Alla inlägg under september 2013

Av Bengt Bertilsson - 15 september 2013 06:15

Solrosor i all ära vackra ståtliga och många höga andra små, fulla av nektar och frön finns så mycket annat att studera där också när jag tittar på solrosor. En hemvisst för insekter som ibland för ögat ser inte mycket ut blir fascinerande att beskåda när jag går närmare och fick se.

      

En trädgårdsnäcka sitter 2 m upp på en solros,

        Vilket jobb den måste haft för att bara komma dit upp eller är det så att den kläckts kanske där uppe och levt där under sommaren utan at bli upptäckt förrän nu.

 

En bild som jag först skulle ta bort lite suddig tyckte jag får jag återigen se en Lygus pratensis sitta bredvid

  Andra gäster har varit ollika åkerhumlor dock har jag inte lyckats fastställa artena

 

   

En dag var det fullt med Rapsbaggar

 

 Citronfjäril en hona

Av Bengt Bertilsson - 14 september 2013 06:15

På min solros som blommat med 15 blommor var jag där och fotade dessa och när jag kom in och kollade bilderna då var det fler som kollade solrosen. 

   
Nu är jag ingen insekt nödd fast det finns de som hävda motsatsen då jag gladerligen presentera insekter på denna blogg. Kör jag allt som ofta fast i vilken art det är även om jag försöker leta på webben var det var för speciell insekt men fick ge upp och kallade på mina vänner i insektgruppen.
Där de snabbt konstaterade skinnbagge och en Ängsspinnare miridae kom det kontra förslag att det är en Lygus pratensis en insektsart som först beskrevs av Linnaeus 1758. Lygus pratensis ingår i släktet Lygus, och familjen ängsskinnbaggar.
Det finns över 200 arter som är 2 – 12 mm stora, är mycket varierande i färg och form verkar flertalet ha en trekant på ryggen och flertalet är långsträckta – ovala. De större och ofta vackert tecknade arterna påträffas uppe i vegetationen på ängsmark och i buskar och träd.

   

Så mina vänner i insektgruppen löste återigen mina funderingar och jag fick återigen lära mig något nytt hoppas ni även gör detta.

Av Bengt Bertilsson - 13 september 2013 06:15

Kärt barn kan ha många namn. En nymf av Grön bärfis eller grönt stinkfly (Palomena prasina) tillhör familjen bärfisar och är utbredd över större delen av Europa, samt i tempererade delar av Asien och norra Afrika. Bärfisar är en stor grupp av insekter som har fått sitt namn efter att en del arter sprutar ut en obehaglig luktande vätska för att skrämma. Källfakta

   

Att det skulle behöva gå mer än 60 år innan jag upptäckte denna värld. För ett år sedan och utan digitalkamera hade jag inte reagerat, men nu skall den vara med alltid.

 

Mina barnbarn säger att jag är tossig i dessa vill jag vaken dementera eller bekräfta och var barnen tycker låter jag vara osagt. Fick jag idag anledning att ta reda på mer om Bärfis som var svårupptäckt med sin kamouflagefärg

 

De fullbildade insekterna har en kroppslängd på omkring 11 till 14 millimeter. Färgen på kroppen är övervägande grönaktig, utom på täckvingarnas hinnartade del, hemelytron, som är mörkare brunsvart. Ovansidan på kroppen har en fin rödbrunaktig punktstruktur, särskilt framträdande på skutellen. Antennerna har fem leder och blir mörkare ut mot spetsen. Benen är gulgrönaktiga.

 

På sensommaren börjar den gröna bärfisens färg gå över till mer brunaktig och när hösten kommer är bärfisen mer brun än grön i färgen. Detta är en anpassning för övervintringen och bärfisen får tillbaka sin gröna färg igen framåt våren.

 

Mundelarna är sugande och den livnär sig på saft från olika växter. Den kan också suga på bär.

Nymferna liknar de fullbildade insekterna men är vinglösa och kan ha mörkare fläckar.

 

Bärfisar (Pentatomidae) är en familj av halvvingar som omfattar över 6 000 arter. Bärfisar brukar också användas som namn för överfamiljen Pentatomoidea.

 

Av Bengt Bertilsson - 12 september 2013 06:15

Jakten på en sömntornsstekel går vidare

     

Skar jag ner en ny gallväxt från nyponbusken

  

Men det jag inte det larvar sig istället och det är barnkammare nu i gallväxten.

 

Någon stekel syns inte till däremot en snytgäst som tillhör släkten skinnbaggar

 

Tror sig någon som tipsat mig om

 

Nu har jag jag fått tips att vill jag hitta en sömntornstekel (Diplolepis rosae), så gå ut på våren, maj-juni, och plocka en sömntornsgall från förra året och lägg den i en plastpåse. Det vräker ut steklar efter ett tag. Inte bara gallsteklar utan också deras parasiter, och parasiternas parasiter.

Tidigare inlägg Del 1 del 2 del 3 del 3 live  del 4  

Av Bengt Bertilsson - 11 september 2013 06:15

Bladlössangrep kan faktiskt se fint ut också

 

På en av mina solrosor har bladlössen fullständigt ätit upp allt

 

Som detta inte räckte så gav de sig på nästa bla också

  

Av Bengt Bertilsson - 10 september 2013 08:04

Solrosblommor är alltid vackra att titta på och kryper det något som ser ut som ett ansikte blev det till en fantasi värld med kycklings fågelnäbbar som försöker fånga födan. Eller är det bara jag som har livlig fantasi. Hade behövt zoomat in maten för att vara säker på vad det var för någon mätträtt.

 

Någon kvadrat spindel var det inte jag trodde på Kamouflage spindel via en vän på facebook som vet det mesta om spindlar blev fantasin lite slående förstås då Metellina är käk(spindel) vet jag mer när jag googlat på  
Höstspindel Metellinasegmentata (hona) gör ni det också

Av Bengt Bertilsson - 10 september 2013 06:15

Det är inte lätt att se de där små spindlarna som kryper och har de sen kamouflage färg blir det ännu svårare.

 

Var är det för spindel, tycker mig den påminner om en kvadratspindel

 

Av Bengt Bertilsson - 9 september 2013 08:08

Härlig är jorden, härlig är Guds himmel, må så vara att denna text hämtad från en psalm sägs vara en begravnings psalm. Tycker jag den ändå är passlig i arla morgonstund och att få gå ut på farstutrappa och njuta av den fagra rikedomen av växtlighet som möter mig när jag stiger ut och även om jag inte sjunger blir jag mållös lite i stället när ögonblicket kommer.

 

Solen är på väg upp över skogsbrynet i arla morgonstund ser jag ljuset i horisonten färga himmeln röd när strålarna träffa små moln som också är uppe och svävar.

 

Några timmar senare har energilampan tänts och himmel är klarblå.

 
Naturen står fortvarande i sin sommarprakt, knackar hösten på dörren och börjat måla sina färger

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards