Alla inlägg under november 2013

Av Bengt Bertilsson - 15 november 2013 10:55

Hisingsgrabben Leo på träningsläger hemma hos farfar och Zlatan och Anders Svensson snart är eran tid förbi men här kommer ersättaren både höger och vänsterfotad så det är bara för fotbollsagenterna att ställa sig i kö.
Men kom ihåg Skånes stolthet har förtur



 

Av Bengt Bertilsson - 15 november 2013 06:15

Vilket solrosfrö föredrar våra vinterfåglar om de får välja eller är det bara en myt att den ena sorten är bättre än den andra?

 

Bilden ovan egna solrosfrön från vildsådda solrosor planterade av någon “pjodde” och kan konstatera att vinterfåglar som älskar solrosfrö de äter vilket som. Enda skillnaden är vid byte av frösort en viss skeptiskhet, sen är de lika glupska.

 

Om det sen är en synvilla att svarta är mer dryga eller det är skillnad på energimängd att det inte går åt lika mycket i mängd.

Noterbart är att det är kanske inte vi frö köpare/utfodrare/fåglar som bestämmer vilken sort utan detta gör handlarna och många har inte olika alternativ.
För i de flesta livsmedelsbutikerna säljs i allmänhet strimlade Solrosfrö i 1 – 5 kg förpackningar till varierade jämförelsepris. Har jag dock noterat att några fabrikanter verkar minska sina förpackningar och vi som konsument tänker inte på volym utan ser priset som mest lockande.
Svarta solrosfrön sälj främst i storköpsbutikerna och finns som regel bara i större förpackningar 20 – 25 kg till ett lägre pris än strimlade.
 
Har jag dock i skrivande stund lagt märke till att det verkar som förpackningar 20 – 25 kg lyser allt med sin frånvaro och istället marknadsför de 10 kg säckar som jag inte la märke till förra säsongen. Dock kan jag räkna ut att kilopriserna är högre än var priset för storpacken var.
Så det återstå när matningssäsongen blir mer påtaglig om det blir något priskrig på solrosfrö och 20- 25 kg säckarna dyker upp. Sen har jag hört att det finns inhemska marknadskrafter som påverkar marknaden också och vil inte se importen växer av billigare svarta fågelfrön.

Av Bengt Bertilsson - 14 november 2013 06:15

Har senaste tiden stött på en annonskampanj på de reklaminslag som medföljer min Blogg Farstutrappan


"Bevara Sverige" med en flaggliknande bakgrund och trotts det är Margot Wallström på bilden gick osökt mina tankar att är det Bevara Sverige Svenskt (BSS) en rasistisk kampanjorganisation med syfte att begränsa invandringen till Sverige som blivit rumsrena och annonsera överallt på webben.

Visade det sig vara PostkodLotteriet istället som startat en satsning att få oss att spela mer och säger i sin kampanj att de tänker dela ut 60 miljoner kronor till helt nya initiativ har därför startat satsningen.
En droppe i havet och hur svensk är PostkodLotteriet egentligen
Svenska Postkodlotteriets moderbolag finns i Holland där konceptet i stort sett ser likadant ut. Men det finns en väsentlig skillnad. I Holland delas 50 procent av intäkterna ut till välgörenhet. Det svenska bolaget delar bara ut omkring hälften så mycket i år, 27 procent, av intäkterna.
Såg en uppgift att deras totala intäkter på 2,1 miljarder gick 844 miljoner kronor till spelarna, medan nästan lika mycket, 780 miljoner, lades på drift av lotteriet som marknadsföring, tv-produktion och personallöner. Medan knappt 470 miljoner delades ut till välgörenhet.

Av Bengt Bertilsson - 14 november 2013 06:00

Min pappa han älskade mammas drömmar och de smälte för honom när han tog de i sin mun sa han alltid.

Vill jag ha drömmar då får jag allt åstadkomma de själv

Så fram med margarin, socker, matolja, hjortronsalt, vaniljsocker, mjöl och sen knåda efter konstens alla regler detta till en smidig massa. Rulla den till en sträng och dela i små bitar som skall rullas till bollar och lägg dessa på en plåt.
In med bollarna i ugnen 150 grader i 20 min och du får drömma som smälter i munnen 

 

Nu gäller det att gömma dessa för de är till hustrun kommande kalas och skulle jag visa att jag har drömmar till henne kommer dessa bara bli en dröm till kalaset 

Mat
Av Bengt Bertilsson - 13 november 2013 13:04

Fick ett ryck på morgon och plockade fram jäst, margarin, mjölk, socker, kardemumma, kanel, vaniljsocker, mjöl och rörde ihop detta i en salig blandning i hushållsmaskin och sen var det bara att knåda det sista.
Detta fick stå och jäsa en stund under en handduk. Därefter kavla jag ut klumpen och bredde på med margarin och toppade med, kanel och socker,
Rullade sen ihop degen och skar i små bitar och la dessa i pappersformar som jag placerade på en plåt och detta fick sen återigen jäsa under handduken.
Ugnen rengjordes och vred upp temperaturen på 225. Lyfte på handduken och penslade med ägg och toppade med pärlsocker och in med plåten med ovan i 10 min och ut plockade jag

Såp nu blir det bullfest i eftermiddag  

Mat
Av Bengt Bertilsson - 13 november 2013 12:41

Det svischade till vid fotknölarna idag på morgon och det var nära lillkatta blivit svanslös när hon kom inspringandes uppför trappan när jag skulle gå in och stänga ytterdörren efter mig. Nu klarade hon sig men en svanlös katt hade jag när jag var liten. Hur den blivit svanslös minns jag inte och kanske var den svanslös vid födseln också hade den lite svårt att balansera minns jag och framföralt vifta med svansen också var det bara en lite stump som rörde sig. Det finns en skröna att folk i kala klimat de klipper av svansen på katterna bara för att de inte skall behöva öppna ytterdörren så mycket på vintern och det är nedåt 40 minusgrader. Men som sagt det är en skrönaMen ibland har jag tänkt på det där med att klämma katterna, för det är lite halvskumt på morgonkvisten och det händer ibland katterna smiter in när jag öppnar dörren utan jag märker detta och blir istället överraskad av att de sitter inne i köket när jag kommit in brukar fundera när/hur kom de in.

Av Bengt Bertilsson - 12 november 2013 10:20

Ibland kan det vara rent livsfarligt att sitta på farstutrappan och studerade mina små ”pjoddar” som flyger till fågelautomaten.
Plötsligt hörde jag hur det svischade till precis framför ansiktet på mig och hann uppfatta en svartvit siluett försvinna bort i vänster ögonvrån och upp i körsbärsträdet där den skriker ut sin närvaro.
Det visade sig vara en skata som kommit flygandes runt husknuten i en något snäv vinkel och där satt jag och hörde vingarnas svischar som nästan skrämde livet hur en.

Överraskningsmomentet när det gäller fåglar som dyker upp framför en har jag råkat ut för förr.
Har en Häger som brukar dyka upp på höstkanten varje år och så även detta år. Den går och den flyger i mitt blickfång här hemmavid för att hitta något matnyttigt i bäcken som rinner igenom mitt synfält från farstutrappan.

Förra veckan såg jag den slå ner 150 m härifrån ute på skogsbrynet när det plötsligt kom en rovfågel flygandes från skogsbrynet rakt emot Hägern och jag uppfattade skrik och vingslag ifrån där jag sett Hägern slå sig ner. Tänkte jag nu är det kört för Hägern.
Kunde inte se var det var för rovfågel men den hade gett sig på en som var större än den och dessutom blev det ett herrans liv i några nötskrikor som blandade sig i var som pågick. Insåg den att detta försök att få sig en rejäl matbit mer eller mindre var lönlöst gav den sig iväg och till min stora glädje strax därefter lyfte Hägern också
Första gången jag och Hägern möttes skrämde den slag i mig fast vi blev nog lika överraskade när vi mötes öga mot öga och jag fick uppleva Hägern lyfta med sina långa ben och hals och slå ut sitt breda vingspann insåg jag vilken fantastisk fågel. Tanken kanske är lite osökt men den påminner lite som en dinosaurie fågel.

Av Bengt Bertilsson - 11 november 2013 10:42

"Lytzendimma" råder efter en morgon där temperaturen låg strax under nollan och luften kändes kylig men klar det var klart väder. Slog dimman till vid halvsju-tiden och svepande in över min utsikt från farstutrappan.
Varningsklockorna ringde i huvudet och mycket riktigt trappan där jag satt frös till och tur var att jag satt på en sittdyna annars hade jag fastnat där ute.
Grannes hus försvann i dimman och fortvarande 4 timmar senare har jag inte sett skymten av det. Nu ser jag förvisso fortvarande ner till landsvägen men bilarna de lyser med sin frånvaro verkar det som folket på bygda håller sig hemma och det är faktiskt lite ruggit att gå ut när temperaturmätaren visar endast + 0,3.
Så det blir att överväga skall jag ut och sätta på nya skodon på min häst idag eller skall jag vänta. Blir tvungen om några veckor ändå och det är nog bara att inse att denna fuktiga väderlek som råder och nätter kring och under nollan då fryser vägbanan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards