Alla inlägg under februari 2014

Av Bengt Bertilsson - 16 februari 2014 07:04

Senaste dygnet har verkligen varit varierande väderlek. I går fläskade det på rejält och regn, snöblask och hagel på förmiddagen. Sen mojnade vinden och en blek sol försökte titta fram mellan molnen på eftermiddagen.
På kvällen kom återigen blåsten och detta med besked. Det skramlade i allt som inte verkade sitta fast utvändigt. Fönsterrutorna tycktes röra på sig när byarna piskade de och jag tror ibland nu går dessa sönder. Dessutom så fick jag veta att tätningslistorna behöver bytas då det plötsligt började vissla i några fönster. Väntade jag på strömavbrottet men detta uteblev och detta har det gjort nu i flera år faktiskt.

Gudrun och Per drabbades vi hårt och efter att Vattenfall förstod att något var fel på ledningarna efter 52 avbrott ett år beslöt de sätta upp en extra stolpe där vi boende visste de flesta avbrotten uppstod. Har vi kunnat räkna avbrotten på ena handens fingrar sedan dess och då har felen varit på de stora ledningarna.
Men tack vare alla dessa strömavbrott beslöt de att gräva ner kabeln och detta håller de på med här utanför. Fast några fiberkablar grävs inte ner för vaken kommunen eller teleoperatörerna var intresserade. De sitter inne i sina statsnät betalada av alla men här ute på landsbygden där skall varje enskild betala för att få telefon/fiber nedgrävda.

Så fort det ljusna skall jag ut och inspektera mina ägor och se om det uppkommit någon förödelse. Det går inte att se men jag misstänker nämligen att en pressning lyft i ena sidan då det fladdrade hörde jag. Dock såg jag min regnmätare hade blåst sönder för i den finns bara några droppar i botten.

Att regnmätaren stod kvar där ute tillhör inte de saker jag normalt har kvar utomhus under vintern, men i år är det ingen vinter.
Snö har mestadels lyst med sin frånvaro och egentligen tycker jag det inte har regnat så mycket utan det har mestadels varit mulet väder och har det kommit regn så har det varit av duggregn karaktärer men retfulla då dessa brukar vara mer långvariga. Men detta lär det nog finnas läsare av denna blogg som har bättre koll på.

Så nu när en ny dag gryr har vinden börjat avta och det duggregnar lite som piskar en i byarna där ute på farstutrappan går det ändå inte att klaga på temperaturen. 7,4 plusgrader där ute igår och just nu + 3,6 så då behöver jag inte elda så mycket i pannan.

Av Bengt Bertilsson - 15 februari 2014 06:15

Satt i arla morgonstund där ute på farstutrappan och det fläskade på rejält därute. Gammelkatta sprang kvickt runt husknuten och in igen och där ute i mörkret syntes inga frukostgäster vid fågelautomaterna. De har troligen flygförbud fortvarande.

Nu var jag inte ovetande om att det skulle bli blåsigt i dag, men jag har inte sett några svarta rubriker i våra medior att det skulle blåsa rejält idag som det brukar stå så fort det finns risk för några vindbyar över Stockholmorådet då blir det fart på mediorna och det brukar skriva om det väntande kaoset som detta kan innebära
Men var bryr sig mediorna om att det blåser ute på vischan där bor ju bara några enstaka som själv valt att bosätta sig därute och klaga de kan de flytta in till städerna istället till de där statarlängorna som står å varandra rätt upp istället så behöver de inte sitta där ute i skogen och klaga på tillvaron.

Vi får väl se kanske mojna vinden eller är det efterdyningarna av ovädret från England som påverkar oss även är på västsidan, kan vi förvänta oss mer blåst under dagen då de pratade i väderleksrapporten om vindbyar på 23 sekundmeter på Nordsjön.

Tur då att det är varmt och gott här inne och jag rattar in P1 och klockslaget 06,14 är det direktsänt utifrån av Naturmorgon.

. Får jag förklaringen, då en av fältrapporterna kommer ifrån Stockholm där råder lugnet och varför skulle Stockholmmediorna bry sig om vädret på västkusten. Riksdagen ligger också i Stockholm och var bryr de sig om oss utanför tullarna.

Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2014 20:01

Har varit mycket annat på det stora godset senaste dagarna så det har inte blivit något bloggande. Men när dagen led mot sitt slut i går och mörkret började lägga sig här framför farstutrappa

 

Vid ett av mina fågelmatningsstationer var det öde och gräsmattan lyser mer grön än vit fast det är sportlov.

Får jag se något där ute bredvid den stora björken ute på kallhygget.

 
Tidigt på morgon när det är sommar då brukar det dyka upp en soll.

 

Men nu är det kväll och denna lyser förvisso men någon värme utstråla den inte

 

Likna mer en ost och lite av en ädelost.

 

Senare på kvällen var jag ute och då såg jag bara ljuset i tunneln av den

 

Visade det sig den hade krypit in i min bok, nu fanns det inga blad i boken. Så nu har jag denna som bokmärke istället och det var nära jag höll på att missa månandens fullmåne. Skulle det sen visa sig även för dig så är det samma måne.

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2014 19:10

Dukat fram på café farstutrappan rejält med mat för mina ”pjoddar” Wienerbröd och smöriga krämbullar. En hackspett och en talgoxe delade bord och ett gäng blåmesar ett annat. Uppe vid solrosfrös automaten satt en nötvecka och på marken ett gäng koltrastar och grönsiskor. Allt var frid och fröjd.
Plötsligt hör jag ett herrans skrikande från de högre trädregionerna och det fullstängt exploderade av vingslag in ibland småbuskarna och det blev nästan dödstyst i min omgivningen och de som kunde tog den stora flykten därifrån.
Vad var det som hände?
Först såg jag inget men plötsligt ser jag en gråspräcklig fågel komma i en attackdykning ner mot buskarna och sen med vida svängar flyga runt i hopp att den lyckats skrämma upp någon från de täta buskarna.
Troligen fick den då syn på mig där jag satt på farstutrappan blev det en ännu vidare sväng härifrån och ut mot kallhygget ser jag det var en sparvhök som hittat hit. Den första jag sett denna säsong, förra året var det ganska ofta gäst vid mina fågelautomater men jag såg aldrig den fånga något.

På tal om den stora flykten hamnade framför Tv i eftermiddag och filmtajm över 2 timmar och en nostalgi film från 1963.
”Den stora flykten” är en amerikansk actionfilm från 1963 av Charles Bronson med Steve McQueen, Rickard Attenborough, m.fl
Händelsen utspelades under andra världskriget. Tyskarna hade byggt ett specialläger för de mest rymningsbenägna krigsfångarna och lägerchefen von Luger har gjort klart för fångarna att han inte tänker låta någon rymma. Men fångarna där, ledda av Bartlett, tänker gräva tre tunnlar från sina baracker till den omgivande skogen.
Filmen är baserad på en verklig händelse när 70 allierade fångar rymde från det tyska fånglägret Stalag Luft III i mars 1943. Samma flykt hade redan filmatiserats 1953 i Fångläger nr 17.

Filmen sägs vara gjord för att hedra de som dog under flykten är den självklart detta mer den blir mer en underhållningsfilm där fånglägret ser ut som de var på sommarkollo och person som suttit i isoleringscell flera veckor kommer ut som de bara hade varit på toa.
Under 60-talet produceras ett flertal klassiska krigsfilmerna. Örnnästet, Kanonerna på Navarone, Kellys hjältar, 12 fördömda män, Hjältarna från telemarken. Alla blev populära men så här i efterhand egentligen B-filmer med stora filmstjärnor.


Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2014 15:49

En dag med barn och barnbarn på Navet i Borås.

       

Ett eldorado för den som är intresserad av upplevelser i naturvetenskap, teknik och matematik.

Utforska och bli inspirerad.

       

Men ta med er extrakläder det är blött i vattnet upptäckte vi när våra barnbarn fiskade efter saker i vattnet.

   

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2014 18:09

För ett år sedan var det snö och vinterlikt, idag är det mer vår i luften och duggregnet faller och den sista snön kämpa verkligen för att inte försvinna.

Mina vinterfåglar In på knuten de verkar mestadels sysselsatta sig med att leta efter partners för var det kvittrar och tvittras hela tiden i en jakt efter partners verkar det som. Att försöka försvara fågelholkarna är kanske lite väl tidigt för Blåmesarna som brukar häckar här.
Verk det som Domherren alla redan hittat en fru för han satt och gav ifrån sig ett tjut och strax därefter kom honan och satte sig bredvid.
I luften kom en nötvecka tjutandes som de alltid gör och den liknade ett litet jaktplan i sin flykt. Kom det en som mer ser ut som en B-52 hackspetten snarlik i sitt utseende faktiskt tycker jag. Både nötveckan och hackspetten har spetsiga näbbar och avlånga kroppar är det storleken förstås som skiljer men båda är sällan tysta är utanför och de tar för sig lika bra vid fågelautomaterna.
Fick tag i en påse med utgående bröd från boa så i morgon blir det kalas med Wienerbröd på nytt, såg där låg även krämbullar. Så nu blir det fest på café Farstutrappan.

Av Bengt Bertilsson - 4 februari 2014 06:15

Först såg jag bara det men sen lyckades jag få upp min lilla camera och fånga en av dom där jag satt på min farstutrappa vid middagstid igår och ”lappade” sol från en nästan klarblå himmel.

 

Temperaturmätaren visade + 4,5 och det är slaskigt värre här utanför på gräsmattan där snön smälter bort.

 
Fick jag vårkänslorna i svall då båda vinterfåglarna Blåmesen och Nötveckan In på knuten flyger in och ut i mina två fågelholkar då känns det som våren är här.

 

Det är glest mellan besöken vid mina fågelautomater så jag börjar fundera är vintern slut alla redan.

 

En blåmes satt och solade sig i buskarna under flera minuter och verkade gilla läget eller så satt den där och värmde sig bara.

 

Av Bengt Bertilsson - 3 februari 2014 07:07

Nog för att det känns som jag har ”pippi” i huvudet mestadels, finns det stunder här på farstutrappan också då andra dyker upp i min omgivning.

 

Förvisso håller dessa sig på avstånd från min observationsplats är de synliga allt som ofta där ute på kallhygget.

 

Tre rådjur och jag har sett dessa vandra på andra platser i omgivningen under en längre tid också och den ena blir större och större varje gång de blir synliga.
 
Dock sällan jag får de på foto däremot.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards