Alla inlägg den 9 januari 2014

Av Bengt Bertilsson - 9 januari 2014 07:11

Ensam i arla morgonstund satt jag där och funderade varför sitter jag här.
Jo ett av skälen till att jag sitter där ute på farstutrappan är att jag kan studera mina ”pjoddar” vid fågelautomaterna. Fast jag kan undra egentligen varför jag matar de just nu eller rättare sagt gjort de senaste månaderna.
Det lär finnas hur mycket mat som helst där ute i naturen just nu när både kyla och snö lyser med sin frånvaro. Antal dagar med minusgrader och snö denna säsong tror jag kan räkna på mina fem fingrar på ena handen okey kanske några fingrar till men de har varit få. Däremot har det regnat dess fler dagar
Meningen med fågelmatning på vintern är till för att underlätta småfåglarna som övervintrar och rädda de som p.g.a klimatet inte flyttat söder ut. Men nu har jag skämt bort mina vinterfåglar istället och i början på november sitter de där i buskarna och väntar på att jag sätter upp automaterna. Sen går det inte många dagar förrän ryktet går på ”bygda” och det är välbesökt vid fågelmatningsautomaterna och de är inte rädda numera för att jag sitter där ute och titta. Som mest har jag räknat till 45 st men jag tror de ändå är fler. För när jag går in och ställer mig och titta ut genom fönstret tycker jag det kommer fram fler och hämta solrosfrön.
Sen kanske jag har en gynnsam miljö för fågelmatningen nära till buskar så att fåglarna lätt kan ta sig i skydd från eventuella rovfåglar. Nu har jag förvisso två katter varav den ena gärna vill smyga men tack vare antal fåglar är så många finns det alltid någon ”pjodde” som varnar för när hon kommer där och smyger. När sen en flock småfåglar lyfter då är det en ”katta" som flyr också.
Nackdelen är dock att min fågelmatning även locka till sig råttor och möss där katterna gärna får smyga på istället och detta gör de har jag sett.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards