Alla inlägg under februari 2017

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2017 10:00

Överallt så hittar jag dessa stenmurar där jag går fram ser jag lämningar av ett odlingslandskap där de odlade och det bodde människor där idag det knappt är stigvägar fram till idag.
När jag ser dessa tänker jag vilket slit och släp det var att först bryta jord och lägga upp stenen i dessa murar för att hålla boskapen innanför eller hålla de utanför.
Dessa var också rågångar ute i markerna då ofta finns ett torpställe i närheten där det var knappet om brödfödan och folket gjorde dagsverken på de större gårdarna.
Nu har skogen återigen tagit jorden i besittning och här kommer ingen att odla något mer än virke för skogsindustrin    

     

     

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2017 05:15

7 februari och det råder vinter i vår bygd enl årstidsräkningen men det finns de som säger att vi på västsidan av vårt avlånga land inte ens har fått metrologisk vinter ännu. Jag är nästan beredd på att hålla med för så här ser det ut som det skulle vara oktober tycker jag när jag fotade naturen i min omgivning igår.

             

Ute blåste östan kall och bister och temperaturen visade - 3 och en och annan snöflinga föll ibland vill jag knappast kalla detta för vinter när moder sol lyser på naturen

   

Av Bengt Bertilsson - 7 februari 2017 05:15

Gick inte att gå förbi utan att fotografera denna granvälta som låg där och blottade sig

         

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2017 05:15

En sönderriven plastpåse ligger där framför mina fötter och jag befinner mig en bra bit från allmänna vägsystemet går det förvisso att köra hit där jag är väcker det min nyfikenhet, vem har kört ända hit upp för att slänga sitt avfall.

 

Jag var dock inte den förste någon hade varit där innan och snokat och vad får jag se om inte ett lik men väl ett

  

Käkben av något slags djur, någon som slaktat och grävt ner detta men inte tillräckligt djupt då det nu kommit upp i dager på nytt   


Av Bengt Bertilsson - 5 februari 2017 05:15

Nedanför hittar vi ett brovalv

     

Ett bäcksystem på båda sidorna är utloppet ner mot Surtan som är vackrast

                    

Av Bengt Bertilsson - 4 februari 2017 05:15

När du befinner dig vid kopperativa i Hajom eller kör utmed nuvarande vägen förbi kyrna kan de se nedanför slänten en tidigare väg som gick mot Berghem öster ut och Fotskäl söder ner.  

            

Området värt ett besök då det finns en ny värld nedanför denna också 


Av Bengt Bertilsson - 3 februari 2017 05:15

Det fanns en tid då trafiken var annorlunda och våra vägar följde ofta naturens egna förutsättningar, detta är fallet med vägen från Hajom mot Fotskäl.
Bilderna nedan är främst detaljer jag fann när jag hade gått skogsvägar och s.k fästmösvägar från Berghemshållet tvärs över skogen

Vägen går idag främst att gå på men detta är inga långa sträcker och ibland går den ute på ängsmark som numera är svårt att komma ner till ser vi tydliga spår av denna

           

Av Bengt Bertilsson - 2 februari 2017 06:30

På flera av mina skogsvandringar ute i skogen i min omgivning finner jag stora instängslade områden vars syftye är att utestänga viltet från att gå över dessa marker och inte beta på träden.

           

Nu går det dock för oss människor att komma in i dessa och i flera fall måste vi gå igenom områderna vilket är fallet i denna inhängnad

   

Här förekommer studiebesök

 

Vad är det då vi får se i dessa inhängnader 

         

Lärkträd och björk planteringar ser vi vildvuxet område också finns ironi också

   

Ovan ett prospekt som sköts finns det nedan privata skogsägare som låter det ligga för fäfot och visuellt som jag tyckte det inte ens blev planterat utan bara uppsatt en gång i tiden

     

Finns det privata skogsägare som sköter det perfekt och det växer spikrakt innanför

     

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards