Alla inlägg under juni 2014

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2014 06:15

Jag har också hört talesättet att potatisen inte är klar att plocka förrän den har börjat blomma.

 
Potatisen blommar alla redan nu och jag bör då få egna midsommarpotatisar på bordet.

 

Det sägs att när de blommar är de första potatisarna stora nog att ta till ett kok.

Av Bengt Bertilsson - 13 juni 2014 06:15

Fråga mig inte var det är för buske, det enda jag vet det är inte syren men den doftar gott och i år har den verkligen slagit ut och lyser upp

     

En vän och bloggare har skrivit till mig och berättat detta är en "Paradisbuske"

Av Bengt Bertilsson - 12 juni 2014 10:33

Sommarkantareller lär det finnas alla redan sägs det men några sådana har jag inte hittat.

 
Men med största sannolikhet är dessa Tegelkremlor men vän av ordning av svampskogen rätta mig. Läs därför kommentarsfältet då rättelse brukar komma där
 
Jag erkänner jag gick dessa förbi fast det kan vara utmärkta matsvampar.
 
Men när jag hittar dessa i början på juni blir jag självklart nyfiken.

 
Blev det foto istället på dessa.
        

Av Bengt Bertilsson - 12 juni 2014 06:15

Naturen börjar allt mer bli grönare och grönare för varje dag och våra blommor försöker lysa upp tillvaron med sina blommor i gräset som växer högre. Kommer jag att tänka på min barndom att det var nu som det är dags för slåtter

       

Fast någon slåtteräng kanske jag inte skall skryta jag har på två ställen i min trädgård där vårblommorna fått växa fritt kan ändå nu skryta lite att jag har en blomsteräng i min trädgård.

Av Bengt Bertilsson - 11 juni 2014 06:15

Snöbollar fast det snart är midsommar

 

Av Bengt Bertilsson - 11 juni 2014 00:15

Numera är solen uppe sent om kvällarna och uppe i norrland där går solen inte ner alls just nu. Kan månen vara svår att se men igår kväll dök den upp sommarmånen.

 

Av Bengt Bertilsson - 10 juni 2014 05:00

Ett hjulspindelnät är helt fascinerande att titta på och har man tur hittar man även vilken art av hjulspindel det är.

 

Tyvärr kunde jag inte få så bra bild av detta nät som satt ca 4 m upp mellan två st träd och det var nog mer tur att jag upptäckte detta när jag passerade platsen och morgonsolen träffar dess nät som av morgondaggen var något blött.

 

Hjulspindlar Araneidae är en familj spindlar med ungefär 40 arter i Sverige. Namnet har de fått efter de hjulliknande nät - hyfsat runda och försedda med "ekrar"

 

Nätets konstruktion.
Hjulspindlarna spinner sina nät i en specifik ordning. Först förankras en tråd mellan två fasta punkter. Spindeln antingen vandrar över med tråden, eller kastar ut den och låter vinden föra den rätt. Spindeln går sedan tillbaka med hjälp av den första tråden, och drar med sig ytterligare en tråd som förstärkning. Spindeln går sedan till mitten av sina två linor, och fäster en form av ögla i den ena. Därefter glider den sakta ned med en ny tråd mot hjulnätets blivande centrum. Sedan spinns resterande delar av ytterramen och förstärks med trådar till centrum. Ytterligare radiella trådar tillverkas sedan för att stadga strukturen. Därefter spinns en provisorisk spiral från centrum och ut. Denna agerar bara i förstärkande syfte, och har ingen form av klister på sig. Den provisoriska spiralen ersätts slutligen utifrån och in men en ny spiral av denna gång klibbig tråd.

 

Av Bengt Bertilsson - 9 juni 2014 08:40

Nötskrikorna är ganska vanliga här i min omgivning men idag fann jag en av dessa på min arla skogpromenader drabbats av ond bråd död.

 

Anledningen svårt att sia om då det direkt inte går att se några skador.

 

Finns det en liten huvudskada om vi titta noga, men samtidigt så hade myrorna börjat ge sig på huvudet.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards