Alla inlägg under juli 2015

Av Bengt Bertilsson - 21 juli 2015 06:15

Bokstavligt kan jag hävda jag gjort detta och skördat troligen de sista detta år

 

Drängen från Skåne tyckte det var lika bra han rensade upp även i detta land.

Av Bengt Bertilsson - 20 juli 2015 06:15

Grönt överallt

 

Det mesta verkar vara ogräs så det går inte att se var som odlas

 

Men med hjälp av drängen från Skåne på besök

 

Gröna fingrar som han har till vardags på sitt jobb blev det snart rensat.

 

Av Bengt Bertilsson - 19 juli 2015 06:15

Med sol som värmer så börjar det bli lite bär att skörda

 

Tillsammans med lite rabarber

 

Blir det en härlig kräm

Av Bengt Bertilsson - 17 juli 2015 07:26

Sommargrönska framför mig när jag tittar upp från diskbaljan

  

Gäller att njuta för snart lär det bli annat för hösten göra sig påmind i arla morgonstund när temperaturmätaren visade endast + 4

Av Bengt Bertilsson - 16 juli 2015 06:59

Svaveltickan växer på trädstammar och stubbar. Den är som många andra tickor en saprofyt, vednedbrytare, och dess hyfer framkallar brunröta. Svampen lämnar efter sig mer eller mindre kubformade bitar av veden.

 

Fruktkropparna kan (i södra Sverige) träda fram redan i maj och kan sedan hittas ända till senhösten. De växer i flera våningar, likt taktegel, och är gula med ett inslag av orange och rosa, som äldre blekgula och slutligen vita med en konsistens som av krita. De svavelgula rören täcker undersidan och ofta även delar av ovansidan. Doften är syrlig, åtminstone på unga exemplar, medan äldre fruktkroppar ofta luktar illa.

 

Av Bengt Bertilsson - 15 juli 2015 00:15

Idag fyller sonen 33 år och ett stort grattis till honom och som av en ren händelse är han född på samma datum som min mor som skulle blivit 100 år om hon levt denna dag.

 

Mor lilla mor lämnade dock denna värld alla redan 1962 och dess äldre jag blir dess mer tänker jag på henne denna dag då sonen föddes på samma födelsedag fast 20 år efter hennes bortgång fick hon aldrig se sina barnbarn.

Av Bengt Bertilsson - 14 juli 2015 06:15

Att få se och uppleva skogens djur är för många få förunnat då det är ofta unika tillfällen som de dyker upp framför en.

 

Så var fallet fast det är inte första gången jag får se älg på kalhygget, som börjar växa igen av björksly, stod plötsligt där en älg en kväll och solen lyste på den.

 

Nu är det ca 200 m dit den stod och när jag zoomade blir bilderna jag får lite suddiga, men var ser det är två st. Nu var det inte skogen konung som visade sig utan det vara drottningen själv med en kalv, fast om det är en prins eller prinsessa vet jag inte

Av Bengt Bertilsson - 13 juli 2015 06:15

Årets skörd av egna jordgubbar är nu igång.

   

De är mogna långt senare än andra sorter men nu när den vanliga säsongen är över då börjar våra egna att mogna och det går att plocka lite varje dag, men ibland glömmer vi bort det och det blir lite mer näta dag istället

 

Några mänger blir det inte men det är den där känslan att plocka som gör att de smakar lite extra och vi vet hur dessa är framodlade i eko-anda

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards