Alla inlägg under mars 2017

Av Bengt Bertilsson - 9 mars 2017 13:30

Grytedal är mycket unikt med höga stenpelare och stora block som enligt sägen föll ner när Jesus dog på Golgata kors

                 

Av Bengt Bertilsson - 8 mars 2017 05:15

Vad döljer sig där bakom då som är av skyddsvärde. Grinden och skyltar de finns vid en av de äldre in/utfarter till Skene skogs avfallsanläggning och den som vill ta sig in på området går det dagtid lätt att ta sig in via nya infarten.

 

Eller som jag råkade göra kom bakvägen och fick se det som idag skyddas ovanför visar sig vara en telemast som jag upptäkt från andra hållet först då jag kom till platsen från ett helt annat håll egentligen genom skogen.

 

Här fanns inga grindar eller stängsel som hindra folk att komma in och vistas, dock alla närmast mast finns en inre inhängnad och låsta grindar. Var det en ny upplevelse att få komma upp och se vilket arbete som gjort för att återställa den gamla tippen och vilket enormt område som upptog våra sopor som vi slängde här för deponi.

 

Detta är baksidan av gamla avfallanläggningen som jag inte har någon kännedom var denna användes till
 
  

 

 

 

Av Bengt Bertilsson - 7 mars 2017 06:15

Hit men inte längre. Lite åt detta håll tänkte jag när jag fick se denna mystiska skylt dök upp framför mig på en av mina skogsvandringar.

 

Bokstäver som jag tolkar för mig från ett främmande språk som jag dock vill placera i östra Europa

 

En grind som lätt går att krypa under hindrar knappast någon från att stanna utanför

 

Ovanför syns några hus som för ögat inte ser mycket ut att behövar skyddas

 

Fast sen såg jag en skylt till och då syntes svenska och finska språket

 

Men vad det bokstavligt står där är lite svårt att se och varför dessa skyltar finns här är jag inte hundra. Misstänker de är från en tidsepok i Marks kommun då vi hade en stor invandring och det ansåg fanns ett behov på att skylta på flera språk för att hindra obehöriga att ta sig in på detta område.

 


 


Av Bengt Bertilsson - 6 mars 2017 16:36

Kung Bore slog till på nytt med ett snöoväder. Det började igår eftermiddag med ymnigt snöfall och höll på hela natten, kom det ca 10 cm här på gräsmattan.
I skogsbrynet där täcker snön marken och trädgrenarna täcks av ett lager tungsnö, men så fort jag kommer ut på öppna landskap så ligger bara ett tunt snötäcke. Temperaturen den håller sig runt nollan mestadels och det töar underifrån. Får den lite hjälp ovanifrån också av en snålblåst

 

Har inte koll på hur många snödagar vi haft denna vinter men de är inte många. Snöredskapen de står långt inne i boden och när jag behöver kommer jag knappt ihåg var de står utan får leta varje gång.

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2017 06:15

Iskristaller i Grytedalsbäcken övre strömfåra

 

               

En vandring utmed bäcken finner man denna lilla bäckfåra mellan strömmarna där vegitationen är svår att gå igenom men som då ger upphov till att vi kan säga det finns ett antal strömmar i Gyltedalsbäcken. Vandra man vidare upp i skogen och följer den hör man vattnet forsar lägre upp också 

 

Av Bengt Bertilsson - 4 mars 2017 06:15

Grytedalsbäcken sägs det finnas fem strömmar i forsar vårfloden nedför med all kraft tror jag mig hittat en ström ovanför den som näcken syntes till i

                         

Av Bengt Bertilsson - 3 mars 2017 15:30

Ljuset är en mystisk varelse som ibland kan spela oss spratt. Ibland kan det verka magiskt, ibland tråkigt, ibland hårt, ibland mjukt, ibland varmt och ibland är det kallt. Men oavsett hur vi med våra ögon och hjärnor upplever ljuset så styrs det av fysikens lagar. Dessa lagar kan ibland skapa lite problem för oss. I alla fall när vi ska fotografera

                 

Av Bengt Bertilsson - 2 mars 2017 06:00

Grytedalsbäcken sägs skall finnas 5 strömmar jag har sett två kanske tre beror på hur vi ser och räknar dessa.

Se och njut av ett bildspel på bäckens vattenflöde en dag i slutet på februari i solsken och några dagar kyla fanns det många iskristaller också.

                                           


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards