Alla inlägg under april 2015

Av Bengt Bertilsson - 5 april 2015 19:56

Första gången jag varit med om en morotsskörd i början på april, fast å andra sidan har jag heller aldrig varit med om att morötterna blivit kvar i jorden över vintern.

 

Sen kan det också vara så att fröna som såddes förra året inte började gro som de skulle och först framåt höstkanten började växa så smått och ingen noterade detta utan jordlotten lämnas för vintern utan notis om vad som händer.

Vän av ordning kanske undra var denna tidiga skörd ägt rum. Det är uppe i Sparsör där jag har 4 barnbarn som jag besökte under påskdagen och någon hade börjat gräva i en pallkrage där de odlade bl.a morötter förra året.

 

Av Bengt Bertilsson - 4 april 2015 00:15

Fullmåne inträffar den 4 april kl. 14:07:21 och då hoppas vi att vi får se solen istället då vi har dag vid denna tidpunkt. Så för säkerhet har jag fångat månen på foto den 2 april kl 20,30 för vem vet om vi får se någon måne mer denna påskhelg vet jag inget i skrivande stund.

 

Visste ni att fullmånen påverkar vår almanacka, för den första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen, då ska Påskdagen infalla, och det gör den också.

 

Men nu var det månen det gällde och denna fick jag på bild hyfsat anser jag med min kamera som inte är någon av de avancerade men det går att fotografera. Fångade jag dessa bilder där jag tror mig för första gången ser detaljer på månen tydligt.


Har vi dock tur att få se månen denna 4 aprill kan det vara en blodmåne

 

Av Bengt Bertilsson - 3 april 2015 08:18

Om vi ser bilder från firandet av långfredagen förr ser vi ofta en bild av Jesus hängandes på korset och himmeln framställs som mörker. Tror t.o.m jag hört sägas att det skulle inträffat en solförmörkelse denna dag som förmörkade himmeln. Om detta är fakta eller skröna får andra ta reda på. För idag såg det ut så här när jag steg ut på min farstutrappa

 

Men om långfredagen förr var dyster så tror jag inte vädret var detta.  Men detta minns jag inte men antar att vädret varierade.

 

Vaknade i arla morgonstund och temperaturmätaren visade – 4,5 biter det lite i kinderna när jag kom ut på farstutrappan.

 

Eftersom vi har sommartid var det dock mörker, men strax därefter började en sol stiga upp bakom skogsbrynet.

 

När solen sen lyste upp min omgivning lyser rimfrosten och det glittrar i gräset och jag tror t.o.m jag fick med en vattendroppe som föll från taket över fartstutrappan.

 

Vänder jag blicker ser jag en klarblå himmel i söder

Av Bengt Bertilsson - 3 april 2015 07:26

Längsta dagen på hela året sa jag förr och var nog inte ensam om detta för det sa flertalet. Fast detta var visuellt som detta upplevdes och avser då flertalet födda och uppväxta för att minnas förbudet till offentliga nöjestillställningar. Ja det var t.o.m i visa kretsar förbudet att leka och fick vi leka var det stillsamma lekar utan skratt. Långfredag skulle det vara tyst och på radion var det stillsamt och musiken dämpad och Tv som var nytt i min barndom har jag ett svagt minne att det var inte nöjesunderhållningen vi fick se denna kväll på Tv. Kyrkobesöket denna dag mer eller mindre obligatoriskt för många familjer. De långfredagsgudstjänster jag upplevde i barndomen sitter dysterheten som ett svart spöke i huvudet.


I dagens sekulariserade samhälle kan detta upplevas konstigt med alla förbud och föreskrifter hur det skulle vara och dagens ungdomar skulle göra revolt direkt men det är inte mer än ett halvt sekel som samhället såg en hel annan syn på vad denna fredag var en speciell fredag.
Fredagen i stilla veckan heter på svenska långfredagen eftersom det var en lång och besvärlig dag för Jesus där han hängde på korset. Att långfredagen uppmärksammas inom kristendomen beror just på att det var den dagen som Jesus – enligt traditionen korsfästes och dog.


Eftersom långfredagen skulle vara en sorgens dag var det förbjudet med ”offentliga tillställningar” under långfredagen fick biografer, restauranger och dansställningar inte ha öppet. Även sport ansågs olämpligt att utöva, fanns även andra dagar där förbud fanns nämligen även juldagen och påskdagen efter klockan sex på morgonen må icke anordnas offentlig tillställning. Länsstyrelsen äger dock medgiva undantag för tillställning, vars innehåll och syfte kan anses förenligt med högtidens helgd.  Förbudet upphörde att gälla den 1 juni 1969. Förbudet mot att anordna offentliga tillställningar på juldagen, långfredagen och påskdagen reglerades i Allmänna ordningsstadgan, SFS 1956:617 §10.


Länsstyrelsen äger dock medgiva undantag för tillställning, vars innehåll och syfte kan anses förenligt med högtidens helgd. Så under mitten av seklet började förbudet successivt att ifrågasättas mer och mer. År 1956 kunde länsstyrelsen göra undantag för filmer som inte avvek från ”det kristna idealet”. Våren 1968 kom en socialdemokratisk motion att upphäva förbudet och trots motstånd ifrån de borgerliga partierna upphävdes förbudet 1969.


Förbudet mot offentliga nöjestillställningar på långfredagen (samt juldagen och påskdagen) togs alltså bort 1969 och första gången som svenskar kunde dans och gå på bio på långfredagen var 27 mars 1970. Vilket väckte protester emot skrev Sydsvenskan 1970:

På trottoaren utanför dansrestaurangen stod demonstranterna. ”Nej till nöjen på långfredag!” förkunnade ett plakat. Reportern frågade pingstpastorn Bo Hörnberg varför Jönköpings frikyrkor protesterade. – Jesus korsfästes på den här dagen. Vem dansar på en begravningsdag? svarade pastorn.


Fast ser vi hur samhället ser på helgdagar har det kanske gått överstyr. Röd dag i almanackan då flyger vi och far som tättingar och vi skall roa oss och det där vi inte hunnit med på vardagarna det skall ske under helgdagen. Det renoveras, trädgårdana skall städas och saknas det något så är flertalet större varuhus öppna så det går att handla det mesta för butikerna har helgöppet som det så fint heter.


Så även i denna familj sonen och min systerson passar på att åka till Ullared och handla på GEKÅS som var en av de sista butikerna som vägrade ha öppet på helgdagar men när grundaren lämna företaget var det nya ägare som öppnade dörrarna direkt.

Av Bengt Bertilsson - 2 april 2015 20:00

Skärtorsdagskväll och gubben är uppe och lyser men några käringar har jag inte sett till

 

Klar himmel och kvällstemperaturen visar 3 plus 

Av Bengt Bertilsson - 1 april 2015 07:02

Efter Elfsborgs misslyckande förra året i sitt europaspel krävs det att laget får mer speltid på gräs och nu när de dessutom misslyckas i svenska cupen har ägarna till Borås arena beslutat att riva upp konstgräset på Borås arena.


Alla elfsborgare är välkomna idag att komma och hämta konstgräset och använda det som balkonggräs idag för imorgon kommer nytt gräs från Holland att läggas på arenan.

Av Bengt Bertilsson - 1 april 2015 00:15

Metrologiska våren kom alla redan i februari och ett och annat bakslag har det blivit men ändå inte något rejält bakslag.

Vädret har varierat fast mestadels plusgrader dagtid har det varit nollgrader några nätter och lite blötsnö har kommit också. Även dagar som varit lite gråväder hör till har det varit perfekt väder för vedhuggningen för sen var det en längre period som solen strålade också och nederbörd uteblev.

       

Då skulle jag lagt på skydd över veden och sett till att det var luftspalt under presenningen. Men som vanligt är jag efterklok och nu ligger vedhögen och suger åt sig nederbörden som avslutade mars månad bestod av regn och hagel om vart annat och inne byn så kom det blötsnö.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards