Alla inlägg under april 2014

Av Bengt Bertilsson - 5 april 2014 17:48

Mätning av vedhögar har gett många anledningar till förvirring.        

Om jag hävda jag har 20 kubikmeter liggandes från början är det ändå svårt svårt att mäta på ett korrekt sätt. 

 
En vedtrave kan till exempel mätas i längd, bredd och höjd tycker jag den har krymt när den är uppsågad  

Kvar har jag en trave att såga. Men hur var det nu vi räkna upp vedvolym
Längd * bredd * höjd multiplicerar man samman dessa tre siffror. Det mått man får då kallas travat mått. Detta är inget exakt mått, utan beror mycket på hur tätt man travat veden. Ett annat sätt att mäta är stjälpt mått, vilket anger hur mycket lös ved som ryms i en hög eller transportkärl

Av Bengt Bertilsson - 4 april 2014 00:15

Så var det dags att se till att få hem året ved på gårdsplanen.

 

En sväng ut i skogen där fanns en hel del bara att beskåda som inte var mitt.

 

Hemma på gårdsplanen där låg min lilla trave som kommer att värma mig ett antal gånger 

Av Bengt Bertilsson - 3 april 2014 00:15

Var inne i boa och såg att nu var bokrea.

 

Fast den var nog slut

 

Där böcker tidigare fanns hade dessa gått upp i rök och blivit grillkol istället.

Av Bengt Bertilsson - 2 april 2014 11:57

Fäfot eller bara syftningsfel för att något ligger för fäfot innebär att det är obrukat eller oanvänt. Troligen kan jag inte räkna min farstutrappa för detta men ibland så känns det i kroppen som den befinner sig i fäfot.
 

Ingen ork just nu och där ute väntar ett vårbruk som borde varit igång nu och dessutom så kom det hem på gården i förra veckan året vedranson som skall sågas i lämpliga längder, Men borta med vårvinden är orken och även om jag blivit erbjuden hjälpe så får allt ligga för fäfot tillsvidare.

 
Jag får försöka njuta av påskliljorna, vitsippor och pärlhyacinterna blomma istället

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards