Alla inlägg under april 2016

Av Bengt Bertilsson - 24 april 2016 05:15

Åkerfräken, Rävrumpa eller rävsvans

 

 

Kärt barn har många namn

 

Nu börjar de synas i dikeskanten

 

Av Bengt Bertilsson - 23 april 2016 07:21

Naturmorgon, denna kan upplevas på många sätt, huvudsaken är att du njuter av den sen kan du njuta av denna på olika sätt.. Men vi är många som varje lördag men främst varannan lördag lyssnar jag på Naturmorgon, programmet som speglar naturen live och lite i backspegeln.

 

Sitter inte klistrad vid radion utan försöker sköta morgonsysslorna samtidigt och när jag idag stod och diskade och samtidigt kunde se ut genom köksfönstret naturen livé utanför njöt jag av en sol som steg upp ovanför skogsbrynet, temperaturmätaren visade – 3,9 och denna bistra temperatur såg jag vi hade vid 5 – tiden också. Fast då var det ingen sol som syntes utan en måne i SÖ som var på väg att försvinna. I öster såg jag gryningen komma så sakteliga och solen som inte orkar upp i horisonten började lysa upp moln i en rosa färg. Är det först 2 timmar senare som jag kan se den från min farstutrappa.

 

Naturmorgon pågår i ca 2 timmar men mitt i programmet är det väderlek och nyheter och då passar jag på att göra ett besök ute på min farstutrappa.

 

Solen värmer faktiskt nu alla redan ligger fortvarande rimfrosten kvar på gräsmattan.

Pjoddarna tuttade i sina lurar och det var kvitter och tvitter. Duvorna kuttrade och grannens hundar skällde

 

I motljuset såg jag Syren har börjat knoppa sig

 

Av Bengt Bertilsson - 22 april 2016 16:06

Bofinken är stor som en gråsparv, men slankare och med längre stjärt. Den mäter 14–16 cm, har ett vingspann på 25–29 cm och en vikt på ungefär 20 gram.

 

Den har en kort, tjock och konisk näbb, på vilken näsborrarna sitter närmare näbbryggen än käkkanterna. Den adulta hanen skiljer sig från honan på att pannan är svart vid näbbroten och den övriga delen av huvudet är gråblått, utom kinderna, som är rödbruna.

 

Den rödbruna färgen sträcker sig också ned på hals och bröst, där honan istället är mattare färgad i gråbrunt. Bofinken utmärker sig i flykten genom sina dubbla vita vingband och de yttre stjärtpennornas vita fält, som kontrasterar mot den i övrigt mörka stjärten.

 

Även på icke flygande fåglar är de båda vingbanden framträdande.

 

Av Bengt Bertilsson - 21 april 2016 11:57

21 mars dagen till ära dags för årets först primör att avsmakas
 

Gräslöken

 

Såg att gräslöken börjat sticka upp mellan de torra löven som fortvarande härska i mitt grönsaksland

 

Så det blev en lite skörd idag, vilken arom den hade luktade och smackade helt annorlunda än den som vanligtvis inte skördas förrän midsommar.

 

Vi hade nämligen inköpt nypotatis i boa tidigare i veckan. Nypotatis var inte svensk förvisso men den skall ätas och det finns ändå lite av smaken i dessa går de inte att jämföra med svensk.

Av Bengt Bertilsson - 20 april 2016 16:19

Vårsolen gassar idag från en nästan klarblå himmel och det börjar synas små hål i gruset på nytt och hur ett av dessa fick jag idag se årets första Mellinus arvensis men den var snabb att försvinna ner när jag kom och hann inte få upp kameran. 

 

Fick jag plocka fram foton från okt 2015 


Av Bengt Bertilsson - 19 april 2016 21:05

Mörka moln i norr och österut kan det vara kylan som kommer norr ifrån.

 

SMHI har lovat det skall bli en kall natt

 

Så även om det ser mörkt ut så lär vi få månsken  

 

Av Bengt Bertilsson - 18 april 2016 14:50

Dess äldre en vedeldare är dess större vedhög har han på gården och visst ligger det lite i detta men en vedeldare bör ligga ett steg före annars så blir det att elda ved som inte fått torkat fullt ut. För ved sägs vara bäst när det fått ligga och torka minst ett år och eldats först år två.

Jag har eldat upp förra årets ved i vedboden så det var lämpligt att köra in förra årets ved som legat ute på tomten och fått torka under skydd kändes torr och klangen i veden var helt underbar att höra när jag slog vedträden mot varandra.

 

16 pallar med ved inkört och kvar finns 4 pallar av förra årets ved som får ligga kvar till nästkommande år plus ca 12 kubik av bokträd som också bör ligga ett år till.
Nu återstår det dock att köra årets ved till vinterförvaring men detta blir ett annat inlägg

Av Bengt Bertilsson - 17 april 2016 08:30

Fast detta kunde jag inte lista ut direkt

 

En stor bladrosett med en vattendroppe fick mina tankar att gå till en daggkåpa men detta var helt fel för det var en lupin som är på väg at bli en blomma

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards