Alla inlägg under januari 2016

Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2016 06:15

Det har sina fördelar och nakdelar att på ute på "bygda" men när utsikten är som sådan mestadels fördelar.


 

Denna vy inspelad tidigare i veckan minus 13,4 och solsken med gnistrande snö med rimfrost

Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2016 06:00

Ett av våra barn gjorde denna snögubbe när han var här på besök i mellandagarna och sen har den lyckats överleva fast den såg ut att sjunka ihop innan kylan slog till på nytt

   

Nu har både kyla och snö kommit och plötsligt så tycker jag mig se en annan gubbe stå där på samma plats och den har Moder natur själv gjort

 

Eller är det en snöapa

 

Av Bengt Bertilsson - 23 januari 2016 06:00

Det finns de som vill hävda att gubben på farstutrappan är en stofil från dinosaurier tiden och nu till råga har han fått en vikingagrav på tomten.

     

Nu är det ingen forntidsgrav utan en sådan där som numera finns ute på var och vartannat lantställe där det finns senaste avloppssystem som håller senaste rön och strandad

     

Fick vi användning för denna gravliknande jordhög som innehåller en infiltreringsanläggning när den blev en liten pulkabacke för våra två barnbarn som är här på helgferier

 

Av Bengt Bertilsson - 22 januari 2016 12:05

Två barnbarn utskickade på landet för att få lantluft

 

Tyckte farfar att fika på farstutrappan hör till oavsett årstid blev det varm Oboy och bullfika på farstutrappan

Av Bengt Bertilsson - 22 januari 2016 05:15

Det knirrar och knarrar så skönt när man är ute och går ibland


 

Av Bengt Bertilsson - 21 januari 2016 05:15

Följ mig bort en bit på vägen om du vill följa med mig en bit på vägen så skall jag visa dig.

 

Strålande solsken. Temperatur runt 12 minusgrader blev det en promenad och följ mig en bit på vägen.

     

Dessa vyer är tagna på en av mina skogspromenade utmed den gamla byvägen mellan Berghem och Hajom

       

 Idag en promenadväg som jag och många andra brukar gå.

   

Totalt blir det en runda på 4 km är det bara bilder från 2 km

 

Av Bengt Bertilsson - 20 januari 2016 05:15

Titta det snöar och vi fick äntligen snö och vi fick så vi teg också igår.

 

SMHI hade förvarnat så egentligen skulle vi inte blivit tagna på sängen men det blev vi när vi vaknade i arla morgonstund. Hustrun morgonpigg vaknade vid 03,30 och konstaterade att det snöar där ute.

     

Hur mycket fick hon allt se när hon skottade upp på trappan och framför garage porten samtidigt som hon konstaterade att vi var insnöade och det kan bli svårt att ta sig till jobbet.

         

Så vid 5-tiden körde vi ut bilen och konstaterade att bilen får ploga sig fram för snön ligger djup och underredet släpade i snö. Byvägen mellan Hajom o Berghem var oplogad, några hade kört tidigare så det fanns två spår att köra i.

           

Ute på gamla 41:an mot Skene och 156 genom Skene fanns det ca 10 cm snö på. Gamla 41;an genom Skene oplogad 4 spår att köra i. På lasarettsområdet var det oplogat och akuten den är nedlagd så dit var det inte plogat. T.o.m ambulansinfarten såg också ut att vara oplogad eller så var alla bilar ute.

     

Väl hemma konstatera jag att vi fått 25 cm snö och då var kl.06,00 ingen idé att gå ut och skotta i mörkret, men vid 7- tiden ser jag snöandet upphör så jag går ut och konstatera då det kommit 5 cm till och totalt 30 cm snö. Temperaturen var dock bara någon minusgrad

          

Jag hade mätt med ögonmått ytorna men konstaterade sen att dessa var felhöftade Gårdsplanen är 13.0 * 10,0 = 130 kvadratmeter ligger det då 30 cm snö måste jag ha skottat 39 kubikmeter snö. Detta tog ca 2 timmar

       

Sen hade jag vägen ner till byvägen kvar den visade sig när jag stegade den vara 52 steg och 3 m bredd. För enkelheten skull 50 m * 3 m = 150 kvadratmeter detta gånger 30 cm snö 45 kubikmeter. Detta tog ca 2 ½ timme och sen hade jag lite finputs och skotta till komposten kvar

     

så summa summarum tog det 5 timmar totalt och jag erkänner kroppen var mör efteråt.

 

 

Av Bengt Bertilsson - 19 januari 2016 06:32

Titta det snöa du milde, vicke vitt, vicka flingor! Flingor! Flingor, flingor! Flingelingeling

 
Så fick vi lite snö också och rejält 25 cm också mer lär var på gång ner. Bara - 1 minus och snön lägger sig tungt på träden.

 
Lillkatta vände i dörren snön går över henne om hon går ut.


Vägarna mer eller mindre oplogade byvägen här utanför fick vi som kört/körde ploga med bilfronten två spår och sen gå ut i oplogat vid möte. Gamla 41:an och 156 genom Skene 10 cm snö på Gamla 41:an genom Sken bara hjulspår, Tur att akuten är stängd för vägen dit oplogad, likaså abulansinfart oplogad troligen alla bilar ute på vägarna

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards