Alla inlägg under maj 2014

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2014 06:00

Hustrun har sagt i flera år att vi måste ge oss ut i bokskogen när den slår ut.

 

Så efter många år blev det dags och en tur till naturreservatet Gäddevik strax innan Fjärås Bräcka.

 

Ett reservat bestående av främst bokskog

 

Men där det även finns Björk

 

Men dagen var kanske inte så lämplig för himmeln öppnade sig och även om trädkronorna fungerade bra som paraply så var det blött på marken och skodonen var inte anpassade för att gå i vatten upp till anklarna.

 

Oavsett nu har vi varit där och vilken upplevelser det är att gå i en bokskog om våren.  

Visst kunde vädret varit bättre

 
Och framförallt bättre kläder
 

Men detta fixa vi nästa gång och då kanske vi kan sitta här ute på stenen och njuta av utsikten  


Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2014 00:15

Fullt med flugor satt på bladen och solade sig kom jag osökt att tänka på en film där en blev förvandlad till fluga.
   Flugan (The Fly) är en romantisk skräckfilmsklassiker från 1958. Fast jag vet inte om den var speciellt romantisk.

 

Tycker dessa flugor med stora ögon kan se skräckinjagande ut men troligen så trivs de i närheten av min trädgårdskompost

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2014 00:15

Så var det dags för första kampen mot Kirskålen i mitt grönsaksland och dags att börja snygga till hallonbeståndet.

 

Förre

 

Efter

           

Täcker alltid mina grönsaker med löv på hösten.

 

Blir fin mylla även om inte alla löv förmultna första året.

 

Även mina vinbärsbuskar får löv, men dessa brukar alltid vara borta när våren kommer dels p.g.a fåglarna sprätter ut löven brukar de ändå ligga kvar så pass länge att ogräset får inte fäste även om det finns som regel ätt att plocka bort.
 

När ogräset och kirskålen är borta då lägger jag alltid på ett lager med sågspån från min vedsågning.

   

Främst för att kirskålen skall få lite motstånd, men inte som hindra hallonskotten att komma upp
 

Även vinbärsbuskarna får lite nytt täckmaterial.

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2014 06:00

Våren är kommen och ena dagen regn och den andra dagen solsken gäller det att ta till vara på tillfällena och bara njuta av färgprakten som finns framför en och när jag tittar upp.

 

Ibland är  himmel klar.

Plötsligt så blir det mörkt på himmel.

 

Körsbärsträdet blommar dåligt detta år, började så fint i början på veckan som gått men sen kom det regn och blommorna fall nästan av samtlig. Äppelträdet däremot blommar lika bra som förra året. Plommonträdet gamalt och har nog gjort sitt stod i blom när vi hade sommarlikt

 

Mellan hägg och syren är tiden kort eller är det kanske normalt ändå. Tiden går fort och Häggen har blommat i ca 14 dagar och  nu i helgen såg jag syren också börjart blomma.
 
Visst ser det härligt ut med stackmolnen på himmel och temperaturen steg upp emot 17 grader när jag tog denna bild
 

Fast det svalnar av fort också och plötsligt så blev det tunga moln som dök upp.

         

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2014 00:15

Som vanligt så planterar jag numera inte solrosfrö för detta sköter mina vinterfåglar om och jag kan bara gå och plocka plantor lite överallt i min trädgård.

 
Där jag inte önskar de skall växa vilt plantera jag om någon annanstans

Av Bengt Bertilsson - 11 maj 2014 06:00

Mystisk insekt eller var är det för något jag fann i mitt grönsaksland. Först tyckte jag det såg ut som en liten kapsel men när jag tog upp den såg jag den rörde sig längst fram, likt ett maskhuvud. Försökte googla men fann inget då jag egentligen inte visste var jag skulle leta efter.

 

Slutligen via vänner på facebook så fick jag svaret. Det är en fjärilspuppa. Var det sen månne bli för fjäril är i skrivande stund inte känt.

Av Bengt Bertilsson - 11 maj 2014 00:15

Satte många gurkplantor men något gick fel och fick bara 3 plantor att gro.

 

Blomkål.

   

Brukar misslyckas med detta då kålmasken angriper som regel all kålodlig jag haft har bara satt några plantor varav några börjar synas. Ser jag också en solrosplanta kommer också

Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2014 07:44

Ibland kan jag bli konfonderad efteråt nu när Naturmorgon i P 1 slut för dagen och tittar jag ut ser det fortvarande lite skumt ut på himlavalvet då det fortvarande inte går att utläsa var vad det jag såg vid första besöket på farstutrappan upplevde naturmorgon live.
Kom jag att tänka på psalm 21
Måne och sol, vatten och vind och blommor och barn skapade Gud.
Himmel och jord, allting är hans. Herren vår Gud vill vi tacka. Herre vi tackar dig,
 ...
Sen får var och en ha sin skapelseåsikt lär det troligen bli att gå ut i skapelsen som växer där ute och vårda det vi är satta att göra.

 

Kl 7,00 var det en sen full måne uppe eller är det en blekfis till sol som syns.   
     


 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards