Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Bengt Bertilsson - 24 augusti 2013 06:15

Fast det var inte lätt att komma fram till detta då det finns snarlika och jag trodde detta var Måbär först. Men det visade sig vara fel och jag hade tänk gräva upp buskarna där de stod och plantera dessa i trädgården, men när jag läser.
 
Bäret uppges ibland i litteraturen som giftigt. Icke desto mindre används det, liksom barken, i naturläkekonsten. Enligt giftinformationscentralen kan förtäring av mer än 10 ā 15 bär ge magbesvär, men svåra komplikationer är ovanliga. Giftverkan beror bl a på bärens innehåll av garvämnen. Enligt Wigander (1976) däremot, kan svåra förgiftningar vara dödliga. Så jag avstår tillsvidare och med tanke på mina barnbarn som älskar att plocka mina trädgårdsbär kan dessa bli överstigna.  

  Skogsolvon är en art i familjen desmeknoppsväxter som förekommer naturligt i Europa, norra och västra Asien. Artens utbredning går över nästan hela Europa, i Norge längs kusten till den nordligaste delen, men i Sverige blott till sydligaste Lappland, och öster om Bottniska viken sänker sig nordgränsen hastigt mot söder.

Skogsolvon hör hemma på skogsängar och i skogsbryn. Sällan når den en höjd av 5 meter. De stora platta blomställningarna kontrasterar mot det rent och kraftigt gröna lövverket. Bladen är handflikiga och har, för att kunna fungera trots att de är så breda, flera huvudnerver. Bladskaftet har 2 smala stipler nedtill och upptill 1 eller 2 par gröna, skållika honungskörtlar eller nektarier. De kallas "extraflorala" för att nektarierna sitter på vegetativa delar, och eftersom de inte har någon betydelse för insektsbesök i blommorna eller pollineringen har man kallat dem "extranuptiala". I många fall är det påtagligt att nektarierna besöks av myror som i gengäld jagar bort uppkrypande skadedjur (insektlarver) från växtens övre, spädare delar, särskilt från blommorna.
 
Jag har förvisso inte sett blomställningen men dessa innehåller två slags blommor: de mittersta är små, gulvita och 2-könade. De yttersta däremot är stora och rent vita, men utan befruktningsdelar och alltså könlösa. Kantblommorna har alltså till uppgift att vägleda insekter till blomställningen och mittblommorna är de verkliga blommorna med honung, ståndare och pistill

  Frukten är en stenfrukt med klarröd färg. Den hänger kvar hela vintern. Fruktköttet smakar obehagligt, men förbättras efter frost. Men jag fundera på att ta in och torka nårga för visst ser de julaktiga ut.

Sen har jag fått lära mig att jag faktiskt kanske har en släkting alla redan då i en trädgårds- eller kulturform av denna art är snöbollsbusken (Viburnum opulus 'roseum' syn 'sterile, utmärkt av klotrunda, helvita blomställningar som uppkommer genom att alla blommor är av det könlösa slaget. Denna växt är således steril. Blomningen hos den odlade varianten varar längre än på den vilda, ursprungliga växten. Förökning av den sterila varianten sker genom sticklingar och rotutskott.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards