Alla inlägg under oktober 2013

Av Bengt Bertilsson - 25 oktober 2013 05:00

Tänt var det här i alla fall när vi (hustrun, son och så jag) kom till Alingsås för att beskåda deras ljusspel.

       


Året tema var H C Andersen fast jag hade nog lite svårt att se detta i ljusskenet.

       

Nu fanns det informationstavlor som beskrev ljusfenomenen istället fattade jag åtminstone lite var jag såg för något.

       

Sen måste självklart fantasin spela sitt spel också och pusselbitarna fall på plats.

       

Ett besök i Alingsås just nu kan jag rekommendera och värt ett besök.

       

Dessutom så kan ni passa på att ta en ”gofika” på något av alla caféerna som har kvällsöppet  

         

Dessutom är staden lite speciell med alla sina trähus i centrum

         

Av Bengt Bertilsson - 24 oktober 2013 06:15

Utan det faller inte alls utan hänger kvar.

 

Från min observationsplats farstutrappan kan jag se ett äppelträd som i folkmun sägs surapel.
Surt säger räven om rönnbären samma säger jag om äpplet och spottade ut det lika fort senast jag kollade om de var ätbara. Men älgarna tycker om det och brukar komma dit och kalasa

Av Bengt Bertilsson - 23 oktober 2013 05:00

Hösten har tagit över där ute och det är bara att inse att naturen börjar gå in i ett viloläge. Detta gör dock inte husfolket på det stora godset. Kommer osökt att tänka på ”Slit och släp, slit och släp, aldrig är det något annat” ett citat sa Svensson i Hedebyborna en klassiker Tv serie jag såg första gången 1979 byggd på Sven Delblancs romanserie.

 

Höstregnet som fyllt bägare upp till högsta nivå under de senaste dagarna.

 

Det är inte bara regnet som faller så även löven från våra träd och de stora bokträden har många blad som skall falla ner, skapar sysselsättning för husbonnen och drägen. Nu var förvisso drängen ute i förra veckan (fredags) och fick ihop nästan ett 20 tal skottkärror. Men detta visade sig vara en droppe i havet som de brukar säga.

Gräsmattan är återigen full av löv och detta i riklig mängd som inte går att låta ligga kvar eller klippa sönder då det förväntas komma mer nedfallande.

               
Så efter ett gediget arbete med att första räfsa ihop i högar.

               

Överallt blev det högar och om vi räknade rätt 18 högar
   

Sen var det dags att köra ut detta på trädgårdslandet. Totalt blev det 34 skottkärror som vi körde ut på trädgårdslandet, allt fick inte plats och det som blev över lägger vi i trädgårdskomposten.

 

Detta är utmärkt till att täcka jorden i hallon och vinbärsbuskarna. Under vinter förhoppningsvisst isolerande för kylan, men också ett täcke när våren kommer så ogräset får kämpa för att tränga igenom.

 
Nu är förvisso boklöv och eklöv lite svårsmällt så detta brukar dröja långt in på sommaren innan detta förmultnat. Har den då också varit ett perfekt ogrässtopp istället för att inköpa täckbark.

 

Men det lär troligen komma mera då det finns en hel del kvar i trädet

 

Av Bengt Bertilsson - 22 oktober 2013 00:15

Om dessa är skitbra eller skitdåliga kan bero på fotografen men annars är bilderna skitaktiga.

   

Av Bengt Bertilsson - 21 oktober 2013 06:15

Det var en fantastisk gryning denna lördagsmorgon.

        
En rödglödgad soluppgång i öster spred sitt ljus över skogsbrynet.

 

Natten hade varit kall minus 3 uppmätte jag på termometern, var marken täckt av rimfrost.

 

Begav jag mig ut i hagen för att dokumentera och skaffa bevis på älgarna varit där.

       
Att de hade flyttat sig ett flertal gånger upptäckte jag omgående då jag fann ett flertal liggplatser.

       
Fann också att de inte gick långt för sina toalettbesök.

       

Lite svårt kanske att se i gräset men det fanns fotavtryck av deras klövar.

   

Tänkte då måste kolla bakom huset och grannens äppelträd hade de varit där också.

      

Mycket riktigt.

 
Bakom mitt garage och från grannens tomt har de gått där fanns tydliga fotspår att här har gått älg.

Av Bengt Bertilsson - 20 oktober 2013 06:00

Någon nattsuddare är jag inte och knappast kvällsmänniska heller gick jag till sängs vid halva 10 på kvällen i fredags. Men jag sov oroligt och vaknade kvart i elva och gick upp. Tittade ut genom köksfönstret. En fullmåne lyste upp omgivningen och ute i den gamla hästhagen där gräset växer högt numera ser jag tre svarta siluetter ligga i gräset.
Trotts att det inte var kanske inte mer än 25 m mellan oss var det svårt att först se var det var för något, konstaterade jag efter en stund älgar.

 
Plockade fram kameran men av dessa bilder är det svårt att överhuvudtaget se något. Studera jag en bild ser jag två lysande ögon.

Fast överraskad var jag inte, för jag kom att tänka på att sonen hade för några dagar sett en älgfamilj, tjur, ko och kalv springa på andra sidan skogsbrynet. Jag var också ute innan jag gick till sängs på farstutrappan och uppfattade då mystiska ljud bakom huset slog mig tanken att nu är det något djur där och käkar äpplen i grannens trädgård.
Sömnen blev inte bättre efter detta. Hustrun väckte mig när skrek till i sömnen en gång och jag vaknade till av en konstig dröm där jag var ute och jagade en inbrottstjuv.
Kvart i 2 på natten var jag uppe på nytt och älgarna ligger kvar. Nu hade de visserligen flyttat på sig några meter och jag öppnade fönstret och lyste med en ficklampa för att se lite bättre. Men ljusskenet från dessa räckte inte så långt.
Var ändå månskenet tillräckligt för att jag skulle se två av dessa reser sig upp och plötsligt börjar de stånga varandra. Det var inga direkta anfall mot varandra utan mer panna på panna och de tog några steg åt vardera hållet. Såg mer ut som vi brukar se korna gör upp om sin rangordning på vårkanten vid ko utsläppen.
Hur skall jag kunna övertyga hustrun om vad som pågår här utanför när hon vakna. Hon tror väl jag sett i syne och dessutom sov hon i sin törnrosasömn, skulle jag våga väcka henne. Det fick bära eller brista jag väckte henne och detta var inte så populärt.
Nog fick hon se älgarna men dessa hade slutat stångas vilket var en besvikelse, men jag hade bevis på att det var älgar jag sett. Hustrun lommade iväg till sovrummet och jag stod kvar och kollade en stund, då lägger de sig på nytt men på några meters avstånd ifrån varandra. Troligen handlade fajten om var gräset var skönast att ligga.
Lyckades somna om men älgarna fanns i mina tankar vaknade jag på nytt vid halv 5 tiden och dröm om min förvåning tre älgar ligger fortvarande där ute i gräset, fast på nya platser. När jag sen steg upp sista gången (missade första halvlek av naturmorgon) då var älgarna borta. Frågan är dock kommer dessa att överleva, älgjakten pågår för fullt i trakten lär de leva farligt i dagsljuset. Fortsättning kommer imorgon på bevis att de varit där    

Av Bengt Bertilsson - 19 oktober 2013 06:15

Satt upp första fågelautomaten på sin plats då mina ”pjoddar” sitter där i buskarna och blänger på mig när jag sitter på min farstutrappa och fråga får vi inget.

 

Så nu sitter automaten på sin pinne och kvar sitter löven på sina grenar i busken gasar solen i bakgrunden när jag dokumenterade detta

Av Bengt Bertilsson - 18 oktober 2013 05:30

Titta ut så ser ni dagens väder och om detta stämmer med SMHI utsago då förutspådde de rätt. Fast hur blir vädret i morgon då och nästa dag vecka etc. Detta finns prognoser och ibland slå prognosen rätt ibland helt fel och det kan också bero på var du bor då det kan variera lokalt.
Annat var det förr, då var det iakttagelser och händelse som våra förfäder la som ett pussel som sen fördes vidare via muntlig tradition. Så småningom skrevs dessa utsagor ner ibland annat i den ”Den gamla svenska Bondepraktikan” Låt oss kolla hur vintern skall bli med hjälp av den och andra iakttagelser.
Mycket frost och snö bådar milt väder i januari.
Oväder i oktober låter vänta en ostadig vinter. Att träden blomma ännu en gång är tecken till en lindrig vinter.
Sitter löven kvar på träden, är en sträng och tidig vinter att förvänta även som mycket mask nästa sommar
Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng.
Grönspetten* förkunnar väderleken omkring tre dygn i förväg. Har han ett långt entonigt läte, blir det vackert väder, skriar han mycket, blir det regn och oväder, kommer han in i husen och skriker, då blir det ännu värre.
Domherrens ankomst är ett säkert tecken till köld och oftast även snö. Oktober varm, februari kall.

Visste ni att den första bondepraktikan trycktes 1508 på tyska och bestod endast av ett litet häfte på 12 sidor. Den handlade till det mesta om juldagarnas inflytande på det nya året olika månader.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards