Alla inlägg under mars 2014

Av Bengt Bertilsson - 13 mars 2014 13:38

Åter upp på cykeln för att hämta hem gamla Hulda nu frisk och krye och klarat hälsokontrollen. Trotts det är bena som används främst när man cykla så har jag mer värk i armar och nacken men det är väl yrkesskadan som gjorde sig påmind. Påminde gjorde också rumpan den var inte god att sitta på fast efter en stund var den så bedövad att den inte kändes lägre.
Sen kom chocken det visade sig nu att de där nedförsbackarna jag hittade igår blivit uppförsbackar istället. Dessutom så fick jag tvärnita mitt i en av dessa.

 

Fast stoppet det värmde mitt hjärta och varm det hade jag alla redan blivit för borta var morgonkylan jag hade mot mig igår när jag cyklade hem.

 

Idag strålande solsken och 10plusgrader går det inte att klaga över vädret.

       

Den där långa uppförsbacken på ca 1,5 km jag hade mot slutet igår där rullade cykeln på bra idag och det rullade på i 1,8 km nedför istället i bara farten så alla uppförsbackar blir nedför idag.
Väl nästan framme så fick jag tvärnita av en biltrafikant som körde ut från en parkering och skulle korsa cykelbanan. Då fick hen ett mobilsamtal och stannade tvärt mitt framför mig tvärsöver cykelbanan och ställde sig där och prata. Tror ni jag sa några väl valda ord och gjorde det beryktade fingret.

Av Bengt Bertilsson - 13 mars 2014 00:15

För det är väl detta vi säger om flugor som sitter på husväggen

 

Våren lockar fram allt fler insekter varav flugan är en av de tidiga vi hittar.

 

En annan föredrog tegelväggen

 

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2014 09:13

Detta vill jag härmed bestrida även om det sägs att det skall vara hälsosamt att vara ute och cykla. Nu brukar jag förvisso vara ute och cykla lite då och då men nu avses det visst bokstavligt cykla det handlar om. Detta är en sanning med modifikation.
För det första sitter man obekvämt och jag fattar inte de som tycker tangakalsingar är skönt att gå med. När jag lyckats slänga mig över rammen på cykeln och sätter mig på sadeln sitter den långt in i skrevet och skaver. När man sen börjar trampa så går pedalerna som väderkvarnar ena stunden och lägger jag i en högre växel då blir det nästan omöjligt att trampa.

När man sen lyckats få den att rulla framåt då kom det en iskall vind som känns man befinner sig i ett frysrum som fick ögon att rinna och bena blev som frysta fiskpinnar. Fingrarna kramade krampaktigt kring handtagen och efter några hundra meter frös de fast kring handtagen.

Sen dyker första uppförsbacken upp en lång dessutom och det låter som ett ånglok när jag kom upp på toppen av den. Efter månget stånkande och stönanden lyckades jag få upp farten på nytt. Då kommer det en vägkorsning och inte tar bilister någon hänsyn att det kommer en cyklist som skall korsa och har företräde. Blir det en tvärnit och plötsligt står man där stilla och vänta och skall sen på nytt försöka komma igång.

Till slut har jag fått upp farten och glider fram på cykelbanan kommer nästa hinder, den tar slut. Man skall nu ut och trängas med plåtlådor som tror de äger vägen. Det blir att kryssa mellan bilar och cykelvägar genom byn, har äntligen kroppsvärmen varmt upp bena men händerna de sitter fastfrysta på handtagen lämnar jag samhällena bakom mig och ut på landsvägen. Då dyker nästa backe upp jag som lyckats växla upp till 7:an får snart gå ner på styrfart på 1:an uppför. Hade behövt lägga in ett extra kol, istället höll denna backe på att ta kol på mig istället.

Väl uppe ser jag en nedförsbacke, men lägre fram en ny uppförsbacke. Trampa jag på för glatta livet nedför och far som en skottspole över krönet känner jag vinden piska kinderna. Sen planar det ut till synes bara för det går trögare och trögare och den ena efter den andra uppförsbacken dyker upp och jag blir mer och mer frustrerad.
1,5 km kvar då kommer mördarbackarna några är inte speciellt långa men de kommer tätt och sen kommer det en som är ca 1 km lång men den ser ut som det är plant lurar ögonen en på den.

Väl hemma lyckas jag få stopp på cykeln, eller rättare sagt den stanna av sig själv och jag med stela ben glider över rammen då är det gungfly på marken och det är två sega bena som tar sig upp på farstutrappan där trappstegen plötsligt verka vara väldigt höga plötsligt.

Nu lär jag väl troligen inte få medhåll om att cykling är inte hälsosamt och jag skyller på gamla Hulda var på hälsokontroll för ett par veckor sedan och det blev att köra in henne till doktorn i Kinna tidigt i arla morgonstund. Där bak hade jag hängt nödfordonet för att ta mig hem. Geografiskt så ligger Kinna lägre upp även om vi kanske mer säger in till byn när vi har ärenden så ligger Berghem nedanför och då borde jag haft fler nedförsbackar än uppför men detta får jag när jag hämtar Hulda i eftermiddag om hon inte blir inlagd över natten i morgon.


Ps. Motion är förvisso något vi alla behöver men jag vet, går jag över gränsen då kommer surt efteråt och det är var den gjort nu och plötsligt är jag tillbaka på ruta noll det doktorn sa lär dig var gränsen går.

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2014 06:15

En härlig skogpromenad där granarna växer fint i rader och solen kastar sina solstrålar ner genom grenverken.

 
Marken tinas upp

 

Upp stiger vattenånga och det bildas en dimridå mellan träden.

 

Även ut på de numera nedlagda ängarna syns tydligt avdunstningen

 

Skogen växer numera på åkerlapparna som för kanske bara en generation betade kreatur på

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2014 18:30

Helt underbar vårdag, sol från en klarblå himmel men temperaturen orkade precis upp över 2 siffrigt ändå får vi vänta på den där riktiga vårvärmen skall komma.
Fullt med fåglar vid fågelautomaterna även idag för jag fyller på så länge jag har frön att fylla på. Dessutom så kommer det nya fåglar också och idag tror jag mig sett en Gråsiska för första gången i mitt liv. I alla fall liknade den när jag kollade fågelboken.
Finns alltid något att beskåda där ute på farstutrappan satt jag där på farstutrappan vid 6-tiden i kväll eller säger vi eftermiddag. Oavsett fåglarna hade tagit kvällen för dagen i alla fall utom en Blåmes. Den satt där ensam i busken intill fågelautomaten och kvittrade och tittade sig runt omkring. Lockade den på någon eller var det ett spel för galleriet.
Under ca 5 min satt jag och kollade på den och fick uppleva följade.


(Filmen är bara en kort sekvens av dess sång)

 Plötsligt flög den till automaten och hämtade ett frö. Tillbaka in i busken och trotts munnen full av mat fortsatte den att kvittra samtidigt som den plockade ut solrosfröet.
Hämtade ett nytt frö, kvittra belåtet glatt samtidigt.
Efter femte fröet då började den trötta på att kvittra samtidigt som den åt.
Satt där sen åter igen och kvittrade belåtet 6: fröet då blev den tyst i ca 20 sekunder.
7: fröet detta hämtades och käkades upp i tysthet
8: fröet då uppmärksammade den att den inte var ensam och flög iväg.

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2014 07:57

Vår visuellt på dagarna vaknade jag till ett bakslag då temperaturmätaren visade minus 4,5 i arla morgonstund.

     

Energilampan tändes bakom skogsbrynet.

       


   

Rimfrosten på träden och på gräset gnistrade.

     

Klarblå himmel

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2014 06:15

Det är så härligt att gå där ute och beskåda alla krokusarna som numera slagit.

 

Helt underbart känns det också ni när när solen skiner.

 

Temperaturen visar två siffrigt också sätter det fart på växtligheten verkligen
     

Av Bengt Bertilsson - 10 mars 2014 15:58

När kommer våren till Marks kommun frågade Markbladet för någon vecka sedan och ett av alternativsvaren var när kommunen sopar trottoarerna. Tror flera Markbor drog på smilgroparna för detta brukar ske långt fram ibland t.o.m i maj månad har hänt.

 
På strandpromenaden nedanför fästning såg jag plötsligt spår i asfalten

 
Följde dessa runt fästningen.

 
Plötsligt så upptäcker jag våren är kommen till Varberg 10 mars

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards