Alla inlägg den 30 augusti 2013

Av Bengt Bertilsson - 30 augusti 2013 07:37

Snart räcker inte händernas fingrar till för att räkna dom de blir fler och fler nu. 2 meter upp blommar 9 solrosor på en och samma stam nu och tjuvskotten blommar för fullt. För mig första gången jag upplever detta fenomen och känns ovanligt att en ensam solrosblomma gör detta. Men det verkar ändå vanligt att i år har solrosorna uppvisat detta beteende hos andra.

En trolig gemensam nämnare verkar vara vi utfodrade våra fåglar med svarta solrosfrön och dessa tappade någon fågel och nu fått växa på friland som vi säger ostört.  Någon har sett dessa som en hybrid och andra genmodifierad  

Fast det finns de som är skeptiska mot denna då de hävdar det är en busksolros som ger riklig blomskörd. Skillnaden är dock att en busksolros är en medelhög solros som förgrenar sig och bildar småbuskar och dessa passar utmärkt till snitt och rabattblommor och utmärkt att ha som en häck.

Må sen så vara flera som tvistar om vilken solrossort det är verkar svarta solrosfröen figurera ibland de flesta.

Av Bengt Bertilsson - 30 augusti 2013 06:15

Kanske inte märkvärdigt men hade en åkerhumla som gäst på mina solrosor av en art jag inte noterat tidigare. Nu har det dykt upp en till fast den kanske är en åkerhumla också och den andra såg jag mer som en fluga. Men som vanligt är jag väl ute och sväva och ger de ett namn som flertalet kanske anser detta är.

 

Googla jag får jag veta att i Sverige finns 39 arter av humlor om man räknar in de nio arterna av snylthumlor. De vanligaste arterna i Sverige är ljus jordhumla (tidigare kallad lundhumla), hushumla, ljunghumla, ängshumla, trädgårdshumla och åkerhumla. Frukthumlan har påträffats i Sverige 1911, men arten kategoriseras numera som nationellt utdöd (RE) av av Artdatabanken.

    

Flugor finns i hela världen och omfattar uppåt 100 000 arter. I Sverige finns det ungefär 4 500 olika arter. Förstår jag de som har ett intresse av insekter de har ett stort skafferi att välja ur.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards