Alla inlägg under oktober 2014

Av Bengt Bertilsson - 3 oktober 2014 06:00

Detta gick att läsa och lyssna till om i går på radion och jag hoppas inte hustrun hörde detta för då skulle hon säga att det är vad jag misstänkt länge och att hon återigen har rätt att hon känner mig bättre än vad jag själv gör ibland.
Den som lätt blir stressad och oroad löper ökad risk att drabbas av Alzheimers sjukdom – det visar en ny långtidsstudie i Göteborg där en stor grupp kvinnor har följts under nästan 40 år.
– Det vi har hittat är att ett personlighetsdrag som kallas neuroticism var kopplat till en ökad risk för Alzheimers sjukdom, säger Ingmar Skoog, professor i psykiatri och en av de ansvariga för den här demens-studien.  Neuroticism är ett personlighetsdrag där man har lätt att bli stressad, man har lätt att tänka negativt, man kan lätt få ångest, 
Är det så enkelt att om jag är en person som tar livet med en klackspark så löper jag betydligt mindre risk att få alzheimer jämfört med en mer oroad person?

– Ja, så kan man säga. Det verkar vara så.
1968 gjorde Göteborgsforskare en bedömning av neurotiska personlighetsdrag hos 800 kvinnor, enligt en 24-gradig skala. Uppföljningen nästan 40 år senare visar att de som var stresskänsliga och lättirriterade i medelåldern löpte en ökad risk att drabbas av alzheimer som gamla.– Man kan säga att de som låg i den allra högsta delen hade en ungefär fördubblad risk än vad de hade haft annars.
Ingmar Skoog ser den här studien som ännu ett skäl för lättstressade personer att försöka ta itu med sina problem.
– Man kanske kan gå på rådgivning hos en psykolog, eller man kanske kan ha en kortare kognitiv terapi där man jobbar på att reagera på annat sätt eller att inte tänka negativt. Mycket av det här handlar just om att man tänker negativt på olika saker som händer. Kan man göra något åt det kan man också minska den här risken, säger Skoog.
Forskargruppen på Sahlgrenska Akademin har nu fått sin artikel publicerad i den amerikanska facktidskriften Neurology, och enligt Ingmar Skoog har gruppen redan fått intervjuförfrågningar från flera tunga nyhetsmedier, som Washington Post och Time Magazine.
– Demenssjukdomar är väldigt viktiga och många människor är oroliga för det. När man hittar olika faktorer, som en sån här sak, så blir det ett stort intresse i världen, säger han.
Så sent som i förra veckan publicerade andra Sahlgrenska-forskare en annan alzheimer-studie. Den slog fast att övervikt och fetma i medelåldern ökar risken för demens senare i livet.

http://sverigesradio.se/sida/


Jens Möller
jens.moller@sverigesradio.se

Av Bengt Bertilsson - 2 oktober 2014 07:45

Snart gått 1½ vecka sedan jag la upp mig på slakt (e) bänken. Hade jag visst vilket helv… jag skulle få hade jag nog övervägt det men samtidigt så hade jag inget alternativ utan det är bara att acceptera att de var inne och skar bort och strypte resten.
Hade dock inte förvänta mig att det skulle bli så svullet och uthängande. Sitta mjukt och röra sig måttligt och då små sträckor kan det vara frestande att se detta vara livet att gå från tv fåtöljen och kylskåpet. Men se icke då det gäller att äta rätt för det skall ut där nere sen och där stöter det på patrull om det är felaktig kost.
Egentligen är det som bäst nattetid då jag ligger stilla, stilla och stilla snurrar på rätt bra men då med hjälp av bedövningsmedel som det sägs man skall bli hög på blir jag mestadels illamående och sen insmord i rumpan då mår jag fint som snus där jag sover i säng (a) halmen
Så den som hävda hemoröjdoperation det är en enkelt ingrep kan förvisso ha rätt i själva ingreppet men efterbörden av ingreppet sägs nu tillhöra en de värsta som man skall önska drabba sin fiende inte sig själv.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards