Alla inlägg under juni 2015

Av Bengt Bertilsson - 12 juni 2015 06:31

Sorgmantel (Nymphalis antiopa Linné 1758) tillhör familjen praktfjärilar och förekommer i Europa, Asien och Nordamerika. Fjärilen har sammetsbruna vingar med en ljusgul ytterkant och ett band av blå fläckar innanför ytterkanten. Den flyger i juli till september och efter övervintring som fullbildad fjäril också i april till maj.

 

Denna en sliten och en som snart flyger till en annan värld

                 

Av Bengt Bertilsson - 11 juni 2015 07:04

Kirskålsodling i min trädgård,

     

Dags att skörda i kirskålsodlingen då 600 kr kilot såg jag senaste butikspriset låg på.

   

Fast jag tror knappast marknaden är så stor för denna växt som går att använda som sallad.

 

Finns den överallt tror jag inte marknaden är så stor egentligen utan mer en fix idé. Tror jag det är lika bra att att försöka rensa min trädgård från detta ogräs som jag anser det är.

 

Visst ser det trevligare ut när den kommer bort i mitt hallonbestånd

   

 

Av Bengt Bertilsson - 10 juni 2015 05:15

Pelargonodlingen eller mer var som finns kvar av den

 

Inte mycket att skryta med

 

Får skylla mig själv satte ut den förtidigt

 

Skulle först nu när sommarvärmen kom

Av Bengt Bertilsson - 9 juni 2015 06:57

Husvagnsexperten lottar ut en husvagn om man gillar deras FB-sida. GÖR INTE DETTA

 

Du kan vinna en husvagn dyker upp på Face Book just nu. Verkar vara samma tävling som förekom 2013 och den gick ut på att alla som gillade denna sida också accepterade att hamna i ett register där du godkänner spammail och din adress blir en handelsvara för mer eller mindre oseriösa säljföretag


Infosidan som finns existera inte just nu och domänadressen går till USA så ni som acceptera och gilla svalt detta med "hull och hår" och varningarna om detta har funnits i flera år på nätet.

Av Bengt Bertilsson - 9 juni 2015 06:30

Dimälvorna dansade i skogsbrynet och över ängarna och ibland kändes det som jag körde in i filmjölk så tjockt var det. Fast i här i vårt land är alt mellan fast detta tar jag lätt på.

Frost har rapporterats från en av mina vänner och frost under vegetationsperioden kan ställa till stor skada för odlaren. Järnnätter kallas de enstaka frostnätter som kan förekomma ända in på försommaren.


Enligt gammal folktradition skulle vissa datum vara mer frostkänsliga än andra. En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland talar man också om 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna.

Uttryckets ursprung

Det är inte bara i Sverige som det finns föreställningar om att vissa nätter under våren skulle vara extra frostkänsliga. I Tyskland finns exempelvis uttrycket ”Eisheilige” som beteckning för en förmodat frostkänslig period mellan den 11 och 15 maj. Enligt en teori skulle detta uttryck ha gett upphov till det svenska ordet järnnätter genom en sammanblandning av de tyska orden Eis (is) och Eisen (järn).

Av Bengt Bertilsson - 8 juni 2015 06:15

Rådjur och älgar kommer och går här utanför har ni läsare av min blogg sett och ibland så kommer de riktigt nära och denna rådjursget kom gående i trädgården men hann nästan försvinna bakom vedboden innan jag fick upp kameran

 

Av Bengt Bertilsson - 7 juni 2015 06:24

Nya älgar på besök eller är det som växtligheten ute på kalhygget de växer.

 

Två älgar på besök varav den ena lite blyg och gömmer sig bakom björken

 

Vi står på tryggt avstånd från varandra är den medveten om min närvaro 

Av Bengt Bertilsson - 6 juni 2015 07:22

Vad firar vi egentligen!
Att 1809 års regeringsform började gälla just 6 juni. Idag gäller "DÖ" Decemberöverenskommelsen. Hurra, hurra så roligt

En annan förklaring är att 6 juni firandet sägs vara ett påfund av en Skansenchef som ett sätt dra in pengar till Skansen, dels som en del i den tidens nationalistiska anda. Den som firar något nationalistiskt idag bör inte göra detta offentligt .

 

Nationaldagen var tidigare Svenska flaggans dag kommer av en ifrån grosshandlaren Nils Ljunggren under hans tjänstgöring inom landstormen sommaren 1915. Tanken var först att den skulle firas i Stockholm redan hösten 1915 och inkludera festligheter och insamling av pengar till landstormens befälsförening


Detta är inte mycketr att fira så då kom någon på att Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 och Sverige blev ett enat land och bröt Kalmarunionen. Fast det är ingen som vill prata och be om ursäkt att Gustav Vasa var en tyrann och halshögg flera hundra smålänningar i Kalmar bara för att de ville ha en fri handel över gränserna. Gustav Vasa tyrann tvingade smålänningarna att skicka sina oxar upp till Stockholm och sen stal han de flesta kyrkklockorna


Det skulle bli kanonväder med sol och värme och trädgården behöver ansas efter regnet som föll tidigare i veckan. Gräsmattan hann jag med igår att klippa, men ogräset växer fast det gör också det som är sått och där behövs rensas också. Men detta kan jag glömma.

 

Satt en stund med morgonkaffet ute på farstutrappan och kollade upp mot skyn. Grått och trist och i väster ser jag mörka moln närmar sig. Väl inne kollade jag på radarbilderna så börjar sig ett åskoväder närma sig våra trakter och SMHI har gått ut med varningar om åska lokalt.


Som om inte vädret ställer till det så krånglar tvättmaskinen som vägra centrifugera och den har väl gjort sitt då det är många år sedan den inköptes. Sen visade det sig att avloppet tätt så det fick jag ut och rensa i arla morgonstund. Tidigare i veckan fick jag laga ljuddämparen på bilen så det känns nu bara som det är dags att det plötsligt händer något.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards