Alla inlägg under september 2015

Av Bengt Bertilsson - 23 september 2015 06:15

Tjo var livat det varit i holken denna sommar. Tömde mina holkar p.g.a jag sågat ner träden jag har haft dessa sittandes. Lite ironiskt det var bokträd så då kan vi väl säga det var en ”Fågelbok” med livs levande fåglar jag kunde studera från min farstutrappa

     

Jag tömde inte naturmorgonsholken förra året och det skulle nu visa sig att de hade byggt ett nytt bo ovanpå det gamla.

 

Jag noterade att det flög in fåglar i holken i våras och förväntade mig att det skulle komma fågelungar i sommar. Men det blev tyst och jag såg plötsligt inte några fåglar som flög in och ut från holken.

 

Något hände mina ”pjoddar” hann lägga ägg men sen övergavs boet kanske var det ”katta” min som tog dom, fast iså fall måste detta gjorts på marknivå för upp ditt tar sig inte katten. Eller så var det kanske en rovfågel då jag har sparvhök bl.a i omgivningen.

       

Två ägg fann jag i boet ligger något hårt bredvid som först såg ut som ett skelett men är bara någon förhårdnad av något slag

 

Skulle titta lite närmare på ena ägget och tappar detta. Jag lovar det luktade inte gott.

 

Har en annan fågelholk som jag tror någon av barnen gjort i skolan och den har mig veterligen aldrig varit någon som byggt bo i.

   

Men i år fanns det också ett bo i den, men om det blev äggkläckning framgår inte  

   

Såg flugsnappare flyga ut i våras men såg aldrig några avkomlingar

 

Av Bengt Bertilsson - 22 september 2015 06:15

Fågelboken är försvunnen, fattas faktiskt två st fågelbokar för det är egentligen två bokar det handlar om inte en fågelbok som det finns blad i. Fast tänker jag efter så fanns det många blad även i bokarna också.

Har på tomten haft två st till synes vackra bokar växandes. De planterades när huset byggdes och har fått växa och växa och till slut så blev de så höga att de skuggade halva tomten. Barn och barnbarnen brukade klättra i den ena och detta är nu bara ett minne blott.

 

En av sönerna erbjud sig att hjälpa till och det var tur detta med facit i hand. Gubben är förvisso envis och tjurskallig hade nog klarat av detta men det hade först och främst tagit några dagar. Nu gjorde vi detta på ca 8 timmar. Skulle jag gjort detta hade det tagit flera dagar och sen hade jag varit totalt utpumpad och värken olidlig.   

Framåt dagen fick vi hjälp av två barnbarn och hustrun kom ut och hjälpte till att dra pinnar och kvistar. Då sparade vi dels både på krafterna och tid och varje stock tog nu halva tiden att såga ner och röja upp.

   

Kunde anlitat en firma som tagit ner dessa men någon ca de tar 6000 kr om det är per träd eller dag vet jag inte. Kunde också anlitat en skogshuggare som kanske sågat ner hela träden på en gång.

         

Nu tog vi stam för stam och sågade ner vicket var tidsödande gick detta också, det var dock två stamträd som gick lite snett då skåra i stammen visade sig inte stämma överens med lutningen av trädet, men ner kom det.

 

Kvar står i skrivande stund två rejäla stubbar som också skall bort eller rättare sagt sågas ner till markhöjd.

De stora stockarna sågade vi upp direkt i lämpliga längder, uppskattningsvist ca 4 kubik dessa skall sen klyvas

 

Snålhet kan någon tycka kanske men jag är ekonomisk och lla pinnar skall sågas upp och räknat mellan tumme och pekfinger ca 4 - 5 kubik och detta motsvara flera månader vedeldning i vedpannan.

Men både klyvningen och sågningen av det nedsågade lär inte bli gjord på en handvändning så jag lider ingen brist på sysselsättning närmaste tiden.

 

Sen skall nytt avlopp läggas ner i trädgården ser den ganska spartansk ut kommer det att bli många timmar att återställa och snygga till

 

 

Av Bengt Bertilsson - 21 september 2015 08:38

Att hugga ner skog är ibland nödvändigt och sker en återplantering så är detta okey i vår del av världen

Jag skall anlägga en ny avloppsanläggning på min tomt och då tvingas jag hugga ner träd. Detta sker i olika etapper och etapp 1 gjordes jag för några veckor sedan då jag sågade och högg ner 2 st Poppel träd och en liten Ek.


Se en film som jag inte märkte jag spelat in men hade troligen råkat ställa in kameran fel och det blev filminspelning istället.
Som synes var det kanske inte så mycket men jag tror en sådan hög klyvd ger mig värme minst en halv månad under vinterhalvåret.

Av Bengt Bertilsson - 20 september 2015 06:15

Det är kottår och det stora antalet kottar gör granarna så tunga att topparna riskerar att knäckas.

Ännu så länge är skadorna begränsade men höststormar och snö väntas gå hårt åt granbeståndet.

 

Kottår inträffar var sjunde till tionde år och konsekvensen kan vara så rikligt med kottar på granen att tyngden knäcker toppen på moderträdet.

 

I grunden positivt

 

– I grunden är det positivt med kottår eftersom det ger mycket frön till granplantor kommande år men nu har det blivit lite för mycket av det goda och en del träd har knäckts av tyngden, säger Frida Karlsson, virkesinköpare på Stora Enso Skog.

   

När hon har varit ute och inventerat i skogen under september har hon sett upp till tio knäckta granar per hektar. Det är dels grantoppar som ligger på marken fulla med kottar och dels toppar som brutits av men hänger kvar döda i träden.

 

Ekonomiska värden på spel

 

Nu är hon rädd för större skador och betydligt fler knäckta grantoppar i spåren av de höststormar som närmar sig. En annan fara är tung blötsnö senare i höst och vinter som tynger ned ytterligare. Och det står stora ekonomiska värden på spel.

 

– Bryts toppen på granen förlorar ägaren inte bara massavedbiten i toppen utan risken är också stor för toppröta och angrepp av barkborre, säger Frida Karlsson.

 

Tyngst i september

 

Det är granbeståndet i norra Bohuslän och Dalsland som framförallt påverkas under kottåret. Fenomenet gäller uppvuxen granskog eftersom äldre träd sätter mer kott än yngre.

 

Kottarna är som tyngst i september och blir lite lättare när de börjar torka i oktober för att släppa fröna mellan oktober och februari.

 

Text från ATL bilder privata

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 19 september 2015 06:15

Kom osökt att tänka på Jussi Björling och texten Till havs, till havs, till storms, du djärva jakt.

   

Till havs, till havs, vi står, nu fjärtar jag

   

Till havs. Nu blåser havets friska vind ifrån sydväst och smeker ljuvligt sjömans kind av alla vindar bäst!

   

Till havs, till havs, till storms, du djärva jakt,

   

Till havs,

   

Fast Kattegatt räknas det som hav

 
Jo det gör det väl

   

Oavsett dessa bilder tagna vid Kallbadhuset i Varberg igår

 

Av Bengt Bertilsson - 18 september 2015 08:41

Storm och storm kanske att ta i men det har blåst rejält i natt och på morgon så trädgårdsmöblerna låg huller om buller

 

Regnat har det också gjort men inte lika mycket som mätaren visar då jag glömde tömma den blir det att hälla ut hälften

 


Någon har varit i rabatten och grävt också

 

Vete katten vem det kan vara

 

 


Av Bengt Bertilsson - 16 september 2015 07:59

2 dygn med regn fyller på regnmätaren och det som kom första dygnet var mer än hälften av det som kommit de senaste dygnen totalt är frågan hur mycket kom det första dygnet vet bara de som avläste regnmätaren igår

 

Av Bengt Bertilsson - 16 september 2015 07:51

En nedåtgående sol kastar sin strålar mot molnen jag ögonblicket fångar

   

Nästan samma vy sett i en uppåtgående sol som kastar sina strålar mot moln ca 12 timmar senare

   

Är detta bara en litet ögonblick solstrålarna sänder sina signaler mot molnen

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards