Alla inlägg under oktober 2015

Av Bengt Bertilsson - 22 oktober 2015 09:13

Tänk var tiden går, det har nu gått ett år sedan första operationen och nu har de klippt bort och sytt ihop totalt tre gånger i mitten regionen både fram och bak och nedåt vilket håll man nu vill se det från.

Så idag har jag varit på ett återbesök och doktorn tittat och klämt för att se om allt är som det skall. Ameringen verkar hålla och om bråcket bråkar med mig så är detta okey. Tiden skall ha sin gång nämligen och har jag inga långvariga besvär kan jag ta det lugnt.
"Ändalyktan" ser bra ut däremot kan den bli bättre men besvären som kvarstår är inte akuta. Det går inte att ta bort alla hemorrojder på en gång så lär jag få krypa upp en gång till men detta får jag vänta till senvintern eller våren med om det inte blir akut.


Av Bengt Bertilsson - 19 oktober 2015 19:59

Själva avloppsarbetet är avklarat och det är dags att ta tag i andra projekt och det första blev att städa upp i källaren där hydroforen och förvaring av både det ena som det andra då det är lite svalare i detta rum.

Elektrikern från Ottosson El i Björketorp var här och drog elledning ut till pumpstationen och då var vi tvungna att flytta en frysbox vi har i detta rum nere i källaren. Frysboxen har stått där på samma ställe i många år förvisso inte samma den är bytt några gånger har en gammal korkmatta varit underlag och skydd på golvet.

   

Konditionen på denna matta som troligen var runt 50 år var inte bra så den åkte ut och under den såg det inte så rent ut får jag erkänna

 

men det blev lite bättre när skurborsten och jag torkat upp smutsen som satt fast där under.

   

Då jag lagt plats klinkers under duschen föreslog hustrun att detta skulle bli snyggt även i detta rum, så jag åkte in till JEM & FIX och köpte några lådor med plats klinkers nu räknade jag inte antalet men ca 4 lådor totalt ca 550 kr

Av Bengt Bertilsson - 17 oktober 2015 05:15

Nytt avlopp på plats efter en vecka och sista spadtaget tagit eller kanske mer grävis har gjort sitt på tomten. Johan på Mark fastighetsservice har gjort ett fantastiskt bra arbete enligt mitt synsätt och jag har inga referenser på hur det gått till väga på andra ställen kan jag bara ge honom en eloge för det han gjort hos oss.

   


     


       

Elfirman var här idag också och fixade el till pumpanläggningen och Johan fixade det sista i brunnarna.
Sen blev det dags att återställa allt och rätta till och det känns som vi fått en ny trädgård.
Det ligger gräsfrö men kanske krävs det en omgång till våren också men grönt skall det nog bli då också

Av Bengt Bertilsson - 16 oktober 2015 05:24

Det återstår två dagar och nu är det främst iordningsställande av brunnar och infiltrationen som skall genomföras.

     

Dagvattenbrunnen och ledningen renspolas då dessa visade sig vara igentäppta med grus etc.

Topp ringen på trekammarbrunnen på plats

 

 Återfyllningen kan påbörjas av sten och grus

       

           

Av Bengt Bertilsson - 15 oktober 2015 05:15

Dag 4 har mestadels gått åt för att bygga infiltrationsanläggningen,

 

Den gamla brunnen är tömd och skall nu bli en pump brunn.

 

En ny som skall pumpa ut lakvatten i infiltrationen.

 

Lakvattnet skall sen filtreras genom de blåa rören

   

 Ovanför skall fiberduk 

   

 Ovanför blir det en grusbädd

 

Överst skall det sen ett jordlager ligga och gräs är det tänkt.

 

Av Bengt Bertilsson - 14 oktober 2015 05:15

Singel och sand dagen lång och det började i arla morgonstund när det kom en lastbil med två flak med sand som täppte till nerfarten av vår väg.

   

Tur var att bilen var nerkörd ifall jag behövde komma ut. Numera så står granngården tom och de som bodde där är medvetna om att någon dag kan det vara svårt att ta sig upp till kåken p.g.a vi skulle lägga upp grus tillfälligt. Dök det upp en med en fyrhjuling och skulle fram men se detta gick inte utan det blev att vända och med rivspår köra bakvägen tillbaka

   


En rejäl sandhög att sitta och leka i med i denna krävs det en grävare och dessutom en traktor att lasta upp sanden för att köra i vägen  

       

Sanden skall ligga längst ner i infiltrationsbädden

 

Entreprenören Mark Fastighetsservice hann precis få bort sanden dök nästa lass upp denna gång med singel och det blev att gräva och köra iväg på nytt till infiltrationsbädden där singel skall ligga ovanför sanden

   

 

Om grannen tyckte vägen såg förstörd ut och det inte gick att komma fram p.g.a där låg sand  och singel, så tror jag vederbörande är ute i ogjort väder för klaga över denna väg efteråt då vet jag inte hur vederbörande tycker och tänker för så här fin väg har det aldrig varit.

 

Blev lite över och detta skall nu läggas på gårdsplanen

 

Dagens arbete infiltrationsbädden börjar ta form och brunnarna blottlagda. Fördelningsbrunn och pumpstationen skall fixas och elledning skall grävas ner innan det blir dags att gräva igen diket 

 

 

Av Bengt Bertilsson - 13 oktober 2015 05:15

Uppgrävning av tomten och nu har vi  blottat den gamla avloppsbrunnen, blev en dag utan avlopp och det var tur jag hann gå på toa innan den gamla ledningen togs bort. 

   

Den gamla brunnen skall stå kvar som pumpbrunn och en ny skall sättas ner framför vilket kräver att här får man gå på djupet då den nya och des utgångshål måste ligga 180 cm lägre än ingångshålet i den gamla

 

De gamla cementrören är uppgrävda och som synes de höll ihop men inte mer var det dags att byta ut dessa

   

Nya rör av plast är nedgrävda in till husgrunden där Höganäsrören tar över in under huset, samtidigt så byter vi ut dagvattenledningen fast den inte använts bör den vara okey om någon i framtiden vill använda sig av den.

 

Den nya trekammarbrunen som rymmer 2,5 kubik är nu på plats

     

Ledningarna in till brunnen är nedgrävd och dagvattenledning skall runt om brunnen och sen kopplas på ledningen som finns runt den gamla brunnen. Dagvattenledning drar man aldrig till avloppen


Av Bengt Bertilsson - 12 oktober 2015 07:52

En ny duschkabin monterad efter några timmar slit och släp

 

Detta projekt gick ändå förvånansvärt bra tack vare ena sonen hjälp, eller rättare sagt det var han som gjorde jobbet och jag var bara sakkunnig.  Bara jag tittade på instruktionsboken gav detta mig kallsvettingar och jag kände adrenalinet krypa ut i alla leder och muskler och nerverna helspända överlätt jag jobbet till honom och det gjorde han bra.

 

Duschkabinen inköpt på Jem & Fix en liknande finns på Skene Järn fast där kostade den några tusenlappar mer och kanske bättre kvalité också men vi har inte några guldbyxor där pengarna bara ramlar ut ur fickorna. Det var bara riksdagspolitikerna som fick kraftiga lönepåslag.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards