Alla inlägg under augusti 2016

Av Bengt Bertilsson - 8 augusti 2016 05:15

Grundvattennivåerna sjunker och denna torra sommar vi haft detta år kanske inte konstigt då vattenflödet är ringa i våra mindre vattendrag.

 

En titt i Kvarnbäcken som ni kan följa här på bloggen var den i praktiken mer eller mindre tomt i fallet

 

Nedanför lika så.

 

Finns en liten vattensamling kvar mittemellan

Bilder på vårflod

   

Kommit lite nu i augusti som kanske kan ge lite men troligen kommer växtligheten att suga åt det mesta direkt men sjufallen som kommer nu är välkomna
 

Fick mitt partytält att delvisst ge upp

 

Flodaktigt på vägen

 

Regnskog

 

de nya stuprören får bekänna färg

Av Bengt Bertilsson - 7 augusti 2016 05:15

Tidigt en morgon inträffade en trafikolycka här utanför på landsvägen mellan Berghem och Hajom.

 

Olyckan måste räknas som en smitningsolycka då offret låg kvar på vägen där jag fann denna ekorre som troligen avlidit direkt.

 

Av döma av skadorna som fanns dels av en huvudskada och bakbenen avslagna

Av Bengt Bertilsson - 6 augusti 2016 05:15

Satt på min farstutrappa och fick plötsligt se ett rådjurshuvud sticka upp

 

borta bakom vikingagraven jag har ute på min trädgård numera efter en ny avloppsanläggning är anlagd på det stora godset.

     

Plötsligt så dök det upp ett rådjur till

                   

Som om detta inte var tillräckligt kom det ett till och dessa bilder lyckades jag ta på tre rådjur på min tomt

 

Av Bengt Bertilsson - 5 augusti 2016 05:15

Årets första solros blommar

 

Jag har inte sått några utan det är mina vinterfåglar som planterat dessa

   

Brukar varje år växa upp solrosor på min tomt som fåglarna tappat och vi får väl se om det blir några solrosfrön att skörda längre fram för mina pjoddar

 

Annars blir det stödutfodring som vanligt under vintern frågan är dock svarta eller strimlade frön

 

Av Bengt Bertilsson - 4 augusti 2016 07:13

Kommer osökt att tänka på bocken i paradiset, fast det är kanske inte lätt att se att det är en bock såg jag hornen klart och tydligt, men  

 

innan skjutjärnsfotografen var klar hade den vänt och tagit till flykt

 

Men jag lyckades få två kort

Av Bengt Bertilsson - 3 augusti 2016 05:15

Ibland ser jag inte detaljerna där jag sitter blir det att zooma

 

Surt sa räven om rönnbären som denna höst slår rekord och tyder på en kall vinter

 

Äppelträdet ger frukt i år, problemet är bara att de ramla av innan de mognat färdigt blir det äppelmos av dessa istället för ätäpplen

   

   

Ute på ängen där glimmar nu spindelnäten så vackert av daggen och solstrålarna som träffar dessa.

 
Tyvärr träffar jag inte på någon spindel denna gång och så fort solstrålarna ändrade vinkel var det bara gräset som syntes

Av Bengt Bertilsson - 2 augusti 2016 07:21

En stund på farstutrappan kan jag njuta av både det ena som det andra 

 

Fast det är spartanskt framför mig utan direkta trädgårds anläggningar växer gräset där vi grävde om vårt avlopp i höstas

 

Grannens ängsmark där växer vildgräset sig högt även detta år och hen ville inte att jag skulle klippa gräset en bit som jag gjorde i våras.

 

Nere vid bäcken råder lite av tropiskt klimat denna morgon då natten regn och solen uppgående skapa ett fenomen som jag brukar kalla älvorna dansar men ångan ser regnskogliknade ut också.

 

Uppe på himlavalvet när lekar solen kurragömma med moln och skapa en vacker molnhimmel

Av Bengt Bertilsson - 1 augusti 2016 05:15

Tigerlilja, Lilium lancifolium, blommar nu här utanför farstutrappan

 

växer naturligt i Östra Kina, Korea och Japan på gräsmarker med humusrik,

 

väldränerad, något sandig men ej för torr, gärna svagt sur jord i full sol.

   


Den vita eller gulvita löken är klotformad, 4-10 cm i diameter. Den ätliga löken har i östra Asien redan för 1000 år sedan odlats till mat.


Stjälken är lätt hårig, mörk och med stamrötter. Höjden blir, beroende på växtplats och sort, 50 - 150 cm. Liljan får bulbiller i de övre bladvecken, dessa kan man plantera och få nya liljor av.


De upp till 15 cm stora blommorna sitter i en vanligen nickande klase om 3-20 blommor, alla öppnar sig inte samtidigt. Kalkbladen är tillbakaböjda, de är oftast orange med mörkt purpurfärgade/svarta prickar, men även gula, laxorange och krämvita sorter förekommer. De blommar i juli-september.


Det finns flera varieteter av tigerlilja:


Lilium var. lancifolium syn. Lilium tigrinum, tigerlilja - har orange blommor och sparsam behåring. Lilium var. erectum, tigerlilja med upprätta blommor Lilium var. flaviflorum, syn. Lilium tigrinum var. flaviflorum, gul tigerlilja, har citrongula blommor. Lilium var. fortunei, sen tigerlilja, har laxorange blommor och blommar i augusti-september. Stjälkarna är täckta av ulligt hår. Lilium var. splendens, syn. Lilium tigrinum var. splendens, stor tigerlilja. Den är större och mer robust, steril triploid. Den är den vanligaste varieteten i Europa.

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards