Alla inlägg under februari 2017

Av Bengt Bertilsson - 16 februari 2017 05:15

Olika spår i snön somliga vet jag vad det är men flertalet är bara spår i snön

         

Av Bengt Bertilsson - 15 februari 2017 05:15

”Ett steg i taget” eller”Ett litet steg för en människa men ett stort steg för mänskligheten”. Betvingande ord från olika sammanhang

    

Så en morgon stod plötsligt några byggmaskiner här på gården och renoveringen kom igång och det var snabbt lagt de steg som var raka steg på.

 

     

Sen kom de svängda och plötsligt så krävdes det specialverktyg till detta och sen sågas efter mallen men detta gick bra också.

      

När plötsligt det visade att den nya ledstången hade kommit på avväga så blev det rast o vila några dagar till fraktfirman letat reda på vart de skickat dessa.

        

Tog det bara ett par timmar så var sista steget och ledstången på plats och trappan klar.

 

En viss skillnad eller vad tycker du läsare

 

Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2017 05:15

”Ett steg i taget” eller”Ett litet steg för en människa men ett stort steg för mänskligheten”. Betvingande ord från olika sammanhang  

 

I princip så återstod det bara att försöka bokstavligt trappa ner och vi har renoverat hela huset mer eller mindre.
Fast i ärlighetens namn trappan borde kanske varit ett av det första vi borde gjort för den var hårt sliten från början vi flyttade hit på 80 – talet.

 

Så nu när det var att trappa ner eller trappa upp som återstod och behovet var stort kom vi till skott Kontaktade vi några golvfirmor via nätet och min byggfirma jag anlitade för takrenovering om intresse att utföra trapprenoveringen.
Hörde först inget från golvfirmorna men byggfirman hörde av sig och visade sitt intresse. Att golvfirmorna inte hörde av sig berodde på att en hade en gammal hemsida kvar och mailen kom aldrig fram och den andra var helt enkelt sent ute. Så min byggfirma Trabera fick återigen förtroendet att utföra ett jobb hos mig 

 

Eftersom jag skulle byta steg hade jag hört ryktesvist att det skulle gå att lägga på nya trappsteg direkt på mattan men detta avrådes jag för direkt då risk för att limmet inte skulle fästa så bra och underlaget inte rent. Kunde stegen sen börja röra på sig när limmet lossnar och såg nu det skulle bli dyrt att anlita firman att ta bort denna också.
        
Insåg att här får jag allt försöka själv och det var med en viss skräck jag gav mig på att ta bort heltäckningsmatta på trappan och jag hade hört att räkna med att det tar flera veckor att ta bort och slipa ner trappan. Fast nu skulle den inte målas så slipningen kanske inte var så noga med den, bara den blev ren från limrester och mattan räcker det bra

Nu visade det sig att detta gick lättare än förväntat och det var i princip bara att dra rakt av och gjort på några timmar sammanlagt

 
Kvar var det en fibermatta som klistret inte släppt från trappsteget

 
Med enkla verktyg skapade jag bort detta också lätt och detta tog bara några dagar sammanlagt.

 

Men sen insåg jag att lägga själva stegen detta kräver kunskap och verktyg och jag ansåg jag har inte något av detta.

 


Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2017 05:15

I fast form när vattenflöddet är dåligt fryser det istället

   

Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2017 20:37

Vilket månsken det är i kväll. Denna tittade upp över mitt skogbryn vid 20 -tiden
 

Vi har fullmånesläge dock så inträffade fullmånes alla redan kl. 01:33:58 men vi ser knappast någon skillnad ikväll.

 

Så titta ut och upp ser ni en måne som troligen inte kommer att gå så högt ser den ännu större ut än normalt fast detta är mer en synvilla

 

Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2017 08:02

Ingen rök utan eld men när det gäller svamp så ser jag röken men ingen eld

 

Vi har ingen riktig vinter så egentligen blir jag inte överraskad när jag springer på svamp fast det är månadskiftet jan/febr 2017

 

Vårtig röksvamp (Lycoperdon perlatum) är en av de vanligaste röksvamparna. Den förekommer mellan juni och november i löv- och barrskogar.

Röksvampar är en grupp ätliga svampar med vanligen päronformad fruktkropp[1] som inkluderar de två släktena Lycoperdon och Calvatia, som båda tillhör familjen Lycoperdaceae. Röksvamparna tillhör gruppen basidiesvampar. Gemensamt för alla röksvampar är att basidier och sporer anläggs inuti fruktkroppens håligheter.

När en röksvamp når sin mognad, brister den hårda huden och miljarder sporer släpps ut i ett rökliknande moln[1] (därav trivialnamnet röksvamp).

 

Klämmer jag så kom det en puff



Av Bengt Bertilsson - 11 februari 2017 05:15

Ibland säger vi att det går inte att se skogen för alla träd, kan det vara så absorberad i detaljerna hos något att man inte längre ser helhetsbilden. Bedöm själv.

   

Skogsvård när vår herre själv sår och den som är satt att vårda och skörda inte plantera på nytt utan låter vinden sköta detta då finns det de som kallar detta viltvårdande skogsskötsel att djuren kan beta. Men det går knappt för viltet att gå i denna djungel.

   

Skogsvårdsstyrelsen har väl godkänt detta då det är nog 10 år sedan skogen höggs ner eller så är de lurad för ingen mer än vår herre själv har sett till att det växer skog och någon skogsbonde är hen inte

 

 


Av Bengt Bertilsson - 10 februari 2017 05:15

Men detta visst jag inget om utan började undra var är det för svamp. Det skulle visa sig att den gula undersidan den är falsk och att det blir annan färg beror på kameran luras av ljuset när foto togs vilket ni kan se längre ner på inlägget fick jag mig en lektion av mina facebook vänner vad det var för svamp

   

Ostronmussling är en vanlig svamp och en fin matsvamp. I naturen förekommer den på multnande trädstammar, men odlas även kommersiellt då den kallas ostronskivling. Hatten är gråblå till gråbrun har vita, nedlöpande skivor som ger vitt sporpulver

 

              

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards