller otillräcklig gödsling . [2] Förstärker uppkomsten sker i år med svalare och blötare väder under blomningen på. Am Stielansatz der betroffenen Früchte bildet sich eine Korkschicht, weil die Früchte nicht ausreichend mit Nährstoffen versorgt werden, die so genannte Abscissionszone. Vid stäven slut påverkade frukten bildar ett lager av kork, eftersom frukterna är inte tillräckligt med näringsämnen, som kallas abscission zonen. Ursache für die Verkorkung ist das Pflanzenhormon Auxin , welches von den Samen der Frucht nicht in ausreichender Menge gebildet wird. [3] Es entstehen zur Ablösung ( Abszission ) Reihen kleiner Zellen quer zur Achse des Fruchtstiels. Orsaken till corking är växthormonet auxin , som från frön av frukten inte produceras i tillräckliga mängder. [3] är skapade för att ersätta ( abscission ) rader av små celler tvärs axeln av frukten stjälken. Durch Auflösen der Zellwände kommt es zur Trennung vom Gehölz. [L 3] Genom att lösa upp cellväggarna resulterar i separation från träet. [L 3]

För producenter av frukt i juni drop är inte ett problem eftersom skörden volymen inte påverkas av regeln. Im Gegenteil trennt sich der Baum von zu viel entwickelten Fruchtanlagen. Tvärtom, separerar trädet utvecklats från alltför mycket frukt växter. Nur 4–5 % der Blüten ergeben Früchte. [L 4] Ebenfalls entfällt das Ausdünnen der Früchte von Hand ( Putzen , heute nicht mehr üblich), mechanisch oder mit Hilfe von Pflanzenbehandlungsmitteln. [4] In Jahren ohne erhöhtem Junifall wird durch das künstliche Entfernen von Früchten für eine ausreichende Qualität der verbleibenden Früchte gesorgt. [2] [1] Ohne Junifall oder Ausdünnen würden die Bäume zu viele kleine Früchte bilden, die nicht vermarktungsfähig sind. Endast 4-5% av blomningarna producerar frukt. [L 4] Den andra fördelen är att gallring av frukten för hand (borstning, inte längre används idag), mekaniskt eller med hjälp av kemiska bekämpningsmedel. [4] I år utan förhöjd juni minskning beror på den konstgjorda Borttagning av frukt för en tillräcklig kvalitet på kvarvarande tagit frukten hand. [2] [1] Utan juni droppe eller gallring träden skulle göra alltför många små frukter som inte är marknadsmässiga. Im Folgejahr könnte es dadurch sogar zu einer starken Verminderung der Blüte und daraus folgend der Fruchtmenge kommen. Följande år, det kan även genom en kraftig minskning av blomning och därmed mängden frukt framöver. Diesen Vorgang nennt man Alternanz . Denna process kallas växling .

För den privata användningen av fruktträd, leder beskärning till förbättrad frukt kvalitet, om det sker före juni droppe. [L 5] får stå i en till två frukter blomställning. Man kann die Fruchtzahl in ein Verhältnis zur Blattzahl setzen: 10 bis 15 Blätter, gezählt im Juni, reichen für einen Apfel aus. [L 6] In schattigen Bereichen des Baumes sollten alle Fruchtansätze entfernt werden. Man kan räkna med frukten i ett förhållande som för ark:. 10 till 15 blad, räknade i juni, tillräckligt för ett äpple [L 6] i skuggiga områden all frukt av trädet metoder bör tas bort. Das Ausputzen erfolgt wenige Wochen nach der Blüte von Hand oder mit einer Schere. Denna beskärning sker några veckor efter blomning eller för hand med sax. Man erhält dadurch weniger Früchte die größer werden und insgesamt eine höhere Qualität aufweisen. Detta ger mindre frukterna är större och har en högre total kvalitet.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards