Alla inlägg under februari 2015

Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2015 13:48

Årets först vårblomma har tittat upp i min rabatt, minusgrader idag på morgonen men utmed södervägg där är det drivbänk när solen tittar fram syns det att det är många som väntar på att det skall bli vår

 

Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2015 07:10

Tranorna kommit till Västergötland konstaterat vi i dagens BT som kan uppfattas först vara en tidningsanka men det är sant.

 

Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2015 00:15

Andra fiffel o båg företag är de som försöker lurar oss att lämna ut våra bankuppgifter senaste jag fått var från Telia.

Telia varnar för mailen men gör inget för att hjälpa oss att spåra avsändare. Även skatteverket och bankerna varnar för bluff mail men de ger ingen större hjälp att anmäla som jag gått att finna.


Släng mailet och tag bort det  Skulle du ändå klicka på mailet och det öppnas vill de ha dina personnr, och bankuppgifter m.m

Du ser dessutom att mailt har mycket dålig svenska och bakom utskicket verkardetta  komma från ett öststatligt land då översättningen blir ryska när jag efterforskade IP uppgifter

 

Hallå,

 

Åtkomst till ditt konto är begränsat till följande nästa

 

Vi märkte att du har betalat din faktura två gånger

 

(Din fil nr°:(15 404 

 

 För att bekräfta din återbetalning

 

Klicka här.



 

 

Av Bengt Bertilsson - 11 februari 2015 00:15

Får ni SPAM mail, då är du utvald för dessa kommer i intervaller och hur de snoka reda på våra adresser undrar jag då jag är mycket återhållsam att lämna ut min dyker de upp.

Så här början på året så är det låna pengar som gäller och bakom dessa finns olika finansbolag. Samtliga som jag spårat har under sina mail denna adress.

Vänligen avbeställa Här ska tas bort från framtida utskick..

Brownstone Group

10685-B Hazelhurst Dr. #15891

Houston, TX 77043

Dock visar det sig att du tvingas själv skriva in din e-post adress under Här och då bör varningsfingret högas. Vet inte de vem som de skickat mailet till så får de vetskap om detta när du avanmäler dig här.

Även om adressen går till USA är detta ett sätt för de att undkomma myndigheterna då konsumentverket knappast kommer åt företagen i USA.

Har lyckats komma i kontakt och ifrågasätta utskicket och anmäla företagen. Man skall inte öppna mailet säger de men när du SPAM anmäler mailet till Konsumentverket ser du ofta en logga och söker du på loggan eller den text som kommer fram går det att hitta företaget som står bakom utskicket. Ofta en bank eller låneföretag. Hittar du sen en kontaktadress till detta företag, skicka en anmälan och påtala att din adress omgående skall försvinna från registret de har på dig. De kommer att neka men det har visat sig jag har aldrig fått nya SPAM mail från dessa företag efteråt. Senaste stod Lån för alla – en del av Freedom Finance så förstår vi bättre samarbetet över gränserna.

Av Bengt Bertilsson - 10 februari 2015 06:15

På min vanliga skogspromenad kommer jag efter knappt 2 km fram till en bäck.

       

Tror den heter Kvarnbäcken då det lär funnits en kvarn alt sågverk lägre ner då där finns rester kvar av en damm därav kanske dess namn.

 

Här finns en nivåskillnad på ca 4 m och det bildas ett vattenfall som vintertid brukar bäcken frysa igen och det bildas vackra isbildningar.

 

Några år har det inte gått att se vattnet men i år så fryser det inte till som brukligt hittar jag ändå vackra informationer.

 

 

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2015 13:12

Skulle visa framfötterna och ge mig ut på en lite promenad, var nu liten står för är kanske något för betraktaren att analysera. Ljumskoperationen begränsar visserligen mig i vissa situationer går det ganska bra att gå på plana ytor, det är först vid trappor eller när jag böjer mig som det blir besvär.

 

Solen steg upp i arla morgonstund och först lite röd övergick den mer till normalt gul efter en stund. Snön krymper men den finns fortvarande kvar här i skogsbygden och fälten där syns knappt gräset.

 

Sagt och gjort solen gassade från en ljusblå himmel temperaturen hade stiget i takt med att solen kommit upp och vid 10 – tiden visade den 3 plus tyckte jag det var dags för en promenad.


Asfaltsvägen ligger svart och nästan isfri som när på några dm längs vägkanten kan vara isflak kvar. Efter ca 800 m tog jag högersväng och in på gamla Hajomsvägen som nu är mer en skogbilsväg men relativ snöfri kände jag mig pigg och började gå så sakteliga och njöt av vädret och naturen.

     

Fick första chans på att korta ner promenaden efter ca 1 km men jag kände att det här går bra fast det går inte fort tar jag vanliga rundan.

 

Framme vid 2 km kontrollen började jag fundera vart har jag gett mig in på, men nu är det försent att vända då det är lika långt hem som att vända. 3 km var jag slut i kroppen men det är inte själva ljumskoperationen som spökar det är orken som är borta och de sista 500 m de går på ren hemlängtan.

Väl hemkommen helt slut och troligen så reagera kroppen negativt och skickar signaler till tarm och ända-lyktans funktioner att dessa ballar ur.  


Efter fått lite mat i magen och toabesök började orkaen komma på nytt tittar jag ut och konstaterar. Kanske skulle jag väntat och gett mig ut för nu när jag ser vädret här utanför rena vårvädret temperatutmätaren visar 8 plusgrader ute och inne 25 plusgrader och jag tvingas rulla ner för att stänga ute värmen

 

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2015 06:15

Nu har det gått 3 dagar sen operation och "peppar, peppar ta i trä" så har det gått förvånansvärt bra får jag själv säga. Efter det jag läst och hört hur det skulle vara efteråt har inte detta helt besannats, även om det mesta stämt varit mycket lindrigare

Såret är antingen sytt med stygn som går bort av sig själv sa doktorn. Själv har jag inte sett något för såret är täckt med ett plastat förband som skall sitta kvar minst en vecka. Det gick fint att duscha men jag fick inte bada innan såret är helt läkt sa de så mitt årskort på badet kunde jag väntat att köpa.

Efter operationen kan man få en blödning från operationssåret och detta stämde. Blödningen uppstår nästan alltid i direkt anslutning till operationen och slutar oftast av sig själv. Även en mindre blödning kan ge en kraftig svullnad och blåaktig missfärgning vid operations ärret eller vid könsorganen. Jag lovar det ser verkligen ut som jag blivit misshandlad, men det brukar försvinna inom en vecka och det får jag hoppas.

Sen kan någon av de nerver som passerar operationsområdet har skurits av kan man tappa känseln i huden runt snittet. Jo det finns ingen känsel och svullet är det också men det går förvånansvärt bra ändå att gå, problemet är när jag skall böja mig som det sätter stopp ibland. Samt när jag lägger mig ner är det svårt att hitta en ställning där det inte strammar eller trycker i/på såret


Av Bengt Bertilsson - 7 februari 2015 15:59

Starkare skydd mot reklam i telefonen, detta låter nästan otroligt att det är sant men vi kan hoppas att det också fungera i verkligheten. Telefonförsäljarna de kan sina knep nämligen. Sen är vi som konsumenter lättlurade och lämna ut våra telefonnr till höger och vänster i tron att detta inte kommer att missbrukas.
Ta och kolla nästa gång villkor när du köper en tjänst eller deltar i en tävling. Risken är nämligen stor att dina uppgifter lämnas vidare till företag knutna till den du lämnade dina uppgifter.


Om ett par veckor får den som inte vill ha reklamsamtal i telefonen ett bättre skydd. Det är det så kallade NIX-registret som täpper till några av de kryphål som funnits.

Det är ett av vardagens mest irriterande myggbett - att det i andra änden på telefonen inte är någon man verkligen vill prata med, utan någon som vill sälja. En rökdetektor, en pensionsförsäkring eller varför inte en prenumeration på en trädgårdstidning? Samtal som alltid tycks komma när man sitter vid matbordet eller på toaletten.

 

Den som vill slippa sådana samtal kan anmäla sig till det så kallade NIX-registret. Men hittills har många som registrerat sig där ändå fått reklamsamtal. Kanske för att man deltagit i en tävling eller enkät på webben och uppgett sitt telefonnummer där.

 

Måste bevisa medgivande

 

Men i framtiden måste företaget som ringer upp bevisa att kunden gett sitt medgivande till att bli uppringd i reklam- eller säljsyfte. Det är följden av nya regler kring NIX-registret.

 

– Kan företagen inte visa att de har kundens klara samtycke har de brutit mot reglerna och även mot marknadsföringslagen, säger Jonas Edström, ordförande i NIX-telefon.

 

Ångervecka för enskild firma

 

En annan lucka som täpps till gäller en speciellt utsatt grupp. Som SVT tidigare rapporterat har telefonförsäljare lurat många äldre personer som haft enskild firma, något som är vanligt om man äger till exempel skog eller mark. Då ses kunden som företag och inte som konsument och har ett sämre konsumentskydd. Men med de nya reglerna ses den som har enskild firma utan aktiv verksamhet som konsument.

 

Jonas Edström hoppas att NIX-registret nu ska bli nej till reklam på riktigt:

 

– Det måste fungera för att folk ska ansluta sig till det. Kommer det nya kryphål får vi täppa till dem också, säger han till SVT.

 

De nya reglerna träder i kraft den 16 februari

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards